Review: Quantum Redshift (Xbox)

Een van de veelgehoorde kritiekpunten van de Xbox One, was een gebrek aan exclusives. Terwijl Sony games als Spider-Man, The Last of Us: Part II, Horizon: Zero Dawn en Ghost of Tsushima aan diens fanbase voorschotelde, moest de Xbox One het doen met Gears 5 en een hele hoop Forza. Waar ging het mis? Immers was er een tijd waarin Xbox zoveel exclusives had, dat menigeen in vergetelheid raakte.

De game waar ik het vandaag over wil hebben, Quantum Redshift, is een van de eerste spellen die dit lot beschoren was. Het best te omschrijven als Microsofts antwoord op Sony’s Wipeout, was de game een futuristische race-game die het niet zo nauw nam met de natuurwetten. Dus waarom vloog het van de baan af?

Gebrek aan focus

In mijn ogen de meest verdachte kandidaat is de Story Mode. Of preciezer gezegd: het gebrek eraan. Wie Quantum Redshift opstart, wordt begroet door opties voor Quick Play, Time Attack, Multiplayer en Tournament. En het zij je vergeven als je dacht dat die laatste de kern van de game zou zijn. Dat dacht ik immers ook. De mode is echter niets meer dan een aaneenschakeling van races met drie secondes aan dialoog ertussen door, die niets bijdragen aan de vorming van de wereld of de karakters. Dat is geen verplicht nummertje, het is immers een racing game, maar de game probeert wel duidelijk om elk van de racers iets van persoonlijkheid mee te geven, waardoor het gebrek eraan benadrukt wordt.

Wat dit toernooi extra teleurstellend maakt, is hoe het tegelijkertijd de lat hoog als laag legt. Je moet als eerste finishen om naar de volgende race te mogen, maar er is geen enkel gevolg wanneer je dat niet lukt. Je wint wat credits, upgrade je schip en doet dezelfde race opnieuw tot je wel het goud op je naam mag zetten.

Upgrades?

Daar moeten we het maar eens over hebben hé. Want Quantum Redshift is niet je doorsnee racing game. Ik vergeleek het al met Wipeout en de opzet van de banen en voertuigen zijn daar de grootste reden voor. Maar ook wapens zijn van de partij. Elk schip heeft een schild, bommen en een raket, waarmee ze vijanden onder vuur kunnen nemen, dan wel zichzelf beschermen. Tevens is een turbo aanwezig om halsbrekende snelheden te halen, al heb je deze slechts een paar seconden per ronde beschikbaar.

Elk van deze tools kan tussen races door permanent worden geüpgraded, zodat je steeds makkelijker als eerste over de finishlijn scheurt, al gaat de balans van de game daar wel een beetje mee verloren, tot je het toernooi meermaals hebt gewonnen en de hogere moeilijkheidsgraden hebt ontgrendeld. Eerlijk gezegd kan ik me echter niet voorstellen dat spelers daar veel van zullen merken, daar ik me niet voor kan stellen dat nog veel gamers in 2021 genoeg tijd in de game zullen investeren om zover te komen.

Een gewaagde stelling

Deze stelling impliceert allicht dat Quantum Redshift een slechte game is. Dat is niet het geval. Ik heb er best wat lol aan beleeft en weet zeker dat ik er nog meer plezier aan had gehad als ik het ten tijde van release had gekregen. Maar in 2021 is het gewoon niet zo boeiend meer. De graphics zijn verouderd, hetgeen je mag verwachten van een game op de originele Xbox. Dat wordt echter extra benadrukt door de vrij fletse en ongeïnspireerde omgevingen die de zestien tracks vullen en waar je binnen een uur wel op uitgekeken bent. Er zijn dus simpelweg te veel betere alternatieven, zelfs op de originele Xbox.

Quantum Redshift wil op elk mogelijk front het antwoord zijn op Sony’s Wipeout en die parelellen trekken door naar plekken waar ze het mogelijk niet hadden verwacht. Net als de race-serie van Sony is het anno 2021 namelijk niet echt relevant of zelfs interessant meer. Leuk voor een rondje, maar eigenlijk niet de moeite waard om de Xbox weer voor boven te halen.

60/100

+
Halsbrekende snelheden