Review: Lil’ Guardsman : Papers please!

Het grootste voordeel aan Steam vind ik, dat er elke dag games door de ontwikkelaars worden gespeeld. Je krijgt zo een goed beeld van de gameplay. Het zijn niet alleen de grotere games die gestreamd worden, maar een goede mix met indie en aa games. Zo af en toe kom je dan een game tegen die je interessant lijkt. Lil’ Guardsman is zo’n game.

Wat is Lil’ Guardsman?

Lil’ Guardsman is een puzzel point and click avonturen spel. Het spel is gemaakt door Hilltop Studios en uitgegeven door Versus Evil. Het spel verscheen op 23-01-2024 op Pc, Ninterdo Switch, Xbox series en Playstation 5. Ik heb de Steam versie gespeeld.

Gameplay

Het concept van Lil’ Guardsman is afgeleid van de succesvolle puzzel game papers please! Je speelt in dit spel als Lilith, die door vrienden en familie Lil’ wordt genoemd. Ze is 12 jaar oud en de dochter van Hamish. Hamish is poortwachter in ” The Sprawl” .

Op een dag wil Shamish naar de lokale ” Goblinball”  game om te gokken en vraagt of Lil’ zijn dienst bij de poort wil overnemen. Lil’ zegt daarop ja en Lil’ wordt in het wachtershokje neergezet van waaruit ze moet werken. Het doel van deze werkzaamheden is in principe vrij simpel: kiezen of iemand wel of geen toegang krijgt tot The Sprawl.

Lil’ krijgt per bezoeker 3 kansen om te bepalen of iemand wel of geen toegang moet krijgen tot het land. Je begint elk level met een bord. Op dat bord staan tips van de 3 adviseurs van Prinses Desdemona. We hebben de nar Malcolm, de militaire adviseur Stryker en Councilwoman Ashe. 1 van de mogelijkheden die je hebt is om met deze adviseurs te bellen als ze hierom vragen op het bord. Ze geven je dan advies of je wel of niet iemand moet binnen laten,  ten minste als je ze belt voor de juiste persoon. Hiernaast kan je standaard praten met de bezoekers om informatie uit ze te krijgen en je kan gebruik maken van een aantal hulpmiddelen. Zo heb je waarheidsspray, een metaal detector, röntgen apparaat, een zweep en een ring waarmee je vreemde talen kan decoderen.

Het is erg belangrijk dat je de juiste keuzes maakt want de keuzes die je maakt hebben invloed op het verloop van het spel. Als eerste word je beoordeeld op hoe goed je je dienst hebt vervuld en krijgt een aantal sterren op basis van de acties die je hebt uitgevoerd tijdens je dienst. Te weinig sterren en het spel is voorbij. De keuzes die je maakt zorgen er ook voor dat het verhaal anders verloopt. Sommige keuzes leiden ook er toe dat Game over op je beeldscherm verschijnt. Je kan daarna uiteraard wel de keuzes opnieuw maken om te kijken of je dan wel verder komt.

Dit klinkt allemaal vrij ernstig en serieus, maar dat is het verre van. Het spel is doordrenkt van de humor en je ligt regelmatig dubbel van het lachen. Het spel bestaat uiteindelijk uit 12 levels waarin je opdrachten krijgt om bepaalde mensen wel of juist niet binnen te laten en hoe verder je komt hoe hoger de sterren zijn die je moet halen om een level te halen. Het spel is echter nooit moeilijk en geeft je naast de genoemde mogelijkheden nog een aantal trucjes die ik niet zal benoemen voor spoiler redenen.

Wat vind ik er van?

Lil’ Guardsman is een hilarische game. De humor is echt geweldig en regelmatig lig je dubbel van het lachen. Het verhaal is dan ook niet super serieus maar wel interessant genoeg. De puzzels zijn over het algemeen goed te doen, niet super moeilijk maar ook weer niet zo makkelijk dat het saai wordt. De cartoony art style is leuk gedaan en het spel draait als een zonnetje. Het geluid is van wat mindere kwaliteit en ook de voice acting is niet altijd van top kwaliteit. Met 12 uur had ik de credits over het scherm rollen en dat is voor dit type spel een perfecte lengte.

Cijfer: 8.0

Score: 5/5 volgens 3 gamers