in , , ,

Review: Anno 1800

(hij stelde zich voor, schreef een stukje over een obscure game uit de jaren 90 en verdween vervolgens weer zo snel als hij verscheen. Maar hij is er weer en dacht: “laat ik weer eens een stukje schrijven”. En laat ik dan maar schrijven over een spel die mij al bijna 5 jaar in zijn greep heeft. 362 uren op de teller inmiddels en ik ben het nog lang niet zat.)

Anno 1800 is een economische stedenbouwer met een heel klein beetje RTS. Het is een 7e deel van de serie die sinds 1998 loopt. Elk deel werd weer een stukje beter en 1800 is het absolute hoogtepunt.

Je start het spel met een haven en een schip met als taak een stad te bouwen op dat eiland. Hiervoor heb je hout nodig, dus bouw je een houthakker en zagerij. Inwoners hebben behoeften en voor hen bouw je een visserij, een schapenboer en kledingweverij. Eenmaal aan alle wensen voldaan kun je de huizen upgraden naar een nieuwe klasse met nieuwe behoeften. Met het upgraden komen er ook weer nieuwe productieketens vrij.

Op een gegeven moment heb je voor de productieketens grondstoffen nodig die niet voorkomen op jouw eiland. Met je schip koloniseer je dan andere eilanden en bouw je daar ook steden. Voor de grondstoffen leg je handelsroutes aan tussen de eilanden. Op deze manier wordt je koninkrijk steeds groter en de productieketens steeds complexer.

Het spel heeft een campaign met een aardig verhaaltje en daarnaast kun je een doorlopend spel spelen met of zonder tegenstanders. De Ai is niet top. Op lage niveau bieden zij geen enkele tegenstand en op hogere moeilijkheid cheaten ze. Combat in de game is niet zo boeiend. Je kunt oorlogsschepen maken en de haven van de tegenstander kapot schieten. Dat is alles.

Mijn verhaal teruglezend klinkt het spel saai en niet speciaal, maar dat is het allerminst. Het spel loopt over van de sfeer en schoonheid. Niet op een manier dat de videokaart er van moet zweten, maar meer door de stijl en charme van het spel. Overal waar je kijkt spelen er kleine tafereeltjes af. Mensjes lopen rond, maken een praatje of werken op het land of in de fabriek. Het zijn geen sims die je kunt aanklikken, maar ze brengen wel leven in de brouwerij. De muziek draagt ook enorm bij aan de sfeer.

Naast de main game is er ook een berg aan dlc die elk een nieuwe mechanic meebrengen, of een bestaande uitbreiden.

Cijfer 9/10

+ sfeer

+ muziek

+ verslavende gameplayloop

–  Tegenstanders zijn mheee

– combat is niet boeiend

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.6/5 volgens 19 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
12 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rainking
1 maand geleden

Gelieve niet meer van dit soort positieve reviews te schrijven. Ik heb net namelijk de Anniversary Edition gekocht omdat die relatief goedkoper was dan de andere twee versies. Nou, bedankt hoor, ghehehe.
#ikhoopdatmijnpchetaankan

Rainking
1 maand geleden
Antwoord aan  Rainking

Nou, slecht nieuws. Mijn computer kan het aan, dus tot volgend jaar.

Rainking
1 maand geleden
Antwoord aan  CarnifeX

Oh jee, verder geen druk, hahaha.

Kunstschilder1987
1 maand geleden

toen ik 12 jaar oid was… had ik op een oude pentium pc de game anno 1602. ik vond het echt heel gaaf, na de caesar game was dit de eerste RTS die me wist te raken. ik vond het heel interessant ook dat het nederlandstalig was, al hing de audio iedere paar zinnen even vast waardoor de eerste woorden dubbel eruit kwamen haha.

alle routes aanleggen zodat het hut kon worden opgehaald, dat dan weer naar de markt moest en vandaaruit weer verdeeld werd aan de bedrijfjes die de grondstoffen weer verwerkten… ik vond het een slim gemaakte game

daarna ben ik de reeks uit het oog verloren eerlijk gezegd, daar waar ook dit genre me niet meer zo kan boeien. leuk stuk man!

Kunstschilder1987
1 maand geleden
Antwoord aan  CarnifeX

ja dan liep het water niet door en had je geen idee waarom het nou weer was, hahaha das ook heel herkenbaar inderdaad 😀

aRc
1 maand geleden

Leuk geschreven review | artikel CarnifeX.

Anno 1404, heb ik lang geleden een klein beetje gespeeld en daarna de Anno games wel half gevolgd. Anno 2070 leek me vanwege de toekomst setting erg gaaf , op een Gamescon (Editie 2011 als ik me niet vergis) nog buttons gekregen ter promotie van de 3 facties in het spel. Alleen was de tekst wel in het Duits dus begreep er niet als te veel van.

Anno 2070 uiteindelijk nooit meer gekocht en het vervolg 2205 leek me minder.

En toen kwam uiteindelijk Anno 1800, toen nog in de voorverkoop op Steam maar algauw werd de deal met Epic Games gesloten om voortaan alleen nog maar via Epic en Uplay de Ubisoft titels uit te brengen.

Spoel wat jaren door en Ubisoft besloot toch weer games ook op Steam uit te gaan geven waaronder Anno 1800. In december 2022 besloot ik na jaren geen Anno games meer gespeeld te hebben het basis spel en de jaar 1 t/m 4 uitbreidingen aan te schaffen.
Enthousiast startte ik het spel en begon er aan.

Alleen bleek dat ik er schijnbaar niet meer het geduld voor had of minder interesse dan verwacht. Heb de game wel geteld 3 of 4 keer gestart en een schamele 2,5 uur op de teller staan.

Ik verwacht niet dat ik het snel nog een kans zou geven maar zeg nooit, nooit.

Lavalera
1 maand geleden

Dankjewel voor je review Carnifex. Goed om te zien dat we weer wat meer reviews plaatsen met zijn allen. Hopelijk trekken we zo langzaam aan meer mensen hier.

Ik dacht echt dat dit spel pas vorig jaar uit kwam bleek dat dus alleen de console versie te zijn. Blijkt wel weer dat ik echt uit het rts wereldje ben haha. De anno serie heb ik nooit gespeeld maar het klinkt wel interessant. Ik heb zelf vooral spellen als Age of Empires gespeeld en Civilization, maar met dit soort city/empire builders heb ik weinig ervaring. Het klinkt interessant en ik zal er eens naar kijken of dit een rts is die ik toch wil gaan spelen.

Review: 007: Everything or Nothing (Xbox)

Stelling van de week: Ik kan wel aan abonnementen wennen