Review: Grim dawn

Enige tijd geleden kwam de actie rpg Diablo 4 uit. Met miljoenen anderen speelde ik de campaign en levelde mijn character. Het maximale level van 100 heb ik echter nooit gehaald met mijn rogue. Het werd zo’n gruwelijke grind dat ik er geen zin meer in had. Het hielp ook niet mee, dat ik voor mijn gevoel niet echt een unieke build kon maken en de loot vond ik ook maar matig. Zonde, want een goede actie rpg kan heel verslavend zijn.

Toen kwam er in een sale Grim Dawn voorbij voor maar 8 euro. Een actie rpg uit 2016 met veel lovende reviews. Laten we die dan eens een kans geven. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want ik heb meer lol beleefd aan de 20 uur van Grim Dawn dan aan de 70 uur die ik aan Diablo had gespendeerd.

Grim Dawn is dus een actie rpg waarin je vanuit isometrisch perspectief honderden tegenstanders naar het hiernamaals jaagt. Terwijl je dit doet verzamel je xp en loot, waarmee jouw character sterker wordt en zo weer honderden sterkere vijanden kan verslaan. Je kunt kiezen uit 6 klassen met elk een unieke skilltree. Vrij standaard allemaal op het eerste gezicht, maar wanneer je level 10 bent kun je een tweede klas erbij nemen. Hierdoor kun je allerlei soorten builds maken. Wil je van dichtbij met zwaarden knokken met een raaf die jou helpt. Dat kan. Of ga je zoals ik voor een shotgun met explosieve en elektrische kogels. Dat kan ook. Naast de gewone skills is er ook nog een systeem met sterrenstelsels, waarin je punten verzamelt en passieve bonussen aan je character kunt geven. Het is lastig uit te leggen, maar het systeem wijst zich vanzelf.

De gebieden en monsters zijn gevarieerd. Steeds als je uitgekeken bent op een gebied, dan opent er een nieuwe met weer een andere stijl. Er vallen bakken met loot uit de verslagen vijanden, waarvan het meeste troep is voor de verkoop. En als er tussen die troep iets moois zit, wat goed past bij jouw build, dan komt er bij mij een shotje dopamine vrij.

Het spel is sfeervol, maar je kunt goed zien dat het geen nieuw spel is. Zelf had ik hier niet zo’n last van. Waar ik wel last van had waren de framedrops. Zo nu en dan werd het spel even een diashow om onverklaarbare reden. Het duurde ook even voor ik doorhad hoe ik mijn gekozen skills kon gebruiken. Dit werd volgens mij nergens uitgelegd en ik ontdekte het bij toeval. Je moet met rechterklik op je skillbar en dan de skill uitkiezen die je daar wil hebben.

Het spel heeft (volgens reviews) een aardig verhaal en alle mensen in de wereld willen jou hier alles over vertellen. Ik heb geen idee waar het verhaal over gaat, want ik heb alles doorgeklikt. Ik wil gewoon rammen, dus vertel mij alleen waar ik heen moet en welke boss ik daar moet doden.

Ik heb mij 20 uur goed vermaakt. Voor nu ben ik even klaar met het spel, maar ik krijg vast nog wel een keer zin in een actie rpg. Ik denk dat ik dan eerder Grim Dawn opstart voor een nieuwe build, dan Diablo 4.

7,5/10

+ verslavende gameplay loop van levelen en loot verzamelen

+ variatie monsters en wereld