in , , , , , , ,

Review: Hi-Fi Rush: Medium-Fi Rush

Af en toe zijn alle ingrediënten aanwezig voor een succes. Dan is goed bereiden het enige dat je nog moet doen. Laat Tango Gameworks dat nu net niet hebben gedaan met Hi-Fi Rush. Ze hebben geen slecht gerecht op tafel gezet, maar het is zeker geen gerecht dat geserveerd kan worden in een sterrenrestaurant, al doen de meeste reviews op het wereldwijde web vermoeden van wel. Met die reviews ben ik het niet eens.

Toen Hi-Fi Rush voor het eerst bij mij op de radar kwam, was ik gelijk enthousiast. Een cell-shaded game waarin hack ’n slash gevechten en platforming centraal staan en dat beiden op de maat van de muziek. Helaas stond het gebrek aan een Xbox of goede PC me in de weg om deze game te spelen, maar toen het spel onlangs ook voor de PlayStation 5 werd uitgebracht, duurde het niet lang voordat het in mijn virtuele winkelmandje lag.

You ain’t got the flow

Eigenlijk vanaf het opstarten van Hi-Fi Rush werd mijn geduld al een beetje op de proef gesteld. Het aaneenrijgen van vechtcombinaties werd namelijk continu onderbroken voor of een cutscene of een uitleg. Dat je in het begin wat uitleg krijgt, is niet meer dan logisch en ook wat voor wat mooi filmmateriaal, zeker in de prachtige cartoonstijl van Hi-Fi Rush, ben ik ook nog wel te porren, maar voor mijn gevoel zijn de onderbrekingen in deze game schering en inslag.

Helaas is dit niet het enige dat de lekkere flow van de game continu onderbreekt. Tijdens het lopen van de ene naar de andere locatie kan je namelijk allerlei spullen verzamelen. Echter loopt hoofdpersonage Chai op de maat van de muziek en relatief langzaam.  Alle spullen liggen vaak op niet al te lastig te bereiken plekken. Meestal even achter een grote container, of net om het hoekje. Je wil ze dus even pakken, maar het kost je gevoelsmatig steeds net even te veel tijd dat je in een lege ruimte aan het rondlopen bent. Het voelt allemaal wat geforceerd aan en hierdoor kom je nooit echt lekker in de flow.

Voor de vorm

Voor het platformen geldt dat je regelmatig op de maat van de muziek van de een naar de andere kant moet springen of slingeren. Dit werkt best aardig, maar ook dit voelt een beetje ongeïnspireerd aan. Net als de sidekicks die je meehelpen. Toegegeven, tijdens de gevechten is het wel lekker als iemand even het schild van een vijand kapot knalt, of een vijand neer beukt, maar tijdens het platformen voelt dit eerder als een frustrerende toevoeging. Zo is er een sidekick die bijvoorbeeld rotsblokken uit de wegruimt. Om dit te doen moet je m eerst met R2 oproepen en vervolgens moet je die knop op het juiste moment nog eens indrukken (uiteraard, op de maat van de muziek). Druk je echter verkeerd, dan is ie weg en kost het je weer enkele seconden om het tafereel opnieuw uit te voeren. Het werkt gewoon niet lekker, voelt geforceerd en haalt je volledig uit het ritme.

Die vlag gaat eigenlijk ook op bij diverse quick time events. Hierin speel je bijvoorbeeld een ritmische game om even een knop in te drukken. Ik kan moeilijk beoordelen of dit aan mijn eigen vaardigheden ligt, aan lag of aan het spel zelf, maar het voelt compleet random. De meeste van die ritmische quick time events gaan vrij probleemloos, maar zo nu en dan zit er een tussen die gewoon onmogelijk lijkt. Falen an sich is niet zo erg, maar telkens duurt het weer even voor het event opnieuw opstart, omdat hij weer ‘gelijk met de muziek’ moet lopen uiteraard. Dit werkt frustrerend, maar gelukkig kan je behoorlijk veel tweaken in de toegankelijkheidsopties, dus kan je het jezelf wel gemakkelijker maken.

Lekkere combinaties

Bovenstaand klinkt behoorlijk negatief, maar gelukkig is er genoeg om van te genieten tijdens het spelen van Hi-Fi Rush. Als je eenmaal in een gevecht bent beland is het namelijk smullen. Je neemt het op tegen hordes aan robots, waaronder een regelmatig een aantal uit de kluiten gewassen exemplaren. Door goed op het ritme te reageren rijg je de mooiste combinaties aaneen, inclusief een aantal toffe speciale aanvallen. Daarnaast kan je ook nog lekker afweren. Doe je dit alles goed en snel, dan krijg je een hogere ranking en heb je meer ‘geld’ om onder andere betere aanvallen en combo’s vrij te spelen.

Interactieve tekenfilm

Hi-Fi Rush oogt als een prachtige tekenfilm. De kleuren spatten van het scherm en de gameplay loopt steeds vloeiend over in een nieuwe cutscene. Omdat alles op ritme gaat, zie je ook alles in beeld meebewegen op dit ritme, waardoor het gemakkelijker wordt gemaakt om goed te timen. De dialogen in het spel zijn vaak gortdroog, waardoor je regelmatig met een lichte glimlach op je gelaat aan het spelen bent. De muziek overigens, maar dat is persoonlijk, vond ik wat generiek. Niet echt pakkend.

Conclusie

Als je eenmaal lekker aan het vechten bent, dan speelt Hi-Fi Rush fantastisch. Helaas wordt dit veel te vaak onderbroken voor saaie loop- en platformstukken of korte cutscenes. Er zit voldoende humor in die scenes en bovendien zien ze er fantastisch uit, maar je wil eigenlijk niets anders dan vechten en dat zit er eigenlijk net iets te weinig in, waardoor je nooit echt lekker in de flow komt. De verwachtingen waren redelijk Hi-Fi, maar het eindresultaat is helaas Medium-Fi.

Cijfer: 6.7

Leuke post? Drop een hartje

Score: 3/5 volgens 2 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
5 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
9 dagen geleden

Dankjewel voor je review. Ook wel interessant om het eens van een wat mindere kant te lezen. Tot nu toe alleen maar lovende verhalen over gelezen en zelf vond ik de game echt geweldig maar zoals onze Rainking ook al aangeeft het is een game die niet iedereen zal plezieren. Dat is ook altijd wel het lastige met reviews, ik merk ook wel dat er soms echt lovend over een game wordt gedaan, ik hem dan speel en het gewoon niet mijn ding is of ik het maar ok vind. En andersom kom ik het ook wel eens tegen dat de critici het mwah vinden en ik het wel fantastisch vind.

Wel jammer voor je dat het niet de knaller was die je hoopte. Maar zo te lezen zaten er ook genoeg leuke punten voor je in.

Rainking
9 dagen geleden

Dit lijkt me echt zo’n game die niet voor iedereen is. Ik heb er een kort stukje van gespeeld via Game Pass, maar zit er nog steeds aan te denken om ‘m een keer voor de PS5 te kopen.
Mooie en duidelijke review verder. Kan goed begrijpen waar de pijnpunten voor je zitten.

Rainking
9 dagen geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Elite Beat Agents kwam me bekend voor en ik wist dat ik die naam eerder op deze site had gezien. Ik was dus even op zoek gegaan naar mijn allereerste artikel over mijn japanse games en jawel hoor, daar was een reactie van jou met die game. In jouw geval dan maar beter daar naartoe terug gaan.
Altijd weer spannend wat Limited Run ervoor vraagt.

Laatst bewerkt 9 dagen geleden door Rainking

Wat spelen we dit weekend? 11 en 12 mei

Screenshot Sunday #155