in

Series waar echt eens een einde aan moet komen


Arrested Development

Op Netflix kun je tegenwoordig terecht voor een flinke portie Arrested Development. De comedyserie startte in 2003 met drie seizoenen waarin we de bizarre levens van de familie Bluth volgden, onder het genot van een grappige voice-over van Ron Howard. Absurdistisch met een hart, dat is wat Arrested Development in de beginjaren was.

Na drie seizoenen stopte de serie omdat er niet genoeg naar werd gekeken, maar Netflix heeft in 2013 een vierde seizoen uitgebracht en dit jaar zelfs een vijfde seizoen. Netflix had dat beter niet kunnen doen, want de laatste twee seizoenen van deze serie, die verder als een klassieker mag worden beschouwd, zijn weinig succesvol. Het vierde seizoen geeft elk personage een losstaande aflevering. Dat viel zo slecht in de smaak dat Netflix onlangs zelfs een chronologisch correcte ‘remix’ uitbracht. Dat was echter veel te laat. Arrested Development is niet meer wat het is geweest.

Curb Your Enthusiasm

Curb Your Enthusiasm doet erg denken aan Seinfeld, niet in de laatste plaats omdat Larry David achter beide series zit. Curb Your Enthusiasm is half geïmproviseerd en het gaat – net als Seinfeld – eigenlijk nergens over. Nu is die real-life-achtige manier van comedy maken erg grappig, maar na acht seizoenen heeft het publiek het reilen en zeilen van de narcistische Larry David wel gezien.

Net als Arrested Development is Curb Your Enthusiasm ook even weggeweest. Tussen 2011 en 2017 was het stil, maar de serie is nu weer terug op HBO. Het negende seizoen verscheen in 2017, maar kreeg lang niet zoveel positieve kritieken als de eerdere seizoenen, omdat het te vooropgezet aanvoelde. De spontaniteit leek er na die paar jaren pauze uitgesloopt en dat is precies wat Curb Your Enthusiasm zo mooi maakte. Tijd voor een nieuwe serie waarin plaatsvervangende schaamte de boventoon voert.

The Walking Dead

Het op comics gebaseerde The Walking Dead startte met een kwalitatief hoogstaand eerste seizoen, om vervolgens elk seizoen enorm schommelende kwaliteit te bezitten. Het tweede seizoen draaide zoveel om menselijk drama, dat we bijna vergaten dat er een zombie-apocalyps gaande was.

The Walking Dead is als serie moeilijk te peilen, want soms is er veel actie en ranzigheid terwijl het volgende seizoen weer aaneengeregen lijkt van ’fillers‘ (afleveringen die slechts inhoudsloze opvulling zijn, en vaak gebouwd zijn om een aflevering met een grote gebeurtenis). In de comics heb je dat gevoel dat alles kan gebeuren, maar het kostte de serie enorm lang om een personage dat in de comics plotseling werd weggenomen te laten omkomen. Sowieso zijn de personages uit de comics in de tv-serie aanzienlijk minder goed zichtbaar. Er zijn maar weinig personages die er echt uitspringen. Hoewel de serie recentelijk weer wat interessanter werd door de komst van de slechterik Negan, zou het tof zijn als de tv-serie met de ietwat saaie cast na bijna tien seizoenen eindigt.

Orange is the New Black

De opgesloten dames in Orange is the New Black weten ons al vijf seizoenen te boeien. Waar het in de eerste drie seizoenen vooral draaide om de bizarre relatie tussen Alex Vause (Laura Prepon) en Piper Chapman (Taylor Schilling), werd het daarna vooral een iets te trage vertelling over het leven van de dames in de gevangenis. Er gebeurde te weinig opzienbarends, de vertellingen waren traag en van de liefde en passie tussen Piper en Alex is nog maar weinig te voelen. Zeker het laatste seizoen, waarin de twee slechts één romantisch momentje hebben, toont dat er sleur op de loer ligt, en dat geldt niet alleen voor hun relatie.

Orange is the New Black

Silicon Valley

Silicon Valley op HBO biedt een heerlijke optekening van het leven in een incubator, waarin jonge it’ers met een geweldig idee de kans krijgen dit uit te werken. In dit geval gaat het om het muziekprogramma Pied Piper en de race om wie er de eigenaar van is, van wordt en mag blijven. Dat de mannen uit het ontwikkelteam allemaal nogal eigenaardig zijn, maakte de serie in de eerste seizoenen erg tof, maar op een gegeven moment werd de lamlulligheid van T. J. Millers Erlich Bachman irritant. Die verdween, maar dat maakte de serie niet veel beter.

Het vijfde en meest recente seizoen is tot nu toe het minst tof, doordat de technologische industrie sneller lijkt te gaan dan de seriemakers kunnen bijhouden. Er wordt onvoldoende de draak gestoken met de techindustrie en wederom kijken we naar dezelfde ruzies die eigenlijk al na het eerste seizoen uitgekauwd waren. Het is niet vernieuwend, vrij voorspelbaar en eigenlijk zijn de gebeurtenissen in de echte techindustrie dramatischer dan in de serie.

Zijn er series die wat jou betreft na één of meerdere seizoenen hadden mogen stoppen, maar toch nog steeds doorgaan? Deel je frustraties in de reacties.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Geef een reactie

Vijf memorabele momenten in games

Captain Toad: Treasure Tracker review – Vertrouwd goud