in

Nintendo ligt op sterven – Column


Maar wacht even: Nintendo verscheept bijna 17 miljoen Switch-consoles? Ze verkopen bijna 120 miljoen games en boeken twee miljard euro winst? En dat gaat allemaal over één fiscaal jaar? En de verwachting is dat ze volgend jaar nog meer winst gaan maken? Waarom vragen ze dan in godsnaam 21 euro voor een personage in een niet meer dan matige mobiele kartgame? Om nog maar te zwijgen over het werkelijk bizarre abonnement dat je er bij kunt afsluiten…

Stel dat EA er voor kiest om games niet meer direct te verkopen maar in een lootbox stopt, zodat het een leuke verassing is wat je koopt, dan zal dat niemand echt verbazen. Als Bethesda’s volgende titel vereist dat spelers zelf content ontwikkelen en bugs fixen omdat de ontwikkelaar het maar niet voor elkaar krijgt, dan hadden we dat kunnen zien aankomen. Als Activision heel stiekem toch lootboxjes in de nieuwe CoD stopt, is er dan iemand die daar steil van achteroverslaat? Al die bedrijven worden al langer niet meer helemaal serieus genomen door spelers, en onderworpen aan een flinke dosis scepsis en wantrouwen. Maar bij Nintendo is dat toch niet nodig?

Nintendo Switch

De beste game ooit

Nintendo is heel gezond bedrijf dat al die jaren stug vol bleef houden aan diens missie om steeds te blijven innoveren, te verbeteren en nieuwe ervaringen te bieden. Kijk naar de handhelds en consoles die ze hebben gemaakt: die namen risico’s. Niet alles was even succesvol, maar al die producten zorgen wel voor innovatie en een frisse wind door een soms erg conservatieve industrie. Neem de Wii U, een min of meer gefaalde console. Het ding verkocht amper en steun vanuit andere partijen dan Nintendo bleef uit, zodat er bijna alleen games van Nintendo op gespeeld konden worden.

Maar deze domper bracht wel de Switch voort, misschien wel mijn favoriete console ooit omdat het echt totaal nieuwe ervaringen biedt. Nintendo blijft sleutelen aan bestaande formules, met soms matige, maar veelal bijzonder toffe resultaten die de industrie als geheel verder helpen. En dan hebben we het nog niet eens over de software: er is geen ander bedrijf op deze planeet te vinden die al zo lang zulke goede games maakt als Nintendo. Nintendo’s games staan bijna altijd garant voor kwaliteit en plezier. Ik denk dat er niet één respectabele gamer op aarde rondloopt die niet minstens twee of drie Nintendo titels in z’n top tien beste games ooit heeft zitten. Als we Metacritic mogen geloven, hebben ze zelfs de beste game ooit gemaakt. Al komt dat natuurlijk omdat de reviews voor Secret of Mana niet zijn meegenomen in dat lijstje…

Zelda Ocarina of Time

Ik ben niet boos…

Er zijn tal van ontwikkelaars en uitgevers die niet langer puur toffe games willen maken, maar vooral winst willen maximaliseren. Gezien de groei van de markt als geheel, en de daardoor ook groeiende interesse van grote investeerders, is dat ook niet zo gek. Het is een hele veilige bedrijfsvoering: doe niet gek en zorg dat er geld binnenkomt. Aandeelhouders willen geen dikke games, maar dikke winstuitkeringen.

Dat Nintendo nu dezelfde kant opgaat is niet alleen bijzonder teleurstellend, maar ook heel raar. Niet alleen is het een totale breuk met de wijze waarop het bedrijf voorheen zijn consumenten benaderde, namelijk met respect, maar het is ook een breuk met de wens om te innoveren. Nintendo volgt nu, in plaats van dat het leidt. Nu is dat nog enkel op de mobiele markt, die overigens bizar groot en belangrijk is, maar gezien de flinke omzetten die deze cashgrabs genereren zal het mij niet verbazen als ook consolegames gaan veranderen en snel geld moeten gaan opleveren. Je ziet het al voorzichtig ontstaan bij de steeds hogere prijs voor dlc, zoals de Fighters Pass voor Super Smash Bros. Ultimate die best prijzig is.

Super Smash Bros. Ultimate

Bijna begraven

Daarnaast is Nintendo in de ogen van velen die maker van ‘kiddy’ games. Ikzelf zie dat als een geuzennaam: het is ontzettend cool dat een bedrijf games produceert die alle leeftijdsgroepen aanspreken, waardoor je zo’n game met iedereen zou kunnen spelen. Nintendo games kan je altijd prima cadeau doen, of de ontvanger nu zes of 66 jaar oud is.

Nu heeft Nintendo meerdere games op de markt gebracht die jong en oud aanspreken, maar enkel heel volwassen prijzen hanteren. Het is al raar dat je in de game aankopen tot 75 euro kunt doen, en die grote betalingen vervolgens microtransacties mag noemen, het wordt helemaal bizar als je je realiseert dat je een Nintendo-game speelt die ook kinderen moet aanpreken en kinderen aanspoort tot aankopen. Het bedrijf vraagt zonder blikken of blozen voor Mario als personage om mee te racen € 21 in Mario kart Tour. Meer dan twintig euro. Voor een personage en wat andere rotzooi in een game die vroeger nooit of te nimmer Nintendo’s eigen Seal of Quality had mogen dragen.

De game staat bol van de microtransacties, bevat geen multiplayer, biedt nul diepgang en is ook nog eens een verschrikking om te besturen. Toch best belangrijke onderdelen van een kartgame. Zelfs de meest verstokte Mario-fan kan niet ontkennen dat Mario Kart Tour een hele slechte game is, op de leuke presentatie na.

Dan is er nog dat bizarre abonnement dat meer kost dan Nintendo’s eigen online dienst, waarmee je overigens wel een hele leuke kartgame kunt spelen. Het abonnement kost ook meer dan de recent gelanceerde diensten van Apple en Google, die veel meer mobiele content bieden. Het is niets minder dan beledigend, wat Nintendo doet met Mario Kart Tour.

Nee, Nintendo ligt niet echt op sterven. In de echte wereld is het een uiterst gezond bedrijf dat lekker bezig is om de winst te maximaliseren. Maar in mijn belevingswereld is de maker van al die bijzondere ervaringen al bijna begraven, naast al die andere vroeger zo imposante namen.

mario kart tour

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Greedfall Review

De geschiedenis van Mario Kart: Deel 3