in , ,

Review: Zoo Resort 3D

Toen Zoo Resort 3D uit mijn programma rolde als de volgende game die ik zou gaan spelen, slaakte ik van binnen al een diepe zucht. Mijn collectie zit vol met pretpark- en dierentuinsimulators, vooral uit nostalgische overwegingen. Recente games wisten wij echter nooit te grijpen en werden steevast weggelegd na enkele uren spelen. Zoo Resort 3D was niet anders, maar wel om hele andere redenen.

Want, laten we dat maar direct verduidelijken, deze game van Ubisoft is geen concurrent voor spellen als Zoo Tycoon en Planet Zoo. Ja, ook in deze game run je jouw eigen dierentuin, maar de focus ligt vooral op de eerste helft van dat woord. Het daadwerkelijk managen van je park is beperkt tot bepalen waar je jouw beestjes in je park plaatst.

De opzet

In Zoo Resort 3D was jouw grootvader een dierentuineigenaar. Je herinneringen zijn gevuld met bezoekjes aan zijn park en het bewonderen van de vele dieren die het hun thuis noemde. Maar helaas kwam dat aan een abrupt einde toen jouw grootvader naar de eeuwige jachtvelden ging. Jaren gingen voorbij en nu je volwassen bent geworden, ontvang je uit het niets een brief. Een brief die je vertelt dat jij de nieuwe eigenaar bent van het park en die je vraagt om erheen te komen om het nieuw leven in te blazen. Dus daar gaan we!

Wanneer ons avontuur begint, hebben we één stuk grond, één olifant, één camera en één gacha machine vol dierenfiguren. Met de camera maken we foto’s van de olifant, die we plaatsen op het blog van de dierentuin. Mensen zien dit en komen vervolgens naar het park om het dier in het echt te zien. Dit levert ons Animal Points op, die we kunnen gebruiken in de gacha om figuren te krijgen, die we vervolgens inwisselen voor de echte dieren. En dan begint het riedeltje opnieuw tot je park vol zit en je Animal Points moet spenderen om uit te breiden.

En de rest?

Als dit klinkt als een hele summiere samenvatting, dan heb ik slecht nieuws. Dit is namelijk het leeuwendeel van wat het spel te bieden heeft. De hook is om zoveel mogelijk verschillende dieren uit je gacha te trekken en ze tentoon te stellen in je park, zodat je meer geld krijgt om meer dieren te kopen. Dit alles zodat je minimaal zeventig verschillende soorten kunt bemachtigen en in de schoenen van je grootvader kunt staan. Er zijn wat randactiviteiten, random events en challenges die je kunt voltooien om zeldzame dieren te krijgen, maar allen hebben ze feitelijk maar weinig impact op wat je aan het doen bent: plaatjes schieten.

Als een stukje entertainment is Zoo Resort 3D, mocht het nog niet duidelijk zijn, dus niet bijzonder goed. Het spel is eentonig en binnen drie uur uit te spelen. Maar als educatieve software voor jonge kinderen heeft het een hele hoop potentie. Ubisoft het spel heeft volgestopt met de gebruikelijke verdachten als paarden, pinguïns, zebra’s en leeuwen, heeft het ook obscuurdere diersoorten als de Okapi, de Serow en minder bekende vogelsoorten, welke je allen vanachter de cameralens kunt voeren, observeren en fotograferen. Bovendien heb je een soort encyclopedie in het spel, die je beknopte informatie geeft over alle dieren in je park. Dus als jij een betrokken ouder bent, kun je met je kleine op schoot samen naar de dieren kijken en over ze leren als je binnen moet blijven bij regenachtig weer. Wat hierbij helpt is de 3D-functie van de 3DS, die bijzonder goed tot uiting komen in deze game, dankzij de prachtig vormgegeven 3D models van de game. En daar kun je toch geen prijskaartje aan hangen!?

Als een traditionele game heeft Zoo Resort 3D veel te weinig om het lijf om op welk gebied dan ook een aanrader te zijn. Maar als een stukje educatainment voor jonge kinderen zie ik hier wel de waarde in. Met Nederlandse taalondersteuning was het perfect geweest, maar in de huidige vorm kun je er nog steeds veel mee aanvangen wanneer je als ouder ondersteuning biedt.

60/100

+
Prachtige modellen voor de dieren