Pokémon is een franchise die mij nauw aan het hart ligt. Waar mijn liefde ooit begon met het spelen van de Gameboy-titels op een oude Windows 95 PC via de Smygb emulator, groeide dit later uit tot een legale maar loyale band met deze franchise. Tot en met de Gameboy Advance titels heb ik werkelijk genoten van alle geweldige speelervaringen die Gamefreak mij heeft voorgeschoteld. Dit zijn dan ook games die ik net als Dungeon Keeper, Heroes of Might and Magic 3 en Zelda Majora’s Mask zal blijven spelen tot de bruine vlekken op mijn handen zichtbaar worden.
Hoewel de titels op de verschillende Gameboy mij gouden tijden hebben bezorgd, heb ik de DS-titels niet gespeeld omdat ik simpelweg nooit een DS heb gehad. Toch heb ik het altijd jammer gevonden dat ik een hap uit het Pokémon assortiment heb moeten missen. Ik was dan ook erg enthousiast bij de aankondiging van zowel ‘Sword & Shield’ als de remasters van ‘Diamond & Pearl’ voor de Nintendo Switch (een console die ik wél bezit). Mijn enthousiasme is voor beide titels inmiddels echter uitgegaan als een nachtkaars.
Kritiek
Nu weet ik dat ik niet alleen sta als het gaat om een getemperd enthousiasme omtrent deze titels. Veel fans hebben recent kritiek geuit op ontwikkelaar Gamefreak en niet geheel onterecht ook. De grootste kritiekpunten lijken zich te baseren op de inhoud van de Pokédex (niet alle bestaande Pokémon zijn te vangen), de magere graphics en het gebrek aan risico die de ontwikkelaar neemt. Een grote groep fans zit inmiddels smachtend te wachten op een échte open-wereld Pokémon met een levend en zichtbaar eco-systeem. Ze willen zich graag begeven in een prachtig vormgegeven game waarbij ze de vangbare beestjes daadwerkelijk rond zien lopen en hun dagelijkse ding zien doen. De fans willen een flinke stap vooruit, een stap die maar niet gemaakt lijkt te worden.
Al deze punten van kritiek kan ik snappen, maar zijn voor mij echter niet de reden om voor nu met de franchise te breken. De reden dat ik niet langer zin heb om de moderne games te spelen is simpelweg de recente moeilijkheidsgraad (njah, makkelijkheidsgraad). Want man, man, man, wat haalt Gamefreak de uitdaging en daarmee het speelplezier voor mij uit deze games.
Te makkelijk
Hoewel de oude Pokémon-games niet een frustrerend hoge moeilijkheidsgraad kennen, weten zij toch voldoende van de speler te vragen om interessant en uitdagend te blijven. Zo zul je een tactisch en variabel team aan monsters samen moeten stellen, dit team met passie moeten trainen en ben je genoodzaakt kennis van zaken te krijgen wil je echt een sterke trainer worden (een elektrische schok uit de wangetjes van een enorm sterke Pikachu doet immers geen zak tegen een level 1 Onix).
Helaas maken de recente Pokémon-games echter enkele keuzes die ik écht verafschuw. Zo is er de vreselijke verplichte Exp.Share. Dit is een mechaniek die ervoor zorgt dat iedere Pokémon in jouw team ervaringspunten krijgt na een gevecht (ook al hebben ze er geen zak mee te maken gehad). Niet alleen is hierdoor de optie om een enkele Pokémon te trainen en sterker te maken door hem alle XP te gunnen praktisch verdwenen, ook je gehele team raakt door dit mechaniek al snel te sterk en over-powered. Dit met als resultaat dat je al snel als god op aarde door de spelwereld paradeert zonder ook maar enige uitdaging tegen te komen. Zonde. De originele Exp. Share die je aan slechts één Pokémon kon verbinden was namelijk een geweldige uitvinding en hield de game in balans. Waarom moet dit verplicht op de schop?
Een andere keuze die ik niet kan waarderen is er eentje die sinds kort aan het licht is gekomen. Het betreft een mechaniek die in de remasters van Pearl en Diamond verwerkt zal gaan worden. Ik heb het in deze over het voorkauwen van informatie. In Pokémon BD en SP krijg je tijdens gevechten namelijk te zien welke aanval jij het best kunt kiezen tegen een andere Pokémon. Ik kon mijn ogen niet geloven : My god, waarom?! De hele charme van Pokémon zit hem voor mij in het trail-and-error principe die de gevechten je bieden. Je probeert een aanval en ervaart direct of deze werkt ja of nee, deze info neem je vervolgens mee naar alle gevechten die volgen. Op deze manier word je niet alleen sterker omdat jouw Pokémon levelen, maar juist omdat jij zelf meer ervaren wordt.
Nu snap ik best dat dit voor jongere kinderen echt wel een uitkomst biedt, want de spellen worden hierdoor een stuk toegankelijker. Dit kritiekpunt gaat voor mij dan niet op wanneer het tonen van informatie optioneel is (dus niet zoals die fucking Exp. Share die muurvast ingebakken zit). Mocht het echter niet zo zijn, dan snapt nieuwe ontwikkelaar ILCA kennelijk net zo weinig van wat de franchise tof maakt als Gamefreak op dit moment doet.
Oplossing
Nu kan ik wel verder zeiken als een ouwe man dat ik geen fan ben van variaties op originele Pokémon (Aloa) omdat dit de boel er niet veel overzichtelijker op maakt (maak gewoon nieuwe denk ik dan), ik niet kapot ben van Mega Evoluties of dat Dynamaxing, of dat… zucht… Dit heeft helemaal geen zin, want ook ik snap dat dingen waar ik ooit van hield vandaag de dag een ander jasje nodig hebben, ook al zit die jas mij wat minder lekker.
Een minder lekker jasje kan ik best mee leven, het is voor mij echter een heel ander verhaal wanneer ik het jasje niet meer aan wil trekken. Toch is de oplossing voor de problemen die ik met de moderne games heb super simpel : Maak alles optioneel en voeg een moeilijkheidsgraad toe. Dat is het, meer hoef ik niet. Op deze manier zijn de spellen toegankelijk voor de jongere spelers en bieden zij de uitdaging die de veteranen zoeken. Gezien de stugge houding en dovemans oren van Gamefreak zie ik dit echter niet gebeuren. Tot die tijd speel ik met plezier de oude games, en jullie maken mij maar wakker wanneer Pokémon weer terugkeert naar de top.
Lekkere timing dit stuk haha. Ik plaatste een uurtje eerder een stuk over hoe ik Temtem stiekem beter vind dan Pokémon.
Dat gezegd te hebben voel ik je helemaal. Gamefreak misbruikt hun positie voor luiheid. Niks meer, niks minder. Ze proberen op de makkelijkste manier zo min mogelijk te doen. Kijk maar Dynamax in shield en sword, een goedkope versie van mega evolution, zodat ze niet zoveel designs hoeven te maken.
Sw/Sh was echt een tegenvaller. Magere content. Te makkelijk, en geen endgame. Ik loop ook niet echt warm voor de remakes noch legends arceus.
Wel heb ik genoten van je stuk! Ik ga gauw weer verder met Temtem ;P
haha idd, Tem Tem heb ik nog niet in het vizier gehad (is niet voor Switch toch?). Op de Switch zie ik nog wel eens Nexomon verschijnen, ben wel benieuwd of die game wat meer in mijn straatje ligt qua uitdaging. Tegelijkertijd oogt de game ook wel erg Playstore achtig, if you catch my cold.
Bedankt voor je reactie nog!
Temtem komt voor Switch uit zodra de game volledig lanceert (lees: uit early access). Dit zal ergens volgend jaar gebeuren! Ik heb Nexomon voorbij zien komen ja, maar ik voelde daar hetzelfde bij.
Ben het helemaal met je eens, ik had pokemon sword binnen no time gehaald met mijn OP team.
Ik geniet er nu meer van dat mijn kinderen het leuk vinden dan dat ik er zelf veel lol aan heb.
Ben wel heel benieuwd wat die nieuw legends game gaat doen..
Fijn dat ik niet de enige ben met deze mening dan. Wel mooi dat je er via je kinderen nog plezier van kunt hebben. Heb laatst mijn nichtje ook aan Pokémon Firered geïntroduceerd, de pure blijheid (maar ook pure spanning vooraf) toen ze eindelijk een pikachu tegenkwam (ook nog eens een meisje) in Viridian forest tegenkwam… super herkenbaar 😛
Ik ben bang dat die legends game een hele lege, smoelloze ervaring gaat worden. Het doet naar mijn idee enkele dingen die fans graag willen zien ; een vrije wereld met ronddolende Pokémon, maar ik heb echt het idee dat je een soort Pokémon-Go gaat spelen. Puur verzamelen door rond te struinen met wat fetch-quests en een niet noemenswaardig gevechtssysteem. Het gaat denk ik even duren (als het ooit al gebeurt) voordat er echt weer een Pokémon-game komt die een RDR2 achtig ontwikkelingsproces gaat krijgen. Oftewel ; jaren de tijd nemen om echt een toffe game neer te zetten die tot in de detail is uitgewerkt.
De originele Exp. Share kon maar aan één Pokémon verbonden worden?
In Red en Blue kregen ook alle Pokémon ervaring erdoor… toegegeven, het was heel weinig, maar ja, ik moest even mierendingessen.
Oh en het zien wat super effective is of niet zat al in Sun & Moon, als je ten minste 1 keer eerder tegen de specifieke Pokémon had gevochten.
Ik ben ook nog niet overtuigd door de remakes… Helemaal eens met je punten. Maar ja, die remakes worden door een externe partij gemaakt. Game Freak is zich natuurlijk volledig aan het storten op Legends Arceus… Ik zou ook inderdaad dingen optioneel willen zien en een moeilijkheidsgraad in het spel.
Overigens speel ik nog regelmatig X/Y, US/US en Sw/Sh en zelfs als iemand die begonnen is als kleine jongen met Silver moet ik echt zeggen dat vooral Ultra Sun toch echt wel een heel lekker spelletje is.
En hoe het ook loopt…. ik ga waarschijnlijk toch wel weer BD kopen…. 😛
Nee. Dat was de exp.all. De exp.share kon louter aan 1 pokémon gegeven worden.
Oh ja, dat was de Exp. All inderdaad.
Die had ik eigenlijk wel moeten noemen, want in principe is dat wel de eerste XP-share ooit bedacht. Mijn punt is alleen ; ze hebben de Exp.All getweaked naar een betere versie, namelijk de Exp.Share. Hier heeft volgens mij niemand over geklaagd, naar mijn idee waren mensen juist erg blij met de werking van dit item ; je kon immers laag gelevelde Pokémon indivudueel mee laten trainen met jouw sterkere Pokémon. Ideaal voor zwakke beestjes als Dratini, Togepi en Magicarp, of wanneer je een nieuwe Pokémon van een te laag level verkrijgt die je graag aan je sterkere team toe wil voegen. Dus waarom zouden ze dit aanpassen tot een verplicht onderdeel die gelijk de gehele gameplay aantast.
Dank voor je reactie!