Review Dave the Diver: Een verslavend pareltje

Zo af en toe kom je een spel tegen die niet op je radar staat om te kopen, maar door de goede reviews wil je het spel toch graag eens proberen. De naam Dave the Diver had ik al wel eens langs zien vliegen op Opencritic (90 gemiddeld) en op de Game Awards werd deze game genomineerd voor beste indie game (overigens onterecht want de game is namelijk geen indie). In de Steam wintersale kwam ik de game weer tegen en besloot om het maar te kopen.

Wat is Dave the Diver?

Dave the Diver is een mix van verschillende genres. Je kan Dave the Diver het beste omschrijven als een kruising tussen een avonturen spel, RPG en management sim. Het spel is gemaakt door de Koreaanse studio Mintrocket en uitgegeven door Nexon. De game is beschikbaar op PC (Steam) en Nintendo Switch.

Gameplay

Dave the Diver is een verhaal over Dave die duiker is en benaderd wordt door zijn vriend Cobra om samen met chef Bancho een Sushi restaurant te beginnen. Dit doen ze samen bij de “Blue Hole” waar volgens het verhaal vissen van over de hele wereld samen komen. Je speelt de game in dagdelen. Er zijn in totaal 3 dagdelen waar je in de ochtend en de middag kan duiken om items of vissen op te duiken. Je krijgt daarbij toegang tot duikapparatuur en wapens. Deze zijn in het begin nog niet zo goed , maar je hebt de mogelijkheid om alles te upgraden. Je kan ook niet onbeperkt onder water zijn, je hebt namelijk een beperkte hoeveelheid zuurstof ter beschikking en als deze op is ga je dood en ben je alles kwijt wat je die sessie gefarmed hebt. Het unieke aan deze zuurstof is dat deze ook naar beneden gaat als je aangevallen wordt door de agressievere vis soorten zoals kwallen en haaien. Het is eigenlijk een soort HP principe die je altijd goed in de gaten moet houden tijdens je sessies.

Elke keer als je in de Blue Hole duikt wordt de omgeving anders. Je vindt andere vissen en items. Je vindt kistjes met wapen upgrades of algemene upgrades zoals een onderwater scooter die je kunnen helpen. Deze items zijn alleen te gebruiken tijdens deze duiksessie en als je deze beeindigd door  naar de boot terug te gaan raak je deze items weer kwijt. Je hebt een gelimiteerde draag capaciteit die je kan gebruiken om vissen, zeesterren, hout etc te farmen en mee te nemen naar de boot. Deze materialen kan je vervolgens gebruiken voor upgrades van je wapens, het uiterlijk van het Sushi restaurant en de Sushi. Je vindt ook steeds meer geheimen onder zee waar je weer nieuwe quests van krijgt die je kan voltooien.

In de avonduren kan je ook duiken, waarbij je dan weer andere gevaarlijkere vissen tegen komt, of je kan kiezen om het restaurant te runnen. Hierbij ontwikkel je recepten en zet je aan de hand van de voorraad van producten items op de kaart. Vervolgens kunnen de klanten die komen dit dan bestellen en moet je als een restaurant sim het eten of drinken naar de klant brengen binnen de tijd. In het begin doe je dit nog alleen maar later kan je ook mensen inhuren die je mee helpen in de keuken of bediening. Zo af en toe komen er ook VIP gasten langs die iets speciaal bestellen. Hiervoor krijg je dan een quest waarbij je gericht specifieke items moet gaan farmen.

En wat vind ik er dan van?

Na ruim 35 uur kwamen de eind credits op mijn Legion Go tevoorschijn en vond ik het jammer dat ik klaar was. Het spel is namelijk enorm humoristisch en verslavend. Er is geen voice acting, maar de stemmen die je hoort komen als een soort gibberish tevoorschijn wat weer helpt bij de humor. De game is ontzettend relaxed en speelt daarom ook perfect in handheld modus. Het is ook niet voor niets dat het spel de Sit back and relax award bij de Steam awards heeft gewonnen. Het grootste gedeelte van het spel is ook erg chill op de baas gevechten na. Daar heb je toch vaak even een tactiek bij nodig om die te kunnen verslaan. Echt moeilijk zijn ze dan weer niet, na een paar keer proberen heb je de meeste bazen wel neer. De quests die je uitvoert zijn door het type spel wel vaak fetch quests, maar door het type spel farm je toch al veel dus voelt het niet als vervelend. Door de mix van genres voelt het spel enorm divers aan en verveelt het nooit. Als je er eenmaal aan begint kan je het spel ook niet meer neerleggen.

Cijfer: 9/10

Score: 5/5 volgens 3 gamers