Review: Call of Duty: Black Ops DS

Het is over. Het is voorbij. Na World at War, Black Ops, Black Ops 2, Black Ops 3, Black Ops – Cold War, Black Ops – Declassified en World at War DS arriveren we bij, voor nu, de laatste game in de Black Ops-tijdlijn van Call of Duty. Na de vorige twee delen had ik eerlijk gezegd verwacht dat deze review appeltje eitje zou worden. Een hoop kritiek, verspilde moeite, hardware-limiteringen et cetera. Maar ik werd aangenaam verrast.

Niet door de graphics natuurlijk. Dit is en blijft een DS-titel en daarbij moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt. Maar nSpace heeft ditmaal een veel betere grip op wat die limiteringen zijn én hoe ze daarmee moeten omgaan. Vijanden zijn gemiddeld een stuk dichterbij dan bij World at War DS het geval was en je hebt daarom zelden dat je zit te zoeken in de pixelbrij. En dat had ik al toen ik speelde op de New 3DS XL, dus ik kan me voorstellen dat dit verschil op een kleiner model al helemaal een verademing is.

Meer goede ideeën

Vijanden dichter bij je laten komen heeft echter meer voordelen dat een groter zicht; het pakt een van de, zo niet hét, grootste hekelpunt van diens voorganger aan. Want hoewel de besturing nog steeds behelpen is, met het touch screen dat de camera bestuurt, hoeft je nu veel minder precies te richten. Het gevolg is dat de gevoelsmatige onhandigheid een stuk minder aanwezig is en de gemiddelde speler relatief makkelijk door de levels heen zal komen.

Deze levels brengen je dezelfde tijdsperiode als de eerste Black Ops. Jij speelt als Sergeant Shaw, wiens verhaal héél losjes verbonden is met die van Alex Mason. Maar als die naam je niets zou zeggen, mis je echt niets aan context. Het enige wat je hoeft te weten is dat de Russen iets aan het bekokstoven zijn en dat het aan jou is om dat een halt toe te roepen in zestien levels, die je samen een uur of acht bezighouden.

Snel voorbij

Acht uur klinkt vrij lang voor een shooter, vooral vandaag de dag, maar eerlijkheid gebiedt me te erkennen dat ik pas wist dat ik zolang had gespeeld toen ik op de timer keek. Zo voelde het niet, iets wat me oprecht verraste. Black Ops DS is geen wereldschokkende titel, maar is wel een schokkend degelijke shooter op een platform waarvan ik zeker dacht te weten dat die er geen zou kunnen voortbrengen. Deels is dat de te danken aan de welbekende Call of Duty-formule, bestaande uit explosies, te nauwer nood aan de dood ontsnappen en heel veel vuurgevechten op de grond en vanuit voertuigen, maar het is meer dan dat. Het speelt gewoon erg lekker. Vijanden zijn een stuk minder scripted dan voorheen, zelfs al hebben ze hun domme momenten nog zeker, en je kompanen zijn een stuk capabeler dan we van AI-vrienden gewend zijn. Als je ze de kans geeft, doen ze het werk volledig voor je, al blijft met echte mensen spelen natuurlijk leuker.

Ik kan me dan ook goed voorstellen dat samen zombies of de multiplayer erg populair waren toen de game nog nieuw was. Maar dat is die nu niet meer en ik kon niemand in mijn omgeving ervoor porren om met me te spelen. Dus zie onderstaande conclusie en het cijfer als enkel representatief voor de singleplayer.

Door slimme wijzigingen aan de formule, heeft nSpace iets gedaan waarvan ik dacht dat het niet mogelijk was: het heeft een degelijke FPS gemaakt op de Nintendo DS. Vijanden dichterbij brengen haalt het euvel van besturing voor een groot deel weg en gecombineerd met een verbeterde AI en de typische COD-ervaring krijg je een draagbare Black Ops die zelfs nu erg goed te pruimen is.

83/100

+
Vijanden dichterbij brengen speelt fijner