Dat klopt! Alex Mercer, powerhouse extraordinaire uit de originele game, is ditmaal niet de hoofdpersoon van het verhaal! Maar dat betekent niet dat hij van de kaart verdwenen is. Ruim een jaar ging voorbij sinds de gebeurtenissen in Prototype en New York wordt voor de tweede keer getroffen door wat de overheid het Mercer Virus heeft gedoopt. De aanwezigheid van de Blackwatch-organisatie is dan ook sterker dan ooit. En in hun rangen bevindt zich James Heller, een gebroken man die Mercer verantwoordelijk houdt voor het verlies van zijn gezin en enkele maanden na de uitbraak in New York arriveert.

Vertel me een verhaal
Anderzijds schetst deze introductie ook een positief beeld. Niet van de in-game wereld, maar van het spel zelf. Een van de hekelpunten van de originele Prototype, was dat het verhaal an sich vrij basaal was en dat je veel moeite moest doen om de interessante stukken ervan te ontrafelen, iets wat niet tegen elkaar opwoog. In dit vervolg speelt het verhaal echter een veel prominentere rol en is het een stuk boeiender.

Wraak!?
‘’Gezegend’’ met zijn nieuwe gaven is hij niet langer een soldaat voor Blackwatch, maar een monster waar ze naar hartenlust op experimenteren. Het is op dit moment dat Heller zijn eerste glimp krijgt van het gruwelijke regime waar New York reeds jaren onder gebukt gaat. Hij gebruikt zijn krachten daarom om te ontsnappen en gaat op zoek naar antwoorden in The Big Apple. Als je dat wilt tenminste.

Waar is de glijbaan?
Wat spelers van de originele game tijdens het rotzooi schoppen zal opvallen, is dat Prototype 2 audiovisueel een stuk aangenamer is dan zijn voorganger. Iemand die blanco in deze game stapt, zal niet verrast worden. De graphics zijn voor het moment waarop het spel is uitgekomen acceptabel, de voice acting is solide en de wereld, die drie keer zo groot is als die van de originele game, weet echt geen grenzen te verleggen. Voor zij die vanuit de vorige game komen aanwaaien, is het echter een verademing; een wereld van verschil ten opzichte van de rommelige en bij vlagen ondermaatse presentatie van het origineel.

Zeeën van bloed
En doet het dat wel? Dan kun je je nog altijd als een soldaat vermommen en een voertuig stelen om stennis te schoppen of zelfs als een ware schaduw stealth kills aan elkaar rijgen met behulp van Heller’s hunter sense. De mogelijkheden zijn talrijk en het is juist die vrijheid die Prototype 2 zo leuk maakt. Je hebt slechts zelden saaie fetch quests en nagenoeg nooit moet je missies doen die de snelle flow van de game onderbreken. Tel hierbij een hele serie sidequests en kleinere verhalen op die je kunt verkennen en Prototype 2 blijft leuk, zelfs na de ruim tien uur die ik nodig had om het hoofdverhaal volledig door te spelen. Sterker nog: juist deze content doorspelen maakt de game nóg leuker. Pas dan krijg je namelijk de echt absurde upgrades waarmee je door de game kunt vliegen alsof je een mensetende God bent met het scheldrepertoire van Marshall fucking Mathers! Halleluja!