in ,

Review: Metroid: Samus Returns: een van de beste 3DS-games

Metroidvania is een veel gebruikte term om games te omschrijven waarin het verkennen van complexe werelden centraal staat. De verkennende tochten kenmerken zich door het feit dat je vaak tegen een gesloten deur of ander obstakel aanloopt, die je pas kan passeren wanneer je je personage van een upgrade hebt voorzien, die je vervolgens weer ergens op een totaal andere plek zult vinden. Metroidvania is een samenvoegsel van Metroid en Castlevania. Als dan de geestelijk vader van de Metroidserie de handen ineenslaat met de ontwikkelaar van Castlevania: Lords of Shadow om een game te ontwikkelen, dan verwacht je niets anders dan perfectie. In deze review lees je of Metroid: Samus Returns deze perfectie kan benaderen.

Samus Returns is een remake van Metroid 2: Return of Samus. De game uit 1992 is door ondergetekende nimmer gespeeld, dus deze review is puur gebaseerd op de hedendaagse ervaringen van deze remake. Het spel kwam al in 2017 uit voor de Nintendo 3DS, maar is om meerdere redenen pas veel later op de radar verschenen. Het spel brengt hoofdpersonage Samus Aran naar de planeet SR388 met de simpele opdracht om alle Metroids uit te roeien. Aanleiding voor deze missie is het niet teruggekeerde team van onderzoekers van de zogenaamde Galactic Federation Force.

Eindeloos gangenstelsel

Op SR388 staat Samus er alleen voor. Er wordt geen woord gerept en vanaf de landing op de planeet wordt ze door alles en iedereen aangevallen. De planeet is opgedeeld in meerdere zones die ieder een specifieke look hebben. Binnen die zones word je geacht alle Metroids uit te schakelen om het pad naar het volgende gebied vrij te spelen. Regelmatig zul je tegen obstakels aanlopen waarvoor je een power up nodig hebt om verder te komen. In tegenstelling tot andere, recentere games uit het genre loop je meestal vrij snel tegen die power ups aan, waardoor je zelden lang ‘verdwaald bent’ in de eindeloze gangenstelsels. Hierdoor blijft de vaart er goed in, waardoor je de game binnen een uurtje of twaalf wel kan uitspelen op normaal niveau.

In de Metroid-serie liggen de uitbreidingen voor je ammunitie en gezondheid (en in dit deel ook de aeon) voor het oprapen. Wil je het spel volledig uitspelen, dan is backtracken vereist, want voor veel van deze uitbreidingen heb je nu eenmaal upgrades nodig. Ga je niet voor de 100%, dan zul je door het ‘normale pad’ te volgen meer dan voldoende hebben aan de uitbreidingen die je op dat moment wel kan pakken. Voor mijn gevoel is de reden om echt te gaan backtracken daarom in mindere mate aanwezig dan in sommige andere games uit het genre.

SR388 is slim ingedeeld. Steeds kom je terug op eerdere plekken binnen een bepaalde zone dankzij goed bedachte short cuts en je hebt ook de mogelijkheid om je te teleporteren op bepaalde plekken. De savepoints, energiestations en munitiestations zijn in voldoende mate aanwezig en staan op de juiste plekken. De zones zelf kennen elk een eigen thema met daarbij een eigen uiterlijk. We weten allemaal dat de Nintendo 3DS op audiovisueel vlak niet op kan tegen de huidige generatie consoles, maar binnen de mogelijkheden van de handheld ziet Samus Returns er gewoon onwijs goed uit en is de muziek minstens zo geweldig. Je waant je continu op de desolate planeet de SR388 is.

Tempo

Van het begin tot het eind word je voorzien van nieuwe upgrades. In het begin kan je slechts een sprong maken en een zielig straaltje afschieten. Tegen het einde van de game heb je een grappling beam, kan je space jumps maken, je oprollen tot een magnetische bal en schiet je met ijs of een halfschermvullende spreiding aan beams. Tel daarbij op dat je je zogenaamde aeonmeter kan gebruiken om omgevingen te scannen, de tijd te vertragen, je pak te beschermen of extra snel te vuren. Je voelt je uiteindelijk een soort oppermachtig schepsel tegenover de vijanden die je tegenkomt, maar geloof me, je hebt deze power ups allemaal nodig.

Metroid: Samus Returns zit namelijk boordevol Metroids die gaandeweg het spel steeds verder geëvolueerd zijn en daardoor steeds grotere lastpakken worden, om nog maar te zwijgen over enkele andere eindbazen die je tegen zal komen onderweg. Bij sommige van deze bullebakken heb je wel even nodig om de patronen te ontdekken, zodat je het geweld op het kleine 3DS-scherm kan ontwijken.

Samus beweegt ook vloeiender als ooit te voren en als klap op de vuurpijl kan ze naast schieten ook een counter uitvoeren. Door goed te timen kan je op je afkomende vijanden of slagen afweren met een slag, waarna je tijd hebt om je vijanden er goed van langs te geven.

Metroid: Samus Returns doet precies wat je verlangt van een Metroidvania. Het stuurt je op ontdekkingstocht op een gevaarlijke en tevens prachtige planeet en doet dat in een fantastisch tempo met een vloeiend te besturen Samus. Het leverdesign is erg slim, maar de opdeling in verschillende zones maakt het spel wel enigszins lineair. Daarnaast word je ook niet echt gemotiveerd om te backtracken. Al met al mogen we wel spreken van de beste Metroid sinds het einde van de Prime-trilogie en een van de betere 3DS-games.

Cijfer: 8,7