in

Screenshot Sunday #153

Welkom bij Screenshot Sunday, dé wekelijkse post waarin we games bespreken via prachtige, gekke of interessante screenshots. Misschien scoor je wel een nieuwe wallpaper. Meedoen? Plaats een screenshot in de comments of stuur hem in via deze Google Form.

Het is weer zondag. Om precies te zijn de dag na koningsdag. Best mogelijk dat je nog steeds van je oranjekater aan het bijkomen bent. Mocht je dit op een andere dag lezen, leuk dat je het toch gevonden hebt. Neem de tijd, ik begin alvast. Here we go!

Rainking

Deze week kwam een droom eindelijk uit. Op de PlayStation en PlayStation 2 had je namelijk een JRPG reeks, getiteld Suikoden. Met name de eerste twee delen op de PlayStation vond ik erg goed, al mag de vijfde er ook wezen. Suikoden en Suikoden II zagen er nog een beetje uit als de games op de 16-bit consoles, maar dan net wat mooier. Ik heb beide spellen eind vorige eeuw of het begin van deze achter elkaar gespeeld en ik heb er ongelofelijk van genoten. Ik baalde ontzettend dat het derde spel niet in Europa werd uitgebracht. Jaren later heb ik dat recht kunnen trekken door een amerikaanse PlayStation 2 te kopen en onder andere Suikoden III. Toch miste ik de simpelheid van de eerdere games, want op de PlayStation 2 werden het 3D games en ik hou gewoon van 16-bit graphics.

In 2020 werden mijn gebeden eindelijk gehoord toen Rabbit & Bear een crowdfunding startte voor Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes. Het was van de man achter Suikoden, Yoshitaka Murayama, en dan ook nog eens in de oorspronkelijke stijl, al is het natuurlijk wat opgepoetst. Het spel is een bijna 1-op-1 PlayStation Suikoden game en dat is precies waar ik op hoopte. De combat, het verhaal, de dorpjes, alles is net als in Konami’s legendarische reeks. Ik zou het dan ook eigenlijk het onofficiële derde PlayStation avontuur willen noemen, al speelt het zich natuurlijk niet in dezelfde wereld af. Daar zou ik ook graag weer een stap inzetten, maar er is nog steeds geen releasedatum voor de Suikoden I en II remasters bekend. Geen idee wat daar aan de hand is, want we hebben er al veel te lang niets meer van gehoord.

Wat wel erg jammer is, is dat Yoshitaka Murayama een paar maanden geleden overleed en de release helaas niet heeft mogen meemaken. Deze week kwam ook Sand Land uit, wat eenzelfde lot beschoren is. Akira Toriyama is ons niet lang geleden ontvallen, waardoor ook hij niet heeft mogen zien hoe het spel werd ontvangen.

Iets om te onthouden.

Nu al fans.

Daar ga je geen oorlog mee winnen.

Hobbelen!

Het zeldzame zalven van een grote steen.

Die heeft dalijk een paar gaten extra.

Mijn geld staat op dat laatste.

Verder is ze best wel bescheiden.

En ze leek nog wel zo lief.

Gemiste kans om een leuke piano mini-game toe te voegen.

Misschien toch maar eens aantekeningen maken.

Oeh, je hebt geen idee.

Voor je het weet kom je een clown in een afvoerputje tegen.

Uit welke anime is die griet nou weer ontsnapt?

Ah, nu snap ik waar de woke controverse over gaat.

Mocht deze post erg laat online gaan vandaag, dan ben ik een gefrituurde kipburger gaan halen.

Die let al net zo goed op al ik.

Begin dit jaar kwam Prince Of Persia: The Lost Crown uit. Hoewel het weer eens een platformer was, bleek het een ander genre dan de oorspronkelijke games. Deze keer werd het een Metroidvania, wat weer eens helemaal wat anders was. Het leek ook een mooi tussendoortje terwijl we nog steeds op de remake van The Sands Of Time wachten. Ondertussen kreeg The Lost Crown behoorlijk wat kritiek te verduren. Zo zou het eruit zien als een slechte mobile game. Zelf was ik wel benieuwd hoe het zou spelen, want het leek me nog best interessant. Gelukkig kwam er vóór release een demo uit en die vond ik hartstikke leuk. Toen de volledige game uitkwam heb ik die dan ook meteen aangeschaft. Die heb ik nog lang niet uitgespeeld, maar ik heb er zeker twintig uur inzitten. Ik weet ‘t, ik ben traag.

Spoelen we even door naar deze week. Er stond weer eens een Metroidvania op de releaselijst, getiteld Tales Of Kenzera: Zau. En hoewel ik me er goed mee vermaak, kun je merken dat deze eerder als mobiele game gezien zou kunnen worden. Sommige visuals zien er niet supermooi uit en de gameplay kan zich niet meten metRoid: Dread (sorry, die was flauw) of The Lost Crown. Het is niet supermoeilijk allemaal en je scheurt echt door de omgevingen heen, omdat er best wat lege velden tussen zitten. Zo heb ik nu meer dan drie uur gespeeld, maar als je naar de vrijgespeelde kaart kijkt, dan zou je denken dat ik al bij de endgame ben. Ik heb een beetje het idee dat het voornamelijk om het verhaal draait. Om de gameplay bijzaak te noemen, zou ik dan weer te oneerlijk vinden, maar het is beetje een Metroidvania voor beginners. En dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor een uitdaging moet je hier niet zijn. Of er moet later opeens een gigantische difficulty spike komen.

Wanneer ben ik in Wakanda beland?

Vertel me alsjeblieft dat ik niet een heel verhaal moet gaan uitpluizen.

Dat rechter masker lijkt net Ratchet.

En anders wordt dat het slot vervangen.

Kaaaaameeeeeehaaaaaaaaaa…

Ik heb minder goede dingen over de nederlandse yumbo gehoord.

Aaiii…

Die ken ik nog van Suske en Wiske.

Hallo, zit ik hier goed voor de protagonistslachting?

Nou, vooruit dan maar.

Yes, op naar de zee!

Ik ben ook gewoon hartstikke goed.

Als laatste heb ik nog wat screenshots van een nieuwe souls-achtige game die me wel geinig leek. En als je zit te wachten op foto’s van Stellar Blade, dan heb ik slecht nieuws voor je, want dat gaat volgende week worden. Nee, een paar dagen geleden kwam er grappige soulslike uit, genaamd Another Crab’s Treasure, waarin je als een krab speelt. Het grappige is dat het er heel erg relaxed uitziet en zelfs wat zenmuziek heeft, maar toch best pittig is. Dat vind ik wel een leuk contrast. Zoals gewoonlijk kan ik er weer eens geen klote van, maar toch blijven proberen, he? In plaats van een schild kun je verschillende shells op je rug dragen, die hun eigen stats hebben. Deze kunnen breken, maar gelukkig heeft de mensheid genoeg troep de oceaan in gepleurd, waardoor je makkelijk weer een andere op kan pakken. Voorlopig vind ik de humor ook erg leuk. Het neemt zich allemaal niet zo serieus. Afgezien van de gameplay, dan.

Dat laatste is sowieso waar.

En die puns houden niet op.

YOU DIED!

Weer eens heel wat anders dan souls.

Come at me, bro!

Het leukste vind ik nog eigenlijk hoe twijfelachtig hij kijkt.

En daar istie weer, de ‘bonfire’!

Tot nog toe de enige baas die ik verslagen heb.

Invisible wall is toch soort van visible.

Voor de franssprekenden onder ons.

Dat is wel heel erg precies.

Even pauze.

Lavalera

Hij heeft behoorlijk wat variatie deze week. De eerste game ben ik zelfs goed bekend.

Deliver Us The Moon is een puzzel avonturen spel gemaakt door de Nederlandse studio KeokeN Interactive. In het spel is de aarde zonder grondstoffen en jouw doel is naar de maan te gaan om de mensheid te redden. De gameplay is vooral dingen ontdekken en dan verder te komen door puzzels op te lossen.”

Superhoogstaand is dit spel niet, maar het is wel een vermakelijke rit met een paar paniekmomentjes en één puzzel waar ik toch even mee bezig ben geweest. Al met al wel een leuke game. Mocht je de omgevingen van Bioshock tof vinden, dan is Close To The Sun ook wel een aardige.

The Death Star strikes again.

Ook hier gaan de gaskranen dicht.

Mensenlaadpaal door Tesla.

Gelukkig mocht een RPG niet ontbreken bij z’n inzending. En wat voor één!

Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes. Deze game is gemaakt door Rabbit and Bear Studios en is begonnen als kickstarter. De campagne was vrij populair, met name omdat het genoemd werd als spirituele opvolger van de klassieke Suikoden reeks. Nou heb ik zelf deze Suikoden serie nooit gespeeld maar als die net zo leuk is als deze game wil ik graag de remasters spelen als die ooit nog uitkomen. In Hundred Heroes vecht je met een party van maximaal 6, die je zelf kan samenstellen uit de heroes die je onderweg verzamelt. De battles zijn turn based. Je kan ze volledig auto doen of handmatig. Bij sommige baas gevechten heb je zogenaamde gimmicks. Dan moet je soms op een knop drukken of een optie kiezen om meer schade te doen. Erg leuk gedaan.”

Aan je screenshots te zien ben je hier net wat verder dan ik. Ondertussen mogelijk al verder. Ik kan me niet herinneren dat die gimmicks vroeger bij baasgevechten zaten, maar verder is het net een Suikoden game voor de PlayStation, dus die remasters kun je gerust doen.

Meteen weer zin dat openingsdeuntje te luisteren.

Weer een lekker gevarieerde cast.

Die outfit heeft een erg mooi design en kleurencombinatie.

De wijde wereld in.

Oh jee, die is niet goed, ben ik bang.

Niet goed én jaloers. De slechtste combinatie die er bestaat.

Dit is vast niets bijzonders.

Surprise!

Omkeren, snel!

Die eye twitch lijkt me erg ongezond.

Doe mij maar zo’n lekker rustig dorpje om in te wonen.

Het is dat ze goed kan healen, anders hadden we haar lekker thuis gelaten.

Als laatste heeft hij nog wat foto’s van een game uit een serie die recentelijk wat nieuw leven ingeblazen heeft gekregen.

Fallout: New Vegas. Door het succes van de Fallout tv serie is de game serie weer door velen opgepakt. Ook ik ben weer begonnen aan een deel uit de serie New Vegas. Dit deel is niet door Bethesda zelf gemaakt maar door Obsidian Entertainment onder leiding van Josh Sawyer. Ik heb niet alle delen gespeeld en van de meeste slechts een stukje, maar dit is mijn favoriet. Je doel in het spel is om degene te vinden die je beroofd heeft en voor dood achter gelaten. Je reist door de post apocalyptische wildernis en voert quest uit om deze man te vinden.”

Ik hoor wel vaker dat dit deel de voorkeur geniet. Ik heb ze zelf nog niet gespeeld en weet niet of dat in het verhaal zit, dat het door Obsidian is gemaakt, of dat de gameplay afwijkt van de Bethesda games. Het nodigt wel uit om het een keer uit te proberen.

Zo te zien heeft de jongerenafdeling van het CDA gisteravond een feestje gehad.

Dit klinkt leuk, maar het eindigt altijd met ruzie.

Oh nee, we zijn in Resident Evil 2 terecht gekomen.

En dat was ‘m voor nummer 153. Volgende week is Stellar Blade dus aan de beurt. Tot dan!

Wist je dat…?

Deliver Us The Moon bij z’n oorspronkelijke PC release nog de ondertitel Fortuna had?

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 2 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
7 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
1 maand geleden

Wat gaaf om te lezen dat Eiyuden Chronicles je zo goed bevalt. Zelf kan ik hem ook niet aan de kant leggen. De klok van mijn save staat inmiddels op 22 uur. Soms behoorlijk pittig en ik kom er soms achter dat ik volgers gemist heb en soms underleveled ben voor dingen. Maar met een beetje bij grinden is het ook zo weer gepiept. De battles zitten wel goed in elkaar en soms moet je een gevecht 2 a 3 keer doen omdat je de verkeerde character bent of er achter komt dat je Francesca per ongeluk uit je party hebt gegooid, maar ik ben blij dat het spel zo leuk is!

Tales of Kenzera had ik op de game Awards langs zien komen en hij leek mijn vrouw wel interessant, zij is enorme fan van de Ori games en haar leek dit ook wel leuk. Zelf heb ik niet zoveel met metroidvanias, ik ben zo slecht met timen van sprongen en zo. Maar als dit babys first metroidvania is dan misschien toch eens proberen, hij is immers op ps plus.

Ik had achter another crabs treasure nou nooit een soulslike gezocht. De titel deed me eerder denken aan een peppa pig of bluey game dus toen ik las dat het ene soulslike was verbaasde me dat zeer.

Close to the sun staat toevallig al op mijn gamepass play later lijst, maar weet niet of ik binnenkort nog een gaatje heb daarvoor. In Mei is Hellblade 2 en dan breekt super juni uit met oa Shin megami Tensei 5 en de final Fantasy 14 expansion .

coola
29 dagen geleden

comment image

Wat een uitzicht

coola
29 dagen geleden
Antwoord aan  coola

comment image

Koop je eigen platform. Dit is de mijne

coola
29 dagen geleden
Antwoord aan  coola

comment image

coola
29 dagen geleden
Antwoord aan  coola

comment image

coola
29 dagen geleden
Antwoord aan  coola

comment image

Wat spelen we dit weekend? 27 en 28 april

Stelling van de week: Er moeten meer ordinaire First Person Shooters komen