in

Screenshot Sunday #42

Welkom bij Screenshot Sunday, dé wekelijkse post waarin we games bespreken via prachtige, gekke, of interessante screenshots. Misschien scoor je wel een nieuwe wallpaper. Meedoen? Plaats een screenshot in de comments of stuur hem in via deze Google Form.

Afgelopen week amper tijd gehad om te gamen. Daarmee is het ook even gamedroogte geweest voor mij. Door drukte in het weekend met werk (yup) heb ik ook geen tijd voor Arceus, daar zal ik volgende week pas aan beginnen. Ik heb wel heel kort een uurtje Little Nightmares gespeeld. De lineaire horrorgame scheen niet heel lang te zijn, dus dat was beter gezien mijn drukke week. In de horror-puzzel-platformer-avonturen-game bestuur je een meisje in een gele regenjas terwijl je door een groot schip loopt. Je komt enge monsters tegen die regelrecht uit je nare dromen komen. Ik heb nog niet genoeg gespeeld om echt te weten waar de game naartoe gaat, maar de goede verhalen van dit deel én deel 2 zijn genoeg redenen voor mij om door te gaan.

Verder heb ik stiekem toch weer wat Avengers gespeeld. Het mag dan wel een live service online grindfest zijn, maar ergens is dat perfect voor als je geen tijd hebt. “Effe een potje voor ik verder moet”. Dat kan nog best prima in de omstreden game. Daarbij speel ik nog steeds de (helaas) exclusieve voor PS5: Spider-Man. Er kan veel gezegd worden over het personage in de game maar hij speelt nog best prima. Het swingen mist misschien het momentum van de Insomniac games, maar het is niet slecht. Daarbij is het pakje wat je later unlockt (die je ziet in de screenshot) ook wel goed gedaan. In de trailers zagen we zijn “begin-pakje”. Die zag er nogal simpel uit. Deze komt dichter bij “goed” in de buurt! En als ik eerlijk moet zeggen? De game is niet zo erg als bij launch. Er zijn meer mogelijkheden om cosmetics vrij te spelen zonder te betalen. Daar moet je nog steeds wel voor grinden.

Coola is met zijn AC-reis ondertussen aangekomen bij Origins! Zoals we van Coola gewend zijn krijgen we weer lekkere actiefoto’s met bloed, gekke momenten en vaak ook vallende mensen. Wat dacht je van deze, waarin hij een soldaat even goed omgooit.

Origins was een fijne nieuwe stap voor de franchise vind ik zelf. Velen wilden niet dat de game dusdanig een RPG werd, maar ik vond het precies wat de serie nodig had. De koek raakte een beetje op bij Syndicate en het werd tijd voor wat nieuws. Via Bayek kunnen we ook de oorsprong van de assassins meemaken en dat was natuurlijk erg tof. Egypte was mooi en erg sfeervol. En… veel bloed.

Maar sommigen voelen gewoon helemaal niks. Die hebben schijt. Ze maken het onderdeel van hun cosplay.

Hij werd een icoon. Zijn mode werd een trend en zijn schijt-hebben-niveau werd de nieuwe norm.

En dat is het mooie aan Screenshot Sunday. We hoeven niet altijd picture perfect plaatjes te maken. Alle momenten kunnen leuk zijn om vast te leggen. En Coola bewijst dat met z’n creatieve foto’s. De volgende foto is vanuit een interessante hoek gemaakt. Ik dacht eerst dat we een bebloede Bayek zagen die een pijl in zijn hoofd heeft. Nadat ik goed keek bleek het een tegenstander te zijn en Coola is de schutter. Wederom een goed getimede foto!

Erik kriebelde door in Control. Deze week heb ik weer veel Control gespeeld. Ik krijg er geen genoeg van en zelfs nu ik de platinum heb wil ik eigenlijk meer! Hopelijk komt er een 2e deel dat minstens net zo goed is. Ik heb al vaker Control de lucht in geprezen dus ik sta hier zeker achter! Control is een unieke game met eigenaardige omgevingen. Genoeg screenshots te maken of om zelf even stil te staan en te aanschouwen. Daarbij blijven de zwevende medewerkers altijd grimmig om te zien. Hoe kom je erop? Weird.

Een andere game was Blair Witch. Tussendoor ben ik nog op pad geweest met m’n trouwe viervoeter in Blair Witch. Een game die af en toe verassend goed en spannend is. Ik zag eerst pas de screenshots voor ik Erik’s tweede toelichting las en ik dacht bij het zien van de volgende screenshot: wow! Ik weet van het bestaan de game maar ik heb me er nooit echt over ontfermd. De screenshot van het bos ziet er vrij indrukwekkend uit. Het heeft een best realistische look. Ik denk dat ik toch maar eens die game moet gaan checken.

Toen ik nog aan het uitvogelen was welke game dit is, dacht ik aan Far Cry door de hond. Maar toen zag ik de ondertitels en dat was geen Far Cry-tekst. Wel een good boy!

En dan hebben we Rainking die mijn positieve woorden over zijn verhalen goed gehoord heeft. Ik begreep dat je het makkelijk vond als ik mijn eigen verhalen bij de screenshots plaatste. Mooi. Daar gaan we weer! Laat ik 1 ding voorop stellen: dit hoef je niet te doen! Het is zeker makkelijk als ik wat minder hoef te typen maar ik vind het alles behalve erg om zelf wat moeten te schrijven! Ik heb de laatste tijd wel wat minder tijd voor de Screenshot Sundays doordat ik vaker in het weekend werk tegenwoordig. Het wordt lastiger om ze te maken voor me.

Er is nog weleens wat te doen over de prijzen van spellen tegenwoordig. En op zich snap ik dat wel, want het is een lange tijd rond de 60 euro blijven hangen, terwijl spellen op de Super Nintendo en PlayStation vaak ongeveer 120 gulden waren. Toch was er één spel waar ik destijds veel meer voor heb uitgegeven dan voor de overige spellen die ik half jaren ’90 voor de Super Nintendo had gekocht. Dat spel was Super Street Fighter II: The New Challengers en kostte me toen HONDERDZEVENTIG GULDEN!!! De verkoopster bij de lokale Bart Smit wees me er voor de zekerheid nog even op dat het niet zeventig gulden was, maar HONDERDZEVENTIG!!! Ik had het inderdaad goed gelezen, dus het kwam niet als een verrassing. Ik had de weken ervoor bij een vriend al wat ervaring opgedaan met de gewone versie van Street Fighter II en dat beviel zo goed, dat ik bereid was om dat geld er met plezier voor neer te leggen en het helemaal grijs te spelen.

Super Street Fighter II introduceerde vier nieuwe karakters en al gauw bleek Cammy een karakter dat me goed lag. Nog geeneens om haar uiterlijk (al was dat geen nadeel), maar voornamelijk vanwege haar moveset. Ik noem haar vaak ook een soortvan Ryu of Ken, maar dan met kicks. Zodoende is ze dus ook uitgegroeid tot mijn main. Als ze te spelen is in een deel uit de serie, dan zal ik voornamelijk voor haar kiezen.

Bij een pre-order van Street Fighter 30th Anniversary Collection voor de PS4 kreeg ik een digitale download code voor Ultra Street Fighter IV. Die had ik al voor de PS3, maar ik zal zeker geen nee zeggen tegen zoiets. Deze week had ik weer even zin om ‘m op te starten en wat gevechten als Cammy te doen. Gewoon wat losse fights tegen de computer. Als tegenstander koos ik voor Ibuki. Dat vind ik ook een erg leuk karakter en mischien wel de tofste die Street Fighter III heeft voortgebracht. Zij moest het dus maar even ontgelden.

Een spel dat regelmatig hier met een paar screenshots voorbij komt is Control. Zoals ik al in de laatste ‘Wat spelen we dit weekend’ schreef, hou ik wel van vage shit. Het was de reden dat ik het spel heb gekocht, maar op een paar korte pogingen na, had ik er nog maar amper tijd in gestoken. Door de wazige beelden (niet qua scherpte natuurlijk) die ik hier in de screenshots zag, begon het toch een beetje te jeuken. Voorlopig helemaal geen spijt van, want het is lekker weird.

Het tear-effect is een filter in de photo mode, dus deze kamer ziet er niet helemaal zo uit in het spel zelf. En of Control weird is. Wel lekker weird. Ik wil zeggen dat ik de kamer herken maar soms lijkt alles op elkaar, en soms ook weer niet. Hmmm….

En Aprotodon was nog lekker bezig met Immortals! Inmiddels ben ik een stuk verder met Immortals Fenyx Rising op de Switch. Ik vind het prachtig hoe de game je zelf laat kiezen waar je naartoe wilt gaan zonder duidelijk aan te sturen of een gedeelte van de map (volledig) af te sluiten. Iets wat mij doet denken aan The Witcher 3. Dit was inderdaad een aangename verassing. Na de tutorial island zegt de game in principe: succes ermee!

Zo had ik een van de gebieden zo goed als afgerond en besloot ik willekeurig naar een andere te gaan. Daar aangekomen zag ik al snel een nieuwe soort health bar van vijanden die ik nog niet aankon verschijnen. Je denkt dan misschien: Hier kan ik nog niets doen, ik ga direct terug want zo werkt dat in de meeste games. Het grappige is dat dat hier dus wél kan. Zo moest ik – zonder te spoilen – een quest die begon in het vorige gebied voortzetten in een ander gedeelte van de map. Ik kon die quest afronden omdat het om een fetch missie ging

Ik kon de te sterke vijanden hierbij overslaan door eroverheen te vliegen. Tot slot kwam ik na die quest aan in het ‘juiste’ gebied. Tot mijn verbazing merkte ik dat een van de NPC’s uit de main questline hier duidelijk een andere dialoog had omdat ik deze specifieke quest al had gedaan, terwijl zij je hier de opdracht eigenlijk pas later voor geeft. Daardoor ontstond een verbaasde reactie bij zowel mij als de NPC. Erg tof! Ik vind het ook altijd erg cool als er aangepaste dialogen zijn voor unieke situaties. Hierdoor voelt de wereld iets meer als een geheel in plaats van een voorbepaald script. Veel games hebben dit nog niet helemaal voor elkaar. Als je dan onderdelen moet verzamelen die je al in overvloed hebt, moet je na het praten (en krijgen) van de quests weer opnieuw praten. Vaak doen NPC’s dan alsof het even heeft geduurd terwijl het letterlijk een seconde duurde. Het zou in dit soort situaties fijner zijn als er een kleine zin wordt gezegd van: “heb ik al!” en boem, quest klaar. Afijn, makkelijk gezegd voor mij.

En dat waren ze weer! Iedereen een fijne zondag gewenst en tot volgende week!

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.7/5 volgens 7 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
17 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Rainking
5 maanden geleden

Ik zie het ook zeker niet als een verplichting ofzo, hoor. Als ik het idee heb dat ik iets leuks of grappigs te melden heb dat relevant is, dan schrijf ik het er gewoon bij. Ik was alleen bang dat ik deze keer een beetje was uitgeschoten, hahaha. Het was dan ook mooi om te zien dat je mijn novella hebt gescheiden door er een screenshot tussen te plaatsen, ghehehe.

Beide Little Nightmares heb ik hier liggen (of staan), maar die moet ik nog eens spelen. Ze lijken me wel erg goed.

Luigi1985
5 maanden geleden

Zo zo je steekt er wel veel moeite in iedere zondag. Wat mij betreft mogen ze jou bij de volgende membercontentverkiezing wel een keer nomineren.

Erik07
Erik07
5 maanden geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Hier ben ik ook voorstander van

RuanMoleman
5 maanden geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Meer dan terecht ja! Gaan we doen.

Erik07
Erik07
5 maanden geleden

Tof dat Rainking Control heeft opgepakt, die game kan niet genoeg worden “ontdekt” 🙂

Ik ben deze week aan de slag gegaan met de Uncharted collectie. Heerlijk in 60fps. Wat een ongelooflijk verschil maakt dat toch!
Daarnaast heb ik wat werk verricht voor de Thieves Guild én ik heb de laatste missies met Franklin en Lamar gespeeld in GTA online. Erg grappig om die 2 gasten weer samen ruzie te horen maken.

comment image

Erik07
Erik07
5 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

comment image

Erik07
Erik07
5 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

comment image

Erik07
Erik07
5 maanden geleden
Antwoord aan  Erik07

comment image

Vooruit, ook nog een oud screenshotje uit Spider-Man 🙂

RuanMoleman
5 maanden geleden

Ik ben ondertussen aangekomen in ACIII. Al denk ik dat mijn platinum jacht hier zal eindigen. Black Flag heeft namelijk multiplayertrophies en daar heb ik echt geen zin in.

comment image

RuanMoleman
5 maanden geleden
Antwoord aan  RuanMoleman

Blijf toch grafisch een mooie game. Vooral de Frontier schittert in de remaster. Al vind ik Connor nog steeds maar een saaie gast.

comment image

Rainking
5 maanden geleden

Afgelopen maandag kwam het fanproject Bloodborne PSX uit. Het is een demake van Bloodborne en bestaat, als ik het goed begrepen heb, uit het eerste gedeelte, al heb ik ook ergens voorbij zien komen dat er na de tweede baas nog iets zou zitten. Deze demake laat het eruit zien als een PlayStation (1) spel en qua uiterlijk heeft het heel veel weg van Nightmare Creatures.

comment image

Rainking
5 maanden geleden
Antwoord aan  Rainking

Natuurlijk kom je al na een paar minuten terecht in de Hunter’s Dream.

comment image

Rainking
5 maanden geleden
Antwoord aan  Rainking

Lange tijd kwam ik met het originele spel niet veel verder dan deze eerste lamp.

comment image

Rainking
5 maanden geleden
Antwoord aan  Rainking

Mocht het je wat lijken, dan kun je het spel hier downloaden.

https://b0tster.itch.io/bbpsx

Laatst bewerkt 5 maanden geleden door Rainking
Rainking
5 maanden geleden
Antwoord aan  Rainking

Movement en combat werken soepel. Wat dat betreft is het erg goed uitgewerkt. Ik speel met een Xbox 360 controller voor de PC en ik moet zeggen dat de knoppen goed gemapt zijn.

comment image

Review: Bloodborne

IG Q&A: Welke games worden teruggehouden door de graphics?