Review: Tokobots Plus: Mysteries Of The Karakuri

Ik weet nog wel hoe hard ik moest lachen toen ik enige tijd geleden Ratchet: Gladiator HD op de originele Insidegamer recenseerde. De game werd genomineerd voor content van de maand en werd daarbij beschreven als een retro review. ‘’Moeten ze eens wachten tot mijn mancave af is,’’ dacht ik toen bij mezelf. En dat is die nu enigszins, dus kunnen we nog veel verder terug in de tijd.

Het eerste spel dat hieruit resulteert is Tokobots +: Secrets of the Karakuri, een verbeterde versie van Tokobots voor de PlayStation Portable, die verscheen op de PlayStation 2. Daarom werd mijn oude beeldbuis ingestoken, een 8MB memory card opgerakeld en een gigantische universele afstandsbediening geregeld. Tijd om retro naar het volgend niveau te tillen!

Monkey See

In Tokobots+ maken we kennis met Bolt. Deze Treasure Master in wording (een soort archeoloog) stuitte voor aanvang van het spel op een zestal bijzondere robotjes: de titulaire Tokobots. Na ze ontwaakt te hebben, volgen ze hem overal en volgen ze zijn bevelen klakkeloos op, waardoor Bolt plotseling veel capabeler is dan ooit tevoren. Zo capabel zelfs, dat hij bij aanvang van ons spel aan mag treden voor het Treasure Master-examen.

Dit examen brengt hem naar een nabijgelegen ruïne, waar hij ‘’toevallig’’ allerlei manieren vindt om gebruik te maken van zijn kersverse volgelingen. Door Tokobots in een rechte lijn te laten lopen kunnen ze als ladder of brug worden ingezet, terwijl ze tevens als een metalen apenknuppel kunnen worden gebruikt. Al Bolt omcirkelend kunnen ze een flinke grond stomp geven, en vast aan zijn beide handen kunnen ze een dodelijke tornado vormen. Het vergt enige gewenning, al is het maar omdat de game niet meer zo soepel reageert als dat velen van ons (inclusief ikzelf) anno 2021 gewend zijn, maar eens je de controls onder de knie hebt kun je als Bolt met het grootste gemak de omgevingen van Tokobots trotseren terwijl je schatten en nieuwe skills verzameld en vijandelijke robots naar de schroothoop stuurt.

Monkey Do

Die omgevingen zijn (het belabberde stemmenwerk daargelaten) zonder twijfel het zwakste punt van Tokobots+. Niet enkel ogen ze allemaal vrij gelijkaardig, met veel variatie op stenen en gangen, maar je hebt in tien uur tijd feitelijk maar vier locaties om te verkennen, welke je meermaals moet bezoeken gedurende je avontuur. Je kunt daarbij je nieuwe vaardigheden inzetten om nieuwe stukjes ervan te zien, maar dat kan niet verbloemen dat je met een enorm déjà vu-gevoel komt te zitten naarmate je verder in de game komt. Wat daar niet bij helpt zijn de vijanden, waar er slechts een handjevol van zijn als je de reskins niet meetelt.

Omgevingen mogen dan wel het zwakste punt zijn van Tokobots+, maar combat is ongetwijfeld het frustrerendste. Vijanden kunnen een hele hoop hits hebben en zelfs al heb je een goed idee van hoe je Tokobots handelen, dan nog worden het vaak langdradige aanvaringen die des te frustrerender worden door een sporadisch ontzettend eigenwijze camera. Deze wist in platformsecties al vaak onnodige game overs te veroorzaken door in een object te gaan zitten, maar te midden van combat heb je vaak niet de tijd om hem handmatig te corrigeren. Het gevolg? Lange arenasecties die je opnieuw moet doen omdat je buiten je schuld om van het platform af werd gegooid. Dat komt niet heel veel voor, maar genoeg dat het bleef hangen. Want sorry jongens, maar jullie game is niet zo bijzonder dat je iemand een plezier doet met het verplicht herspelen van stukken.

Hoe goed de Tokobots op de PSP waren weet ik niet, maar op PlayStation 2 weten de robotjes niet te imponeren. Games als Jak & Daxter, Sly Cooper en Ratchet & Clank hadden al laten zien dat veel vloeiendere gameplay mogelijk was op de tweede console van Sony en ook qua schaal, variatie en camerawerk moet Tokobots+ zijn meerdere aan heel veel games bekennen. Maar terwijl het hierdoor niet bijzonder is, is het ook niet zó slecht dat een onvoldoende zelfs maar in zicht hoeft te komen.

74/100

+
Rondspelen met de Tokobots is lachen