Psychologische horror in twee werelden tegelijk – The Medium review (Xbox Series X)

The Medium is de nieuwste game van het Poolse Bloober Team. Na een tijdje exclusief geweest te zijn voor Xbox en PC is de game nu ook uitgekomen op de PlayStation 5. Mooie tijd om eens te kijken of de makers van onder andere Blair Witch en Layers of Fear een goede game hebben afgeleverd.

Het verhaal
The Medium is een psychologische horrorgame over een medium, genaamd Marianne. Op de dag dat Marianne haar pas overleden adoptievader klaar maakt voor zijn laatste reis krijgt ze een telefoontje van een vreemde man. Tijdens het gesprek komt ze erachter dat de man meer van haar af weet en ze besluit hem op te zoeken in het Niwa Resort nabij Krakau.

Het verhaal is best interessant, maar soms ook lastig te volgen. Je bent een beetje afhankelijk van het lezen van talloze brieven en dat is niet mijn cup of tea. Veel games hebben hier een handje van en dat haalt het tempo een beetje uit de game. Het begin van de game klinkt misschien wat cliché maar door een paar goede twists blijft het verhaal wel boeiend genoeg om het te volgen. Tijdens de ongeveer tien uur durende campagne word je een aantal keren flink verrast.

The Medium review: This is how it runs on PC | Laptop Mag

Sfeer
The Medium is niet eng. Ik moet eerlijk toegeven dat ik sowieso niet snel bang ben, maar deze game kwam, op een enkele jumpscare na, ook niet in de buurt. De sfeer maakt wel een hoop goed. De game speelt zich af in een verlaten resort in de buurt van Krakau. The Medium is meer een thriller dan een echte horrorgame waar je continu gestresst zit te spelen. Ben je dus op zoek naar een game waarvan je zeven kleuren schijt, dan is dit niet de game die je moet aanslingeren. Ik zal de bad guy, die wordt gespeeld door Troy Baker, niet spoilen maar hij is tof!

Camera
Bloober Team geeft een soort ode aan de echte horrorklassiekers, zoals Resident Evil en Silent Hill. Zo maakt de game gebruik van een vast camerastandpunt. Dit geeft de game een echte klassieke vibe, maar het kan soms tergend zijn. Het gebeurde me tientallen keren dat het camerastandpunt ineens wisselt waardoor ik de verkeerde kant op liep. Daarnaast is het ook niet altijd duidelijk welke kant je nou wel of niet op kan. De retro vibe is zeker een pluspunt, maar het komt de gameplay niet altijd ten goede. Wat ook opvalt, is dat de personages heel erg traag bewegen. Het hele tempo van de game ligt daardoor niet hoog. Deze oldschool stijl past wel in mijn straatje maar zal ook veel spelers afschrikken.

The Medium review - Xbox Series X, Series S, PC, Game Pass | VG247

Splitscreen
Het unieke element is de twee werelden waarin je het personage tegelijkertijd bestuurt. Aan de ene kant heb je de normale wereld, aan de andere kant de Spiritworld. Dit zorgt voor een aantal creatieve puzzels. Je acties in de Spiritworld hebben invloed op de gewone wereld. Dat zorgt voor wat toffe gameplay maar het had allemaal wel wat uitgebreider gekund. Veel verder dan een aantal poepsimpele puzzeltjes komt het niet. De potentie is zeker wel aanwezig en ik hoop dat ze er in een eventuele sequel meer uit halen.

Graphics
Grafisch is de game redelijk. De wereld in splitscreen maakt behoorlijk gebruik van de paardenkracht van de Xbox Series X. De game loopt in dertig frames per seconden en houdt die niet altijd stabiel. Textures laden soms pas na een paar seconden in en dat geeft een beetje een goedkoop gevoel. De ene keer valt je mond open bij het zien van de prachtige omgevingen, de andere keer valt het vies tegen. Character models zijn niet bijzonder. Het splitscreen-onderdeel is zeker next gen, maar de gehele game voelt niet aan alsof hij draait op gloednieuwe hardware.

The Medium Ending Explained | Screen Rant

The Medium is een lekkere snack om tussendoor te spelen, maar van een echte klapper is hier geen sprake. Qua sfeer is The Medium een schot in de roos. Het splitscreen-onderdeel voegt wat toe, maar het had veel beter kunnen zijn. De game is een ode naar horrorklassiekers zoals Resident Evil, maar dat pakt niet altijd even positief uit. Voor mij is dit de perfecte Gamepass-game.

6,5

Score: 4.8/5 volgens 4 gamers