Voor we aan deze recensie beginnen wil ik waarschuwen dat deze game spoilers bevat voor zowel Batman: Arkham City als Batman: Arkham Knight. Als je een van beide games wilt spelen is het dan ook verstandig om deze recensie én deze game voor nu te laten voor wat ze zijn.

Batcave
In de minuten erna hul je jezelf eerst stukje bij beetje in het iconische pak van The Dark Knight en speel je even met de gadgets die je bij je draagt deze avond, waarna je middels een lift naar de Batcave wordt gebracht. Batman: Arkham VR is niet de eerste virtual reality-titel die ik gespeeld heb, maar ik was oprecht geïmponeerd toen deze iconische locatie daadwerkelijk voor mijn neus stond. Een gevoel dat nog vaker terug zou keren in mijn speelsessie.

Brain, geen brawn
Toen ik in 2016 Firstlook bezocht, was een groot gedeelte van Sony’s stand ingericht voor de PlayStation VR. En een van de titels die het prominentste in beeld werd gebracht, was Batman: Arkham VR. Je hoorde links en rechts dan ook genoeg mensen erover praten met sterk wisselende meningen. Een opmerking van een gamer waarmee ik aan de praat raakte bleef me echter altijd bij: ‘’als je het hier gespeeld hebt, hoef je het niet meer te kopen’’. Pas nu begrijp ik wat hij daarmee bedoelde.
Om de kern van de Batman: Arkham VR-ervaring te zien, hoef je amper een uur van je leven te reserveren; ervan uitgaand dat je het op je gemak speelt. In die tijd zal je meermaals onder de indruk zijn, zoals in eerdergenoemde Batcave, op de top van een wolkenkrabber en gedurende de memorabele eindscène, maar dat kan niet verbloemen dat je maar verdomd weinig content krijgt voor de € 19,99 die je neer moet leggen voor het VR-avontuur. En de Riddler-puzzels die je hierna vrijspeelt veranderen daar niets aan.