Review: Atelier Marie Remake The alchemist of Salburg

De Atelier serie is altijd een niche serie geweest. De serie is met name populair in Japan, maar sinds de Atelier Ryza trilogie begint de serie ook populairder te worden in het Westen. De games staan vooral bekend om de relaxter gameplay.

Wat is Atelier Marie Remake:

Atelier Marie Remake is zoals de titel al aangeeft, de remake van Atelier Marie. Dit is de eerste game in deze serie die in 1997 is uitgebracht voor de Playstation 1. De game kan je het beste omschrijven als een cozy jrpg. De game is gemaakt door het Japanse Gust en wordt uitgegeven door Koei Tecmo. De remake verscheen wereldwijd op PC, Nintendo Switch en PS4/5 op 13 juli 2023.

Gameplay

In Atelier Marie speel je als Marlone, die het liefste aangesproken wordt als Marie. Ze is een 19 jarige studente aan de Royal Academy of Magic. Ze is de slechtste studente ooit op deze school en daarom besluit hoofdmeesteres Ingrid om Marie een eigen atelier te geven in Salburg. De opdracht die Marie mee krijgt is om een voorwerp te maken waarvan Ingrid onder de indruk is.

De gameplay loop bestaat uit het voltooien van quests, het verzamelen van materialen en het maken van items in je Atelier. Je begint met een aantal basis recepten waarvoor je de materialen in het  nabij gelegen bos kan verzamelen. Met deze materialen maak je vervolgens de items die je in het Atelier kan maken, die je kan gebruiken voor quests of tijdens de gevechten. Quests krijg je van de tavern in het dorp. Hier krijg je random materialen die je verzamelt of kan maken in het Atelier om in te leveren waar je geld voor krijgt. Met dat geld koop je dan weer nieuwe recepten.

In de gebieden waar je farmt komt je ook monsters tegen. De gevechten zijn Turn based. Je kan kiezen voor een basis aanval of een speciale aanval. Als je kiest voor een speciale aanval wordt de tijd tot je volgende aanval vergroot. Dus je moet goed kijken of je die speciale aanval wil doen op dat moment. Je doet deze gevechten niet alleen. Je kan 2 mensen meenemen op de reis. Deze mensen huur je in. De mensen die je in kan huren wisselen qua sterkte en prijs. Hoe sterker en minder de vriendschap met deze mensen hoe duurder ze zijn. Tijdens het spel krijg je quests van je teamgenoten. Als je deze op tijd uitvoert verhoogt je vriendschap waardoor ze goedkoper zijn om mee op reis te nemen.

Verderop in het spel ontgrendel je ook hulpjes. Die kan je inhuren voor een maandelijks bedrag om voor je materialen te verzamelen of items voor je te maken.

In sommige gebieden kan je ook mini games ontgrendelen. Dit zijn vaak simpele spelletjes waarbij je bijvoorbeeld objecten moeten ontwijken of een pac man achtig spel. Dit is een welkome afwisseling op de gameplay loop.

Aan het begin van het spel krijg je keuze voorgeschoteld tussen een tijd limiet of om de opdracht in onbeperkte tijd te voldoen. De limiet die je krijgt is 5 jaar. Dagen verlopen door activiteiten te doen in de game. Je kan materialen gaan verzamelen in nabijgelegen gebieden. Elk gebied heeft een vaststaand aantal dagen dat het kost om naar het gebied toe te reizen. Bij elk materiaal die op je opraapt verloopt 1 dag. Ook het maken van materialen zorgt voor het verlopen van tijd waarbij hogere materialen meer tijd kosten.

Wat vind ik er van:

Ik heb de game gespeeld op de Lenovo Legion Go. De game is met 10 uur aan de korte kant voor een Atelier game. De tijdslimiet is ruim voldoende te halen, zelfs met een beetje aanrommelen, waardoor je nooit de tijdsdruk voelt. De alchemy en de combat voelt soms wel iets te simpel aan, je hoeft nooit na te denken over welke materialen je gebruikt voor de Alchemy, wat je in de latere delen wel doet. Het is echt een game om lekker je brein uit te zetten en te genieten van de cozy gameplay. De game is gemaakt in Chibi style waardoor de game er “schattig” uit ziet. Ben je op zoek naar een korte relaxte game kan ik deze zeker aanraden.

7.5/10

Score: 5/5 volgens 3 gamers