in , ,

Review: Eternights; Persona light met potentie

De laatste paar jaar zijn er een aantal games op de markt gekomen die geïnspireerd zijn door het succes van de Persona serie. Zo heb ik onlangs Tokyo Xanadu EX gespeeld, de Falcom interpretatie van de Persona serie en nu ook een game die een paar maand geleden uitkwam Eternights.

Wat is Eternights?

Eternights kan je het beste omschrijven als een dating-sim actie rpg. Het spel is uitgekomen op 12-09-2023 op Playstation 4, 5 en PC. De game is gemaakt door de Japanse Studio Sai in Unity. Deze game is gemaakt door slechts 1 developer. De game werd aangekondigd op de Sony State of Play in juni 2022. Ik heb het spel gespeeld op de PS5.

Gameplay

Eternights gaat over een virusuitbraak die mensen in monsters verandert. Deze uitbraak wordt veroorzaakt door een anti ouderdom middeltje genaamd Eternights. Net zoals de meeste apocalypse games wordt dit middeltje door de lucht vrijgegeven en valt bijna iedereen ten prooi aan het virus op de hoofdpersoon en zijn beste vriend Chani na. De hoofdpersoon heeft een vast uiterlijk, maar je bent vrij om dit persoon zelf een naam te geven.

Je begint het spel in een scene waarin je met Chani samen het hebt over het daten van vrouwen en welke dating-apps er beschikbaar zijn daarvoor. Na een paar dagen heb je een date te pakken en onderweg naar deze date breekt de pleuris uit en moet je schuilen in een bunker. Na een paar dagen opgesloten te hebben gezeten in de bunker ga je op onderzoek uit en kom je meer mensen tegen waaronder het pop idool Yuna, waar Chani enorme fan is.

Terwijl het verhaal zich ontwikkelt ontmoet je meer mensen en krijg je ook meer opties om mee te daten. In totaal zijn er 3 vrouwen en een man waar je mee kan daten en alle 4 zijn ze verschillend genoeg om een keuze te kunnen maken. Je hoeft uiteraard niet tot de datingstap te gaan met je teamgenoten, maar hoe hoger je band met de teamgenoten hoe meer skills er beschikbaar komen voor je en hoe sterker je wordt.

Net zoals in de Persona games heb je vaak een aantal dagen tot een event en kan je zelf kiezen hoe je je dagen indeelt. Overdag kan je kiezen om de banden met je teamgenoten/mogelijke dates te verhogen, je kan trainen met ze of je kan het dungeonevent al vast in om progressie te maken voor de timer verlopen is. In de nacht kan je of trainen met je team genoten of kiezen om item te scavengen. Als je die items op tijd vindt krijg je essences waarmee je je skills kan upgraden en afhankelijk van de persoon waarmee je naar buiten gaat, krijg je stats erbij.

De combat is hack en slash actie combat waarbij parry en dodgen belangrijk zijn. Door een aanval te dodgen versloomt de tijd voor een paar seconden waardoor je even snel een combo erin kan gooien. Met dodgen en de combos maak je de actie bar vol die je nodig hebt om schilden te breken van mini-bazen en bazen. Elke baas heeft een element en tegen element en je moet het tegen element gebruiken om het schild van de baas te breken. Elke date optie heeft zijn eigen element en hoe meer mensen je tegen komt hoe meer bazen je kan verslaan. Het breken van het schild gaat via een quicktime event waar je op het juiste moment op de knoppen moet drukken om een schild te breken.

Er zitten ook puzzels in het spel om deuren te openen of een pad vrij te maken. Deze puzzels wisselen van een “schuif de stukjes op de juiste plaats” tot een simpele rekensom. Veel uitdaging zit er niet in de puzzels, maar omdat het er niet zo veel zijn en je er zo door heen bent voelt het net alsof je een sleutel zoekt en stoort het niet echt.

Wat vinden we ervan?

Eternights heeft veel potentie. Het is soms lastig voor te stellen dat de game door 1 persoon is gemaakt, maar tegelijkertijd is dat ook de zwakte van de game. De ren animaties voelen houterig aan. De omgevingen waarin je vecht voelen vaak eentonig aan en de combat is net leuk genoeg om de 15 uur die ik er aan gespendeerd heb te voldoen. De gesprekken zijn zo af en toe een tikkeltje pervers en de humor is vaak een beetje flauw.

Het verhaal is goed, de karakters zijn goed uitgewerkt en de animaties in de cutscenes zijn van hoog niveau.  Nu Studio Sai meer mensen heeft aangenomen voor een 2e spel hopen we dat ze deze indie game kunnen overtreffen.

Cijfer: 7/10

Score: 5/5 volgens 3 gamers