Review: Captain Toad: Treasure Tracker

Al sinds de eerste Super Mario Bros in de jaren ‘ 80 zijn de Toads niet meer weg te denken uit de Mario-games. In Super Mario Galaxy maakten we voor het eerst kennis met Captain Toad, een avonturier pur sang. In Super Mario 3D World kreeg het koddige personage een aantal eigen levels waarin hij op zoek ging naar verborgen sterren en met succes. De levels waren een erg leuke afwisseling op de hoofdgame. Nintendo zag er wel brood in en gunde de kaptein een eigen game: Captain Toad:Treasure Tracker. Het origineel verscheen in 2014 op de Nintendo Wii U en werd later opnieuw uitgebracht op de Nintendo 3DS en Nintendo Switch. De hoogste tijd om de Switch-versie eens uitgebreid te testen.

Kijkdoos

Captain Toad: Treasure Tracker heeft een simpele opzet. Als speler word je gedropt in een klein level en in dat level verzamel je een ster, pak je drie diamanten en kan je een extra uitdaging aangaan. Na het uitspelen van ieder level, waarbij de ster de enige echte verplichting is, kan je in hetzelfde level op zoek naar een verstopte Pixel Toad.

De levels lijken op een soort kijkdoos die je naar hartenlust kan ronddraaien, zodat je goed zicht kan krijgen op de locaties van de ster en de diamanten. Door (meestal) simpele puzzels op te lossen, of bepaalde routes te volgen, kan je op deze locaties terecht komen. Captain Toad en Toadette kunnen enkel lopen, knollen gooien en interacteren met voorwerpen in ieder level, maar kunnen niet springen, waardoor je goed moet nadenken welke route je kiest.

Mushroom Kingdom

Alle levels die je speelt, hebben thema’s die we eerder al in Mario-games zagen en in ieder level voer je ook net weer even wat andere dingen uit. Af en toe verplaats je wat platforms, soms kan je de hele wereld ronddraaien en op andere momenten pak kersen en loop je voor je het weet met vier Toads door het level. Er is hierdoor voldoende afwisseling, al zal je vooral in het begin niet te veel achter elkaar spelen. Dit komt omdat er weinig actie is. Het spel is in drie episodes opgedeeld en vooral de eerste twee zijn relatief simpel. Dan is het leuk om twee, drie levels uit te spelen om een paar dagen later weer verder te gaan.

In de laatste episode zijn de levels iets lastiger en komen er wat meer vijanden, waardoor je toch wat beter moet opletten. Vanaf dat moment werd de gameplay voor mij wel wat interessanter. Dat geldt ook in de erg leuk opgezette boss fights. Zo klim je je al puzzelend een weg naar boven in een ruimte met een vuurspuwende draak, of ga je de strijd aan met een gigantische vogel die je op alle mogelijke manieren van het level probeert af te blazen.

Schattig en soms onoverzichtelijk

Captain Toad: Treasure Tracker is een mooi en kleurrijk geheel met leuke deuntjes die we soms kennen uit andere Nintendo-games. Het spel ademt in en al vrolijkheid en is een feest van herkenning voor de Mario-fans. Zo nu en dan frustreert het wel een beetje, omdat je soms niet goed kan zien wat je allemaal kan en moet doen. Ondanks dat je kan draaien en zoomen. Hierdoor wordt het soms een beetje prutswerk en dat geldt ook wanneer je in handheldmode speelt en regelmatig handelingen via het touchscreen uit moet voeren.

Inclusief de bonuslevels, waaronder een aantal gebaseerd op Super Mario Odyssey, ben je een kleine tien uur zoet met Captain Toad: Treasure Tracker. De game is in het begin vooral tof voor korte sessies waarin je op je gemak een paar levels speelt. Later in het spelletje word je iets meer de game ingetrokken, omdat er wat meer actie in de levels gaat zitten. Het geheel biedt je in ieder geval een positieve ervaring met leuke puzzels en vrolijke, thematische levels. Dat het af en toe een klein beetje onoverzichtelijk is, kan je gerust door de vingers zien.

Cijfer: 7.4

Score: 5/5 volgens 4 gamers