Scott Pilgrim Takes Off – Review

In een wereld waar reboots, remasters en remakes ons om de oren vliegen is het soms lastig om écht enthousiast te worden van nieuwe adaptaties. Toch ging het bij mij borrelen toen Scott Pilgrim: Takes Off werd aangekondigd. De anime-adaptatie van Bryan Lee O’Malley’s fenomenale stripboeken is gewoon té logisch. Nu de serie uit is, kunnen we beoordelen of het daarentegen wel de moeite waard was.

In veel opzichten is Scott Pilgrim een absurdelijk uniek fenomeen. Er zijn simpelweg niet veel verhalen die het schrijfwerk voor zowel het verhaal als de personages combineren met de liefde voor popcultuur als de strips over deze Canadese geek. In 2010 kwam er een film-adaptatie van de strip uit en hoewel die niet het gehoopte succes kon vinden, heeft de film uiteindelijk toch een lovend publiek gevonden.

We doen het gewoon nog een keer!

Scott Pilgrim Takes Off is dus de tweede keer dat er een adaptatie van Scott Pilgrim’s Precious Little Life wordt gemaakt. Onder het toeziend oog van de originele maker, Bryan Lee O’Malley, is dit een anime van Studio Science Saru (waar ook twee van de Star Wars: Visions shorts vandaan komen). Qua stijl lijkt deze serie dus ontzettend op de originele boeken, maar dan op prachtige wijze geanimeerd. Vergelijkbaar met de Spider-Verse films lijkt het boek binnen het scherm tot leven te komen. In animatievorm krijgen we meer bizarre actie-scènes voorgeschoteld en zien we nieuwe locaties die in live-action simpelweg niet zouden werken.

De aankondiging van dit project bevatte overigens groot nieuws: de cast van de door Edgar Wright geregisseerde film zou terugkeren om de personages opnieuw te vertolken. Oh, en Wright zelf zou ook aan de serie werken als executive producer. Scott Pilgrim Takes Off leek dus voor fans van zowel de boeken als de film een tastbare droom te worden. Maar wat bleek? O’Malley & Co. hadden een aantal verrassingen in petto.

Dude, I was totally waiting on you

Mocht je niet bekend zijn met Scott Pilgrim is hier een crash-course om het idee over te brengen: Scott Pilgrim is een 23-jarige Canadees die verliefd wordt op Ramona Flowers. Maar om maar te daten moet hij haar 7 kwaadaardige exen verslaan. Oh, en niet geheel onbelangrijk: Scott zit ondertussen in een relatie met de 17-jarige Knives Chau. Yikes…

Deze opzet is in elke versie van het verhaal hetzelfde. De eerste aflevering van Takes Off voelt bekend aan als je de eerdere edities al tot je hebt genomen. Tot alles overhoop wordt gehaald. De titel van de serie blijkt vrij letterlijk te zijn. De titulaire geek is grotendeels afwezig, iets dat aanvankelijk wellicht verwarrend is.

Scott Pilgrim Takes Off is geen 1-op-1 recreatie van de comics, ondanks bepaalde verwachtingen die werden geschapen door de trailers. De stijl en bekende aspecten van de film helpen hier ook niet bij, maar het is duidelijk dat O’Malley de kans heeft gegrepen om een andere kant van het bekende verhaal te belichten. Personages als de voormalige vriendjes en Scott’s vriendengroep die voorheen vooral functioneerden als (hilarische) grapmachines krijgen ineens meer diepgang. Zeker de mensen die direct te maken hebben gehad met Ramona krijgen meer liefde. The Girl of His Dreams moet haar verleden onder ogen komen als ze de toekomst wilt zien, wat ondertussen de aspecten van het originele verhaal ook weer naar boven blijft.

De thema’s van Scott Pilgrim zijn ook zonder de knul hemzelf aanwezig omdat Scott altijd al een personage was waar iedereen zich wel een beetje in kon vinden. Hij begint misschien als een slecht persoon, maar weet zichzelf uiteindelijk uit die put te trekken: ookal verliest hij zijn grip nog weleens. Hetzelfde geldt voor Ramona, en veel van de andere personages die je te zien krijgt. Nu dat Scott even buiten beeld is hebben we tijd om dat ook te bekijken. En niet getreurd, Pilgrim heeft ook nog het een en ander te leren.

I could honestly eat it for every meal

Afijn, Scott Pilgrim staat bekend om meer dan alleen het verhaal en de diepgang van zijn personages. De boeken en film zitten volgestampt met humor, referenties, humoristische referenties en prachtige plaatjes. Takes Off weet dit allemaal te combineren en een goede balans te vinden tussen de tragere vorm en stijl in de boeken en perfecte presentatie van Vs. The World.

Actie-scènes zijn compleet over de top en ontzettend energiek. Je beeldscherm is gevuld met spektakel maar toch blijft het makkelijk te volgen. Ook zitten er overal zoveel kleine details verstopt dat ik een rewatch bijna noodzakelijk zou noemen. Het tempo ligt lager dan je misschien gewend bent na de film, al maakt dat juist dat Takes Off een perfecte samenkomst is van de twee mediums. Zo kom ik ook op mijn laatste, maar ook zeer belangrijke punt.

Constant heb ik het tot nu toe gehad over hoe Scott Pilgrim Takes Off werkt ten opzichte van de andere versies die we in de afgelopen jaren hebben gezien. Is de anime dus wel toegankelijk voor iemand die deze andere ervaringen nog mist?

We should break up. Or whatever…

In het kort: Ja! Als je van absurdistische humor en goed uitgewerkte personages houdt, ligt Scott Pilgrim compleet in dat straatje. Toch raad ik aan om in ieder geval de film van tevoren gezien te hebben. Je hoeft niet in angst te leven dat je iets zult missen, maar een zekere mate van plezier dat ik uit Scott Pilgrim Takes Off haalde kwam door hoe de serie bekende onderdelen van de andere formats aanhaalt, overhoop gooit en soms zelfs verbetert. De serie is geen doolhof als je er zonder enige voorkennis in stapt, maar ik kan me niet voorstellen dat alles zo lekker land als je scharnieren nog wat roestig zijn.

Scott Pilgrim Takes Off is duidelijk een kans geweest voor de schrijvers om een uniek verhaal te vertellen op een bekende fundering. Voor de fans is dit een geweldige toevoeging, tenzij je bitter bent over het feit dat de serie zo anders is dan de comics. Zonde, want Takes Off biedt de prachtige animatie waarover je fantaseert na het lezen met een verrassende nieuwe opzet. En dat ook nog eens met de lachwekkende en energieke saus van de film erbij. Deze serie is een waardevolle toevoeging aan de Scott Pilgrim franchise.

Score: 5/5 volgens 2 gamers