in , , ,

Night City: Een prachtige spookstad

Een tijdje terug heb ik Cyberpunk 2077 dan eindelijk gespeeld op de PS5. Ik was vooral benieuwd hoe afgewerkt de game inmiddels was. Genoeg verhalen zijn langs m’n oren gevlogen hoe goed het hoofdverhaal was. Dat niet alleen, de sidequests moesten ook erg grijpend zijn. Man wat had ik zin om rond te lopen in Night City en een Cyberpunk-leven te lijden!

Vooral dat laatste was eigenlijk erg snel de grootste teleurstelling in de game. Night City is een bizar holle spookstad.

Spoken

Dat begint bij de NPC’s die rondlopen in Night City, want ja, dat is eigenlijk het enige wat ze doen. Ze lopen doelloos en zelfs een beetje zielloos over de stoep. Zelfs een meer standaard game als Assassin’s Creed heeft NPC’s die werkelijk een doel hebben en naar bed gaan als het donker is. In Night City doen ze niks. De NPC’s die lopen zullen voor altijd blijven lopen. De NPC’s die aan een bar staan, zullen daar blijven staan. En ze doen precies niks.

Daar komt ook bij kijken dat ze ontzettend houterig en repetitief reageren op jou, de speler. Als je langsloopt zeggen ze de meest random dingen die werkelijk waar nergens op slaan. Als je ook maar een stukje sprint of langs rijdt beginnen ze gillend weg te rennen tot ze uit je beeld zijn zodat ze kunnen despawnen. Meer heeft de game niet aan het bot hangen voor de NPC’s. Er zit geen leven in.

Om het nog erger te maken loopt er vaak ook gewoon helemaal niemand op straat. Ik heb meermaals momenten gehad dat ik in gebieden reed en er was geen voetganger noch auto te bekennen. Je mag het een bug noemen, maar het kwam te vaak voor –  al helemaal voor een game dat al twee jaar uit is.

PS. Wat doen kinderen alleen op straat in Night City en waarom zeggen ze de meest volwassen dingen tegen je? 

Bezigheden

Voor een roleplaying game als Cyberpunk is er ook belachelijk weinig te doen als speler. Er is geen gokhal, er zijn geen sporten om te spelen. Er zit geen graantje role playing in de game verstopt. Night City ZIET er prachtig en gevuld uit. Maar achter die mooie gordijnen zit precies niks. De enige twee dingen die je kan doen naast zijactiviteiten zijn eten en kleding kopen. 

Eten kopen kan bij een handjevol plekken en waar het op neer komt is dat je een item koopt. Er gebeurt niks, je personage pakt niks vast, er is geen animatie, nada, noppes. Het is zo ondermaats dat je je bijna begint af te vragen waarom het er überhaupt in zit. Kleding kopen is vergelijkbaar, maar heeft iets meer toegevoegde waarde omdat je de kleding kan dragen. Toch heb ik nog nooit iets gekocht omdat m’n eigen gear altijd sterker was.

Saai’t City

Het komt erop neer dat Night City gewoon ongelooflijk saai is. Er is oprecht niks te doen. Er zijn een handjevol barretjes en cafétjes waar je inderdaad naar binnen kan gaan, maar daar komen bovenstaande problemen ook in voor. Een biertje kopen doet precies niks en de NPC’s staan altijd op dezelfde plek zielloos het zelfde zinnetje te herhalen.

De stad staat vol met gebouwen maar een klein percentage valt werkelijk te betreden. Het doet me eigenlijk allemaal denken aan Mafia 1, waar je in theorie in een open wereld speelt, maar het is lineair. Nu is Cyberpunk niet lineair, maar de openwereld is zo hol als een Pringles-koker. De zijactiviteiten zijn zo repetitief als het maar kan waardoor je eigenlijk alleen maar voor de hoofdmissies wilt gaan. En ja, die zijn tof, maar ook niet uiterst bijzonder.

Cyberpunk 2077 is mooi voor screenshots maken en een singleplayer verhaal. Maar de rest is – zelfs nu – schaamteloos leeg en saai. 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.8/5 volgens 13 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
11 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Luigi1985
24 dagen geleden

Hmm ik dacht dat de game ondertussen wel tof was geworden. Heb zelf nooit in de hype gezeten en ik was ook niet van plan om t ooit te gaan spelen, maar dit klinkt saai.

Lavalera
24 dagen geleden

Ik ben het roerend met je eens. Het is een mooie game her verhaal is redelijk goed en daar houdt het redelijk mee op. Normaal ben ik dol om in open wereld games lekker hoofd en zij missies door elkaar te doen. In cyberpunk begon ik daar nog mee, maar behalve de missies voor Panam heb ik amper zij spul gedaan. Het voelde niet interessant genoeg. Je voelt echt dat Cdpr zich vertild heeft aan dit project. Waar de Witcher 3 1 van mijn favorite spellen aller tijden is, is cp 2077 een mweh game. Het is dat mensen hem nog wel eens benoemen anders zou ik vergeten dat ik hem gespeeld heb. En dat is best jammer.

Rainking
24 dagen geleden

Persoonlijk heb ik hier nooit interesse in gehad. De setting en het idee van body modification spreken me totaal niet aan, dus ik heb deze gewoon lekker aan me voorbij laten gaan. Dat betekent echter niet dat ik andere mensen hun plezier niet gun. Wat dat betreft blijft het eeuwig zonde dat de game een release kreeg in een bijna onspeelbare staat, al schijnt het ondertussen stukken beter te zijn.

Als ik dit zo lees (hé, die screenshot heb ik een keer op een zondag voorbij zien komen!), dan vind ik dit wel jammer voor de fans die er naar uitkeken. Zeker een open wereld moet leven, tenzij er een goede in-game reden voor is. Wat dat betreft heeft CD Project Red wel wat vertrouwen verloren. Het is te hopen dat ze hiervan geleerd hebben en hun komende spellen beter aangepakt worden.

Michael-Raymond-Clayton
23 dagen geleden

Heel herkenbaar. Ik heb de game geplatinumd en er dus veel van gezien, maar vond het allemaal heel matig. Wat mij ook erg uit de ervaring haalde, waren die halfgare outfits… Dat je jezelf een of ander BH-tje, maillot en een bontmuts aandoet, omdat die betere stats hebben dan een kogelwerend vest en helm bijvoorbeeld. Brrrr

Michael-Raymond-Clayton
23 dagen geleden
Antwoord aan  RuanMoleman

Dit dus. Dat is toch gewoon onvergeeflijk voor een zich serieus nemende RPG??! Al ziet jouw character er wel bijzonder genderneutraal uit. Heel woke allemaal. Dat dan weer wel 😉

lightyears
20 dagen geleden

Dit verbaasd me niet. Witcher 3 lijkt gemaakt te zijn door liefhebbers die uiteindelijk een voldoende ruime planning mee kregen om iets moois te maken. De ontwikkeling van Cyberpunk was daarentegen niet meer dan een puur commercieel investeringsproject. Niet meer en niet minder. Het is gemaakt om op gemakkelijke manier zoveel mogelijk geld binnen te harken. Dat de game een paar jaar na een compleet mislukte release nog steeds voor 59 euro te koop staat op Steam spreekt boekdelen. Normaal zakt de prijs van een game. Zeker van games met mislukte launch. Maar niet bij cyberpunk. De planning was te krap om een echt mooie spelwereld af te kunnen leveren. En waarschijnlijk waren de commerciële managers aan de top (die dit investeringsproject aanstuurden) ook niet echt geïnteresseerd in het investeren van manuren in zoiets als een levendige open spelwereld. Liever met zo weinig mogelijk manuren investeren zoveel mogelijk geld binnen harken. Daarbij wel handig gebruik makend van een enorme commerciele reclamecampagne om de game een hype te laten worden. Daar ging waarschijnlijk veel meer aandacht naar uit dan het maken van een mooie levendige wereld.

Laatst bewerkt 20 dagen geleden door lightyears

Vooruitblik: 2023 wordt geweldig

Coola speelt Assassin’s Creed 1