
Doe de hooivorken weg aub
In het begin is het simpel: ga naar een bepaalde plek, sla een paar auto’s in elkaar en probeer uit handen van de politie te blijven. Je kunt er echter ook voor kiezen om deze opdrachten links te laten liggen en simpelweg te ontdekken wat de stad je te bieden heeft. Maar uiteindelijk zullen de meeste van ons toch terugkeren naar de missies.

Nog even geduld
Een ander pijnpunt zijn de physics; met name wanneer je in voertuigen zit. Auto’s en boten zweven soms – terwijl andere vreemd genoeg heerlijk besturen – meer over het pad dan dat ze rijden of varen, waardoor een aantal missies onnodig lastig wordt gemaakt. En gezien je vaak een stuk moet lopen of rijden om de missie opnieuw te activeren én moet wachten op de vrij pittige laadtijden, duurde het niet lang voordat ik de wanhoop nabij was en klaar was om mijn regels te breken. In een laatste poging om de missie Death Row te halen, schakelde ik echter de hulp van cheats in.

Cowabunga!
In de uren die volgden werd het beeld dat ik van Vice City geschetst had eindelijk van kleur voorzien. Al rennend, schietend, scheurend en cheatend liet ik een spoor van vernieling en dode agenten achter, waarbij ik me eindelijk besefte wat de GTA-serie zo populair maakt. Het is niet de game, maar de wereld.
Uiteindelijk heb ik nog wel alle missies voltooid, inclusief de vele optionele missies in dingen als taxi’s en tanks – waarbij ik niet eens meer geprobeerd heb om volgens de regels te spelen – maar dat was vooral om mijn eigen regels na te leven. Het meeste plezier vind je namelijk in de kleine dingen, zoals wanneer je een helikopter vindt in een achtertuin, een leuke conversatie hoort op de autoradio, mee blèrt met de soundtrack of een spoor van dooie hoertjes achterlaat. Jezus, dat zijn een hoop dooie hoertjes…
Wat de game een klassieker maakt, is dat het voor diens tijd een spectaculaire open wereld had met enorme draw distance en bijna ongeziene vrijheid. En bij het recenseren moet je dat dus in perspectief plaatsen. Wat ik speelde was echter niet de PlayStation 2-versie, maar de re-release op PlayStation 4, hetgeen het een iets ander referentiekader geeft. Want zelfs als er aan het spel niets meer gewijzigd is dan de toevoeging van trophy support, dan nog mogen resultaten van oude technische beperkingen (zoals eerdergenoemde lange laadtijden) toch echt wel het veld ruimen. Met die twee punten in acht genomen, moet ik het spel toch echt lager waarderen dan ik ten tijde van de PS2 zou hebben gedaan.