Recensie: Mystic Destinies: Serendipity of Aeons

Wie denkt aan dating games, denkt doorgaans aan spellen gevuld met wulpse vrouwen die toevallig allen een oogje hebben op de hoofdpersoon. Maar in werkelijkheid komen spellen als deze in veel meer smaken. Zo heb je bijvoorbeeld ook spellen waarin een jonge dame de begeerlijke heren van zich af moet slaan in zogenaamde otome games. En na onder Hakuoki en Amnesia gespeeld te hebben, besloot ik mij ditmaal te wagen aan Mystic Destinies.

In deze visual novel ga je als een nietsvermoedende studente naar de universiteit, waar je hoopt een diploma in business management te bemachtigen. Dat simpele doel wordt echter al na een week gecompliceerd, wanneer jouw vervreemde moeder opeens samen wil koffieleuten. Om de grote onthulling niet te verpesten, zal ik niet zeggen wat er gebeurt, maar plotseling ontwaakt onze heldin als een krachtig tovenares en verandert haar schoolleven drastisch.

Keuzes

Daar je uit het niets krachten hebt gekregen en onderdeel bent geworden van een magische wereld waar je niets vanaf weet, word je gekoppeld met een buddy die je op weg moet helpen. Je hebt hierbij keuze uit vijf verschillende hunks die inspiratie halen bij verschillende stereotypes als mysterieus en afstandig, crú en trots, en warm en betrouwbaar. En wanneer je je keuze maakt, moet je je portemonnee trekken.

Mystic Destinies: Serendipity of Aeons, zoals de game volledig heet, is volgens Steam gratis te spelen. Maar zoals meestal het geval is, is de werkelijkheid iets gecompliceerder dan dat. Want hoewel je de epiloog en een stuk van elk van de karakters zijn verhaal kan beleven, moet je de volledige route van elk van de vijf heren apart kopen als DLC. Deze DLC is heel redelijk geprijsd – € 3,18 voor vier á vijf uur gameplay – en geeft je de kans om enkel te dokken voor wat je daadwerkelijk wilt spelen. Zie deze paragraaf dan ook niet als een kritiekpunt, maar een ter informatie-sectie.

Oog en oor

Een visual novel recenseren is heel anders dan bij andere genres. Waar normaal gesproken het leeuwendeel van de tekst over verschillende mechanics, controls, moeilijkheidsgraad en andere delen van de gameplay gaat, kun je bij een visual novel enkel de graphics, voice acting en het verhaal bespreken. Of in het geval van Mystic Destinies: graphics, het gebrek aan voice acting en het verhaal.

Is een gebrek aan stemmenwerk rampzalig? Nee, er zijn genoeg visual novels met geen of gedeeltelijk ingesproken tekst. Desondanks is het wel jammer. Het had namelijk enkele grafische missers goed kunnen maken.

Voor deze game is gekozen voor een relatief realistische weergave van de karakters. En dat is wat aan de grondslag ligt van die missers. Zoals we allen weten, zijn echte mensen lang niet zo expressievol als de anime-karakters met grote ogen en overdreven uitdrukkingen die we van VN’s gewend zijn. Normaliter wordt dit gecompenseerd door stemgeluid, intonatie, lichaamstaal en subtiele veranderingen in de uitdrukking, maar dat ontbreekt in deze, waardoor ik niet zo emotioneel betrokken raakte als dat ik bij bijvoorbeeld een Muv-Luv of A Kiss for the Petals wel was. Het maakt Serendipity of Aeons zeker geen slechte game, maar belemmert het wel om diens volle potentieel te bereiken.

Op en neer

Je kunt die laatste zin opvatten als dat de game een topper is als je langs het audiovisuele vlak kan kijken. En in zekere zin heb je het juist…maar ook niet. Mystic Destinies kan zich bij lange na niet meten met spelen als Higurashi no Naku Koro Ni, Steins;Gate of Clannad, maar moet ook niet met die games vergeleken worden. Want waar dit volledige releases van grote studio’s zijn waar je € 40,- tot € 60,- euro voor neertelt, kost deze game je in zijn geheel amper de helft. En wanneer je het spel gaat vergelijken met andere games in deze prijsklasse, is het toch wel een bovengemiddeld product. Je zal echt geen tranen laten of heel hardop lachen, maar de verhalen hebben voldoende onverwachte twists en bevredigende onthullingen om ze de moeite waard te maken. En daar elk verhaal je een kleine sneak peak geeft in de andere verhalen, heb je zelfs na de aankoop van slechts één karakter een idee van welke heren nog meer je interesse weet te wekken. Voor een prijs als deze is dat in principe voldoende.