Als je de PR-praatjes van sommige uitgevers moet geloven, hebben games in 2023 enkel nog bestaansrecht wanneer ze gebruik maken van de nieuwste grafische snufjes om visuals op het scherm te toveren die weer 0.00032% realistischer zijn dan hiervoor. Genoeg klassieke spellen hebben echter meermaals bewezen dat dit onzin is. Ben jij te jong om dat meegemaakt te hebben, dan hoef je geen emulator op te starten, want ook genoeg moderne titels bewezen dat meer niet altijd beter is.
Neem bijvoorbeeld Geometry Wars 3, het onderwerp van de review van vandaag. De game staat bekend om diens minimalistische visuals, waardoor je in één oogopslag kunt zien wat er op jouw scherm gebeurt tijdens de waanzin van een bullet hell-titel. Vijanden hebben ieder hun eigen kleur en vorm, waardoor je niet hoeft na te denken over wat hun patroon gaat zijn. Een groene ruit zal jouw vuur ontwijken, een blauwe prism houdt van een kamikaze-aanval en oranje pijlen gaan op en neer op hetzelfde pad.
Met zweet in de handen
Door deze omschrijving lijkt het allicht alsof Geometry Wars 3 een makkelijke titel is, maar het tegendeel is waar. Iets snel kunnen herkennen betekent immers niets wanneer je er niet snel zat op kunt handelen. Bovendien heeft Lucid Games andere manieren gevonden om variatie in de gameplay te brengen, zonder af te wijken van diens minimalistische artstyle.
De duidelijkste hiervan is de objectives. In Geometry Wars zijn levels zelden zo simpel als scoor X-aantal punten of dood voldoende vijanden. Je krijgt beperkingen opgelegd zoals dat je enkel kunt vuren op specifieke plekken, timers die de druk opvoeren en meer. Doorgaans wordt dit gecombineerd met de tweede factor: de levels zelf. Bullet Hell-spellen bewegen doorgaans óf over de verticale as, zoals Ghost Blade of Metal Copter, óf over de horizontale as zoals een R-Type of Aegis Wing. In Geometry Wars kun je echter beide doen, daar je niet op een scrollend scherm zit, maar op een driedimensionale vorm die je volledig kunt gebruiken als speelveld. Dit is in het begin een mindfuck, daar deze manier van bewegen bijzonder onwennig voelt, maar het is een originele manier om de formule op te frissen.
In het begin heb ik hierdoor meer het leven gelaten dan in de meeste FromSoft-titels, maar eens gewenning kwam lukte het me veel levels in een of twee pogingen te voltooien. Er waren er zo nu en dan die me echt moeite kostte, maar dat komt juist doordat je met grote regelmaat anders moet proberen te denken en spelen. Hierdoor worden de tientallen levels op geen enkel moment repetitief. Je moet echter geen typje zijn dat makkelijk gefrustreerd raakt, want dan ga je het heel lastig krijgen…
Conclusie
Meer is niet altijd beter, dat bewijst Geometry Wars 3. Wat het tevens niet is, is simpel. Door de vreemde vormen die de slagvelden aannemen en de complexe objectives zul je daarom wat haar op de tanden moeten hebben om deze game tot een goed eind te kunnen brengen.
75/100
+
Uitdagend
Heel anders dan de vele andere bullet hells
–
Soms wel heel uitdagend
Ik bedacht me dat ik hier ook nog maar eens een review moest posten 😛 Volgende keer meer mini-reviews
Goede review. Dit lijkt me best een leuke game, maar dit is wel zo’n typische die qua stijl totaal niet aanspreekt en die je dus niet snel een kans zal geven, tenzij je toevallig tegen een review als deze of een aanbeveling van iemand aanloopt.
Toch is het allemaal veel te druk qua games en releases dat ik m waarschijnlijk nooit zal proberen.
Dit soort spellen vind ik wel geinig, maar ik moet er niet teveel van hebben. Op de DS heb ik Geometry Wars: Galaxies, al heb ik die niet veel gespeeld en kan ik me er weinig van herinneren. Wel heb ik wat vaker Curved Space gespeeld, een soort 3D versie hiervan. Min of meer.
Mooi verhaal weer en leuk om zo’n titel eens onder de aandacht te brengen.