Het veelgehoorde excuus hiervoor was altijd dat de handhelds van Nintendo niet krachtig genoeg waren om grote nieuwe features te introduceren. Dit is zeker wel te begrijpen, Nintendo handhelds hebben er nooit om bekend gestaan enorm krachtig te zijn, het is dus zeker wel plausibel dat er niet veel meer mogelijk was dan het upgraden van de graphics en het toevoegen van kleine nieuwe features.
En als er dan nieuwe features werden toegevoegd, dan werden ze er vaak net zo hard weer uitgehaald. Denk maar aan de 2de regio uit Gen2, de Pokémon contests uit Gen3, de ondergrondse basissen uit Gen4, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het lijkt wel alsof er voor elke nieuwe toevoeging iets uit de game gehaald moet worden.
Maar op de Switch zou dit niet meer moeten gebeuren, we hebben immers gezien wat er mogelijk is met een game als Breath of the Wild. Ik was dan ook heel erg enthousiast voor de nieuwe games op de Switch, eindelijk eens een Pokémon game op een platform dat echt nieuwe mogelijkheden biedt. Ik hoefde niet eens die grote open-world RPG te krijgen waar iedere Pokémon fan al jaren van droomt, dat dit niet ging gebeuren kon ik ook wel zien aankomen. Maar een paar grote nieuwe features of veranderingen die echt een frisse wind door de franchise zouden blazen, dat was toch niet te veel gevraagd?
Maar helaas zou Gamefreak geen Gamefreak meer zijn als ze zelf lage verwachtingen niet zouden weten te overtreffen. De grote nieuwe toevoeging deze generatie is het Dynamax-systeem, wat ervoor zorgt dat je Pokémon gedurende een aantal beurten enorm groot en extra sterk zijn. Dit is iets waar ik met mijn kop gewoon niet bij kan. Niemand heeft om dit soort features gevraagd, sterker nog, een soort gelijke feature zit al jaren in de games in de vorm van Mega-evoluties, het Dynamax systeem is niks meer dan een kleine aanpassing hierop.

Het is mij helaas inmiddels wel duidelijk geworden dat Gamefreak de Pokémon games beschouwt als een cashcow, en als zij dit niet zo zien dat zijn ze echt een beschamend slechte ontwikkelaar. De franchise zit al jaren vol met potentie, en na 26 jaar hebben we niet meer gekregen dat wat betere graphics en wat kleine features die over aantal jaar vast weer plaats zullen maken voor een nieuwe gimmicks.
En over graphics gesproken, zelf dat is ze niet gelukt op de Switch. De characters, Pokémon en de animaties zijn allemaal wel flink verbeterd, maar de omgeving ziet er niet veel beter uit dan Ocarina of Time voor de N64, bekijk het zelf maar.

Maar dit alles zou dus niet eens een probleem zijn geweest als Gamefreak toffe nieuwe dingen had gedaan met Sword and Shield. En het hadden niet eens revolutionaire vernieuwingen hoeven zijn, sterker nog kijk gerust af bij andere games die wel hebben vernieuwd in de afgelopen jaren.
Hoe tof zou het bijvoorbeeld zijn als er echte zijmissies/content in Pokémon games zat? En dan bedoel ik niet de korte questjes zoals we die in bijvoorbeeld Pokémon US&UM hebben gezien. Nee ik bedoel echt lange uren durende questen, die echt afleiding moeten bieden van het verhaal waar we zo gewend aan zijn geraakt, een beetje zoals The Witcher 3 dit deed. Dit zou toch extreem verfrissend zijn?
Of geef ons meer vrijheid in hoe we ons avontuur beleven, laat ons zelf bepalen hoe we ons pad bewandelen. Nu hoor ik alweer mensen roepen dat dit onmogelijk is door het level systeem, maar dit zou zo aangepast kunnen worden zodat tegenstanders zich aanpassen aan het level waarop jij je jezelf verbindt. Op deze manier kan voor veel verfrissing worden gezorgd, terwijl de core mechanics nog steeds intact blijven.
Of bewandel de online route en implementeer een systeem waardoor battlen tegen random mensen echt leuk wordt. Voeg online gamemodes toe zoals toernooien, of challenges waarbij je alleen van specifieke soort Pokémon gebruik mag maken. Niet alleen zou dit battlen een stuk leuker maken, maar zorgt er ook weer voor dat spelers echt op zoek moeten gaan naar bepaalde Pokémon.
Dit zijn slecht een paar voorbeelden van de vele mogelijkheden die Gamefreak heeft om de Pokémon Franchise te vernieuwen, maar nee, wij krijgen fuckin Dynamix.
Gaat er in de toekomst dan eindelijk wat veranderen? Er heerst weliswaar meer negativiteit rondom deze release dan alle eerdere Pokémon releases, de kans is groot dat de meeste mensen de game(s) alsnog zullen kopen. Pokémon games verkopen namelijk ondanks het gebrek aan vernieuwing nog steeds belachelijk veel, en totdat daar veranderingen in komt zou ik niet te veel hoop houden op verbetering.
Tot die tijd is het denk ik het beste als ik gedag zeg tegen een liefde die mij de afgelopen 14 jaar zoveel plezier heeft bezorgd. Het was een fantastische tijd maar het is voor ons allebei beter als we verder gaan met onze levens.