in

Q-N-A: Moeten bikkelharde games als Returnal een moeilijkheidsgraad krijgen?


Wat vind jij? Laat het weten op Inside.Gamer.nl!

martin verschoor

Nee, het is wat het is. De game is gemaakt om het bloed onder je nagels vandaan te halen, als je het dan makkelijker gaat maken, doormiddel van een instelbare moeilijkheidsgraad, maak je de ervaring kapot. Deze game is bedoeld om je controllers door je kamer te laten gooien en is eigenlijk gewoon een slimme marketingtruc om je meer controllers te laten kopen, bedenk ik me net…

returnal

lars cornelis

Niet als die bikkelhardheid bewust is. Als de makers een bepaalde visie hebben van wat ze met een game willen bereiken, en dat alleen kunnen door de game bikkelhard te maken, dan is het zo. Als je die visie dan overboord flikkert om de game ‘toegankelijk’ te maken, heb je alleen maar verliezers: de ontwikkelaar kan zijn originele visie niet meer overbrengen, en de spelers ervaren niet meer de originele visie. En Sony verkoopt minder controllers.

Demon's Souls

dennis mons

Ligt volledig aan de game. Ik vond bijvoorbeeld Super Meat Boy véél te moeilijk en ben er dan ook mee gestopt. Zonde van het geld en mijn tijd. Ik speel games om te ontspannen en als ik vooral vloekend voor de tv zit, is er weinig ontspannend aan. Maar aan de andere kant wil een game-ontwikkelaar ook iets moois vertellen, zoals in Ori. Als dan de moeilijkheidsgraad in de weg zit, is het wel zonde als mensen dat niet meekrijgen omdat de game té frustrerend is. Goddank heeft Nintendo in ieder geval nog het principe dat je gewoon patroontjes uit je hoofd kan leren.

Ori and the Will of the Wisps

jacco peek

Ik ben groot voorstander van moeilijkheidsgraden in games, ook titels als Returnal. Het ‘probleem’ met dit soort games is dat ze een hele hoge absolute moeilijkheidsgraad kennen, die voor veel mensen te hoog en daarom niet ‘leuk’ is. Dat terwijl je die kunt verlagen om de game voor die middenklasse nog relatief moeilijk te maken, waarbij ze zichzelf in feite op dezelfde manier uitdagen.

Ook is ‘moeilijkheidsgraad’ een hele algemene term, en zijn er naar mijn mening absoluut dingen die je kunt aanpassen zonder de kern van de game te beschadigen. Denk aan de spelsnelheid tien procent naar beneden schroeven, iets meer hulpmiddelen dan gemiddeld en iets vergeeflijkere vijanden. Celeste en The Last of Us: Part 2 zijn daar goede voorbeelden van: je kunt het zo moeilijk maken als je wilt – wellicht met een aanbeveling van de ontwikkelaar erbij – maar je kunt er op een zelfde manier van genieten als je elementen aanpast.

Celeste

Michel musters

Het ligt inderdaad aan de game. Ik vond het heerlijk in The Last of Us: Part 2 om precies zelf te bepalen hoe ik de game ervoer. Maar ik begrijp tegelijk ook dat men games als Returnal en Dark Souls standaard uitdagend maakt, al zijn ze op die manier niet altijd voor mij weggelegd. Kan het kwaad om games met een makkelijkere moeilijkheidsgraad uit te rusten? Wat mij betreft niet, zolang de ‘correcte’ moeilijkheidsgraad er niet onder lijdt. Eerlijk gezegd is de moeilijkheidsgraad niet de nummer één reden dat ik aan Returnal twijfel. Dat is eerder het gebrek aan een mogelijkheid om tijdens ‘runs’ te saven.

The Last of Us Part II

cody van den bogert

Ik vind het juist dope als een ontwikkelaar kiest voor een super hoge moeilijkheidsgraad, daar kick ik op! Anderzijds besef ik mij dat dit niet voor iedereen the way to go is en dat dit een reden kan zijn voor spelers om een game als deze links te laten liggen. In het geval van Returnal heb ik het idee dat de bikkelharde moeilijkheidsgraad de game momenteel juist onder de aandacht brengt, en dat spelers worden geprikkeld om zich aan de hete vuren van de game te wagen.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Speel Titanfall 2 dit weekend gratis op Steam

Housemarque ‘hoort’ vraag om save-optie in Returnal