[Review] The Ascent [PC] Mijn gewelddadige beklimming naar de top

The Ascent wordt wel eens gezien als de betere cyberpunk game wanneer het vergeleken wordt met vorig jaar uitgebrachte Cyberpunk 2077. Voor mij is dit echter niet het geval. Begrijp me niet verkeerd, ik zie mezelf als een groot fan van de cyberpunk setting en van RPGs, maar The Ascent deed het simpelweg niet voor mij en dit komt waarschijnlijk door de onrealistische verwachtingen die ik had voordat ik aan deze game begon.

Toen ik enkele maanden geleden Cyberpunk 2077 volledig had uitgespeeld, was ik nog niet voldaan. Hoewel ik me elke minuut met deze game heb vermaakt, wilde ik meer futuristisch en dystopisch geweld. Toen Gamer.nl een actie begon, waarbij gamekeys werden weggeven van spellen die zij zelf niet konden reviewen, greep ik mijn kans om met The Ascent aan de slag te kunnen gaan.

Nu gaf ik hierboven aan dat ik grote verwachtingen had met betrekking tot dit spel en je vraagt je misschien af waarom en waarom het spel niks voor mij was. Ten eerste, dit spel werd zwaar gepromoot als een Diablo-achtige ARPG in een cyberpunk setting en daarbovenop nog eens grafische pracht die je normaal alleen terugziet in AAA-games. Teasers en trailers deden er nog eens een schepje bovenop door de prachtige raytracing. Echter vanaf het moment dat je het spel opstart, merk je dat The Ascent absoluut geen ARPG is, zoals Diablo, maar een twin stick shooter. Is dit slecht? Niet per se, maar ik ben niet een fan van twin stick shooters op mijn PC (hey dat rijmt!). Natuurlijk kan je dan zeggen: “Gebruik dan een controller in plaats van muis en keyboard!” en dat heb ik ook geprobeerd, maar dit resulteerde in minder nauwkeurige hits tijdens het schietgeweld en daarbovenop bleef mijn personage vaker hangen in de enorm gedetailleerde spelwereld. Dus moest ik maar genoegen nemen met keyboard en muis.

Als je vervolgens kijkt naar het ARPG aspect van het spel, die is er niet echt. Natuurlijk zijn er de nodige loot chests in de wereld te vinden en verkrijg je gear of credits door vijanden uit te schakelen, maar het voelt niet alsof dit er allemaal toe doet. Bepaalde vendors, loot chests of enemies kom je al vroeg in het spel tegen wat ervoor zorgt dat je bepaalde extreem sterke wapens al in het begin kan bemachtigen. Deze wapens zijn zelfs zo sterk dat je geen eens moeite hoeft te doen om verder te grinden. Door simpelweg alles op te pakken en te verkopen heb je mid game meer dan genoeg credits om de volgende overdreven sterke wapen te kopen waarmee je door kan gaan tot het einde van het spel. Om een voorbeeld te geven: In één van mijn eerste boss fights, dropte een rocket launcher. Met een beetje oefenen met ontwijken en herladen, kan je iedereen met de grond gelijkmaken. Toen ik eenmaal mid game was en voldoende credits had, kon ik bij een vendor langsgaan, die je al in de eerste act tegenkomt, om een vlammenwerper te kopen. Eén van de wapens in het spel die gezien wordt als beste wapen (afhankelijk van je speelstijl natuurlijk). En zo zijn er andere voorbeelden, waaronder een vroeg verkrijgbare wapen bij je startlocatie als je investeert in hacking.

Maakt dit het spel slecht? Dat hangt er een beetje vanaf. Als je The Ascent in je eentje speelt en je verwacht diepgang of een mooi verhaal, dan zal je snel van een koude kermis thuiskomen. Echter als je dit spel (uit de budgetbakken) oppakt met wat vrienden en je houdt van twin stick shooters, dan zal je zeker genieten van al dat grafisch geweld, waarbij elk schot voelt alsof je Rambo bent.

Score: 4.3/5 volgens 4 gamers