Review: Wii Sports Resort

Wie ooit een Nintendo Wii heeft gehad, heeft vrijwel zeker de nodige uurtjes gestoken in Wii Sports. Niet enkel zat de game er gratis bij, maar doordat het de ideale introductie aan de wereld van motion controls was, evenals een verdomd amusante multiplayer-ervaring, werd die in menig huishouden met enige regelmaat bovengehaald. Wii Sports Resort moest hetzelfde doen voor de Wii Motion Plus-accessoire, maar daar hoor je nu lang niet zoveel mensen meer over. Waarom?

Nou simpelweg omdat het blokje eigenlijk niet zo heel veel toevoegt aan de motion controls voor de Wii. Misschien wel toen het verscheen, toen motion controls nog vernieuwend en revolutionair waren, maar niet meer dertien jaar later. Nu zijn we motion controls gewend, zoals die van de JoyCons en de controllers van VR-sets. Die zijn zo fundamenteel veel beter dan de Wiimote, dat de marginale verbeteringen van de Plus eigenlijk niet meer voelbaar zijn. Het gevolg is dat de upgrade niet zo memorabel is als de introductie van mainstream motion controls. Althans dat was mijn ervaring.

Game on

Maar dit is geen tech-recensie, maar een game review. En dus moeten we het maar eens hebben over Wii Sports Resort zelf. De disc bevat twaalf sporten, te weten zwaardvechten, golf, bowlen, jetski, wakeboarden, luchtacrobatiek, fietsen, ping pong, frisbeeën, boogschutten, basketballen en kanoën. Daarvan hebben sommige nog verschillende subdivisies, zoals dat je bij zwaardvechten een op een kunt vechten, een groep moet afslaan of een soort fruit ninja speelt, maar in grote lijnen voldoen deze twaalf categorieën voor dit artikel.

Waar we het niet over gaan hebben, is ping pong, bowlen en golf. Twee zaten al vrijwel ongewijzigd in Wii Sports en ping pong is gewoon tennis op een andere schaal. Daarmee blijven er negen opties over, die we in drie groepen gaan bespreken. Beginnende met:

De zweetsokken

In een compilatie van wat dan ook, ga je niet enkel hits vinden. Zelfs een Best Of-album heeft immers altijd wel een nummer of twee waarvan je je afvraagt hoe die erop zijn beland. In Wii Sports Resort zijn dit frisbeeën en basketballen. De eerste omdat iets gooien met grote precisie gewoon niet fijn geëmuleerd kan worden met een Wiimote. De game is zeker niet onspeelbaar en met oefening is een hele nette score neerzetten zeker geen kunst, maar wat je daarbij doet lijkt nog niet meer op een frisbee gooien. O en hou de strap bij de hand als kinderen spelen, want als je echt je best doet is het instinct natuurlijk om los te laten.

Bij basketbal is de beleving niet het probleem, maar meer jouw deelname eraan. Een groot deel van de game wordt voor je gespeeld door de AI, waarbij jouw input voornamelijk gelimiteerd is tot het gooien van de bal. Dat is natuurlijk het belangrijkste deel van de sport, maar als je er niet echt het werk in hebt hoeven steken, voelt het niet echt alsof je daadwerkelijk deelneemt aan de wedstrijd.

Het rustmoment

De meeste spellen in resort zijn niet goed of slecht, maar enkel adequaat. Fietsen en kanoën voldoen in hun opzet, maar doordat je eigenlijk alleen maar voortdurend dezelfde beweging aan het herhalen bent, is het niet lang leuk. Jetski en wakeboarden zitten met een soortgelijk probleem, dat versterkt wordt door het feit dat je met name bij de tweede de controller vrij onprettig vast moet houden. Ik heb genoeg gelachen met goedkope plastic accessoires voor de Wiimote, maar ik kan me stiekem best goed voorstellen dat deze enorm helpen met het spelen van Resort, al was het maar doordat je hierdoor beter de controller vast kunt pakken.

De MVP

Waar ik echter het meeste lol aan beleefde, zijn de drie sporten die overbleven: zwaardvechten, luchtacrobatiek en boogschutten. Toevallig ook de sporten waarbij de bewegingen het simpelst zijn gebleven en je daardoor nooit tegen de besturing hoeft te vechten. Begrijp me niet verkeerd, er is nog steeds ontzettend weinig diepgang te vinden in deze spellen, maar als een tijdverdrijf volstaan ze. Als je echter fanatiek genoeg bent om een Wii met de game en accessoire boven te toveren, ben je waarschijnlijk ook fanatiek genoeg om een Quest, Index of PSVR thuis te hebben liggen. En daar zijn vele betere alternatieven op te vinden.

Het is misschien een controversiële opinie, maar Wii Sports Resort is niet alleen geen goede game vandaag de dag, maar is dat ook nooit echt geweest. Het is een uitgebreide techdemo voor de Wii Motion Plus, maar een die je in tegenstelling tot de voorganger niet gratis erbij kreeg. Het plezier daar hieraan te beleven was, lag dan ook vooral in de nieuwigheid. En die is er nu (en was er bij release) toch echt wel vanaf.

65/100

+
Veel sporten