Het ontwikkelen van een game kost veel tijd, dus de ontwikkelaars zitten veel langer en ook veel dichter op de game. Dit heeft bij een aantal ontwikkelaars voor psychische problemen gezorgd. Een ontwikkelaar van de game, die anoniem wil blijven, vertelde aan Kotaku voor een gevolgen de game voor hem heeft gehad.
Volgens de ontwikkelaar begon de ontwikkeling binnen een paar maanden gevolgen te hebben voor het team. “Ik begon extreem grafische en gewelddadige dromen te krijgen. Ik wilde niet meer gaan slapen en bleef dus wakker, om te voorkomen dat ik dat soort dromen kreeg”, zegt hij. Uiteindelijk is de ontwikkelaar naar een therapeut gegaan en werd er geconstateerd dat hij leed aan posttraumatische stressstoornis. De oorzaak van de stoornis werd bij de ontwikkeling van de game gelegd.
De gevolgen komen niet alleen door het frame voor frame bekijken van gewelddadige scenes, maar ook door het materiaal dat ontwikkelaars op de werkvloer tegenkomen. “Je liep op kantoor en één iemand was een filmpje aan het kijken van hoe mensen werden opgehangen en een ander zat naar afbeeldingen te kijken van mensen die vermoord waren”, zegt de anonieme ontwikkelaar. “Het engste was dat mensen er gewend aan raakten. Dat punt heb ik ook zeker bereikt.”
In januari sprak de art regisseur, Steve Beran, al zijn zorgen over de ontwikkeling van de game uit. “We testen een hoop, zoals hoe vocht op een tapijt lang, maar ook hoe bloed reageert als het op een shirt land. De technische ontwerpers moesten zich ontzettend verdiepen in dat soort aspecten en het erg realistisch maken”, zegt Beran erover.
De anonieme ontwikkelaar ziet in dat Mortal Kombat nou eenmaal erg gewelddadig is. “Je voelt je echt een idioot als je nagaat hoeveel invloed de ontwikkeling van een game op je heeft. Andere mensen gaven aan dat ze wisten waar ze aan begonnen en dat geeft het gevoel alsof je geen ruggengraat hebt”, zegt hij. Uiteindelijk kwam de ontwikkelaar er echter achter dat er meer collega’s waren die wel degelijk last hadden van de gevolgen van de ontwikkeling. Hij had zelfs een collega die niet naar zijn hond kon kijken zonder de ingewanden in het lichaam te zien.
De game is volgens de ontwikkelaar echt niet schadelijk voor gamers, maar de ontwikkeling ervan heeft invloed op mensen. “Er moet op z’n minst een sfeer gecreëerd worden, waarin iedereen kan praten over deze gevolgen”, zegt hij. De enige waarschuwing die hij heeft gekregen was tijdens zijn sollicitatiegesprek, waarin werd gezegd dat het wel een Mortal Kombat-game is en dat het werk een beetje gewelddadig kon worden.
De game biedt voor spelers echter nog altijd de juiste balans. Samuel zei erover: “Dat deze moves soms bijna net zo belachelijk en over de top zijn als de gruwelijke Fatalities — Liu Kang roept letterlijk een vuurdraak op die jou vervolgens verslindt, bijvoorbeeld — is iets wat we maar al te graag vergeven.” Nieuwsgierig? Check dan de volledige review.