in , , , , , ,

Review: Resident Evil Village: een sterke horrormix

Na het gigantische drama in Louisiana heeft Ethan Winters zijn leven eindelijk weer op de rit. Zijn vrouw Mia is weer in orde en samen hebben ze een dochtertje: Rose. Niks lijkt hun verdere geluk in de weg te staan. Top op een bepaalde avond hun huis binnengevallen wordt. Mia wordt doorzeefd met kogels en baby Rose en Ethan worden meegenomen. Enkele flitsen later word je als Ethan wakker aan de rand van een besneeuwd dorpje ergens in het Oosten van Europa. Hier begint Resident Evil Village: een sterke mix van diverse horrorelementen.

Resident Evil Village is officieel het achtste hoofddeel in de serie. De eerste delen uit de reeks focusten zich vooral op het ontdekken en onderzoeken van de meest enge plekken die je kan bedenken. Tijdens deze delen had je weinig vuurkracht tot je beschikking en moest je echt zien te overleven. De latere delen legden wat meer nadruk op de actie. In het zevende deel werd gepoogd beide elementen te mixen en in Village heeft met dat met verve voortgezet.

Attracties

Het Oost-Europese dorpje vormt het centrum van je avontuur. Vanuit daar ga je op bezoek bij de vier dorpshoofden. Elk van deze personages vind je in hun thuisbasis en die voelen wel een beetje als attracties. Zo ga je eerst op bezoek in een gigantisch kasteel van Lady Dimitrescu, die je vast kent als je ooit wat van de game gezien heb. Dit kasteel voelt als de oudere Resident Evil-games. Je lost puzzels op, hebt weinig kogels tot je beschikking en je wordt continu opgejaagd.

Verderop kom je in een immense, oude fabriek terecht waar allerlei bijzondere experimenten worden uitgevoerd en zal je een grootse puzzel oplossen op en rondom het water bij een dam. Bij deze twee ‘attracties’ ligt de nadruk vooral op de actie. Het toppunt is echter ergens als je op een derde van het spel bent. In een compact huisje worden al je wapens ontnomen en los je een soort escape room op. Deze puzzel an sich is al erg leuk om op te lossen, maar Resident Evil zou Resident Evil niet zijn als ze het niet ontzettend eng hebben gemaakt. Serieus, dit is een van de meest intense (horror)ervaringen ooit in een game. Zelf speelde ik het in de avond met licht gedimde lampen aan en met Dolby Surround en ik was nadien echt even van de leg.

Sfeervol, statisch en soms onoverzichtelijk

Resident Evil Village weet continu een toffe omgeving neer te zetten. Het besneeuwde dorp als basis ziet er sfeervol uit en als je ergens binnenkomt is de belichting erg goed. Je ziet steeds net genoeg om goed te zien waar je heen kan, maar net te weinig om het volledige overzicht te houden. Wel is er weinig interactie met de omgeving en voelt de wereld soms wat statisch aan. Dat heeft ook wel zijn charme, maar het zou toch leuk zijn als er af en toe wat omvalt of dat je de bomen op de achtergrond mee ziet bewegen.

Omdat er best veel spullen in iedere ruimte te vinden zijn, kan het soms wat onoverzichtelijk zijn. Met sommige objecten kan je interactie hebben en daar zie je dan een knopcommando oplichten. Het gebeurt wel eens dat je dit niet gelijk ziet, waardoor je belangrijke objecten voorbij loopt. Zo is het me enkele keren gebeurd dat ik lange tijd rondjes aan het lopen was om verder te komen, terwijl de oplossing erg simpel was. Echter ademt het geheel een en al sfeer en spanning uit. Als je in een besneeuwd bos loopt en je zicht beperkt wordt door mist en je overal enge poppen ziet hangen, dan begint je hart al iets meer richting je keel te kruipen.

De eindbazen in het spel zien er uit zoals je verwacht in een Resident Evil-game. Meestal is het een vies, groot en slijmerig wezen met enkele punten waar je ze schade kan toebrengen. Niet echt origineel dus. Gelukkig zijn ze wel redelijk vermakelijk.

What are you buying?

Net als in Resident Evil 4 is er in Village ook een merchant aanwezig. Deze ‘Duke’ die regelmatig verwijst naar zijn collega uit het eerdere deel, geeft je zo nu en dan een tip, maar is er vooral om geld te verdienen. Bij hem kan je voor veel geld wapens kopen en upgraden. Ook kan je er terecht om diverse items te kopen of verkopen. De wapens heb je, zeker in het latere gedeelte van het spel veel nodig.

Het upgraden is behoorlijk prijzig, waardoor je keuzes moet maken welk wapen je het liefst gebruikt. Het voelt heerlijk om met een zwaar opgevoerde shotgun de weerwolven, ondoden en mechanische vijanden een kopje kleiner te maken. Ieder wapen heeft ook wel zijn charme, dus als je graag alles probeert, kan je na de aftiteling direct door met de wapens die je op dat moment hebt voor een tweede ronde.

De eerste ronde kostte mij zo’n elf uur, maar ik had meer tijd kunnen besteden om alle schatten te vinden. Daar had ik niet direct zin in, maar de game is aantrekkelijk genoeg om op een later moment een tweede ronde te doen, zeker vanwege het upgraden van nieuwe wapens. Naast de story is er ook weer de verslavende Mercenaries Mode. In deze mode is het zaak om binnen de tijd zoveel mogelijk vijanden naar het hiernamaals te sturen en kan je kiezen tussen verschillende personages met elk hun eigen wapens. Als je hier aan begint, dan ben je zo een paar uur verder.

Resident Evil Village kent misschien wel een van de meest intense, spannende horrormomenten die je ooit in games gezien hebt, dus alleen voor die scene is het spel al bijna de moeite waard. Hoewel het spel verder niet veel origineels doet, is het een perfecte mix tussen de oudere Resident Evil games en de wat meer actiegerichte recentere delen. Hier en daar laat het een steekje vallen, maar al met al is het een sterk en afwisselend geheel.

Cijfer: 8

Score: 5/5 volgens 3 gamers