in

Skyward Sword is niet te redden

Zaterdag verscheen mijn column over The Legend of Zelda: Skyward Sword op Gamer.nl. Wat mij betreft is het een van de slechtere Zelda’s (CD-I games niet meegerekend). Afgaande op de reacties sta ik daar toch een beetje alleen in. Wat vinden jullie van deze game?

Wat denk jij?

15 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Dokter Caspari
1 dag geleden

Thijs, enkelen weten dit al wel omdat ik het eerder aangehaald heb : Ik deel je mening rond SS VOLLEDIG. Ik ben gek op Zelda, en werkelijk alle 3D Zelda’s meerdere keren uitgespeeld omdat ik het echt dijken van games vind. Maar Skyward Sword voelde echt als een klus, een saaie klus met af en toe wat highlights.

Dit kwam voor mij door de volgende gegevens:

  1. Fi is een zeurzak, zij is de grote bron die alles voorkauwt en ieder vorm van uitdaging verwijderd.
  2. ALLES wordt tot in den treure uitgelegd. Niet alleen Fi zeurt, de game zelf ook. Met name de vele camera’s die werkelijk iedere hint verklappen in dungeons en het moeten herlezen van item-beschrijvingen ook wanneer ik deze al voor de 100e keer heb verzameld is tergend.
  3. De omgevingen vond ik alles behalve inspirerend. De overworld is vergane potentie (had enorm vet kunnen zijn hadden ze TWW aanpak gebruikt) en de spelwereld beneden de wolken (op een enkel groen gebied na) een dor landschap die voor mij persoonlijk absoluut niet aantrekkelijk oogt.
  4. Het verhaal vond ik langdradig en de minst boeiende van alle Zelda’s.
  5. Het had geen eigen smoel, het was een Zelda (op te motion-controls na) die volledig volgens het format 3D Zelda werkte. Maar dit keer leek het zelfs nog meer lineair dan anders.
  6. De side-quests vielen tegen en voelde meer als errand-boy quests.
  7. Veel verhaling (3x dezelfde baas, serieus?)

Nee ik ben een fan van Zelda, maar absoluut niet van SS. Ik wil en ga deze game waarschijnlijk nooit meer opnieuw spelen. Dit terwijl alle andere 3D Zelda’s de revue echt nog wel meerdere malen gaan passeren. Ik vond SS gewoon echt een stap terug en meer van hetzelfde. Aonuma mag beweren dat SS een tussenhalte was. Dit was het ook, een soort van, Zelda werd door SS letterlijk ‘de halt’ toegeroepen. SS was hét signaal dat Zelda op de schop moest. BotW bestaat naar mijn idee dan ook omdat SS bestaat, volgens mij waren de ontwikkelaars zelf ook moe van de hele standaard formule. Helemaal na SS was BotW iig een enorm welkome verfrissing.

Dokter Caspari
1 dag geleden
Antwoord aan  Dokter Caspari

Maar te zien aan de downvotes Thijs zijn wij toch echt zwaar in een minderheid 😛 😛

Kennelijk halen mensen toch heel veel plezier uit deze titel. En dat is prima hè! Ikzelf vond het een prima game, maar een teleurstellende Zelda. Maar nogmaals ; ze hebben ervan geleerd, want BotW (ook niet zonder haar problemen) had alles wat er voor mij in SS ontbrak en verbeterde het grootste minpunt ; een Zelda zonder gezeur. Hoe vaak ik in SS wel niet op de a knop liep te rammen om de zoveelste uitleg zonder te lezen weg te tikken… BotW heeft mij dit niet één keer laten doen.

paul_junior
paul_junior
20 uren geleden
Antwoord aan  Dokter Caspari

Ben het helemaal met jullie eens. Iets waar ik me ook aan stoorde waren de puzzels die in de game verwerkt zaten. In de meeste Zelda games waren de puzzels echt een onderdeel van de omgeving en zo verwerkt dat het een geheel werd. Bij Skyward Sword was dit helemaal niet het geval. Het was veel te duidelijk dat bepaalde gebieden puur gemaakt waren om de puzzels faciliteren, in plaats van andersom.

Dokter Caspari
18 uren geleden
Antwoord aan  paul_junior

Klopt helemaal, en kennelijk zijn er toch meer mensen die dit delen want ik ga van -3 naar +1 met mn comment. Niet dat dit uitmaakt, maar gezien dat en de negatieve reacties op Thijs zijn artikel is er kennelijk toch veel liefde voor SS. Helemaal met de komst van BotW had ik echt verwacht dat mensen zouden gaan vergelijken en deze titel minder goed zouden gaan vinden dan ze dachten hem te vinden.

Wat ik aan SS best briliant vond was het zwaardvechten. Dat voelde gewoon echt tof. Vooral het eind gevecht. Ik heb toen letterlijk alles aan de kan geschoven en ben in een lege kamer de strijd aangegaan. Heel erg vet en knijter immersief. Ook die ene robot vijand met dat oog, waar jij je zwaard letterlijk in moet steken en een kwartslag moet draaien = fantastisch en werkt perfect. Ook Skyloft was geweldig, maar juist omdat deze zo tof stak de rest van de game hier zo schril bij af.

Luigi1985
1 dag geleden

Leuk stukkie. Jij, en ook Dokter Caspari in de comments, noemen veel punten die ik me gewoon niet meer als zodanig herinner. Ik speelde de game rond de release en ik denk dat ik m een jaar of vijf zes geleden nog eens heb opgestart. Tijdens de eerste playthrough schreef ik nog volle bak reviews voor een andere gameswebsite en speelde ik waarschijnlijk nog drie andere games op hetzelfde moment. Misschien dat ik het me daarom allemaal niet zo goed herinner. Overigens heb ik m volgens mij niet voor de tweede keer helemaal uitgespeeld. Hij staat wel in mijn achterhoofd geprent als een toffe Zelda, daar waar bijv. The Windwaker dat niet staat.

Ik heb ook een raar verloop van Zeldagames gekend. Ik ben eigenlijk begonnen met Windwaker, maar Twilight Princess was destijds de eerste waarbij ik echt verkocht was. Daarna kwamen wat (3)DS-zelda’s zoals OOT en Spirit Tracks en Skyward Sword, Link Between Worlds (die ik ook ontzettend vet vond) en nog een aantal. Breath of the Wild is mijn favoriet overigens.

Wat ik in een ander topic al aangaf, weet ik nog niet of ik de remake ga kopen. Ik laat het even afhangen van het moment.

mvoske
mvoske
1 dag geleden

Ik had de column al gelezen, en hoewel ik het met sommige punten wel eens ben, is het toch eerder geschreven vanuit een pessimistisch/ negatief standpunt. Persoonlijk vind ik SS een ‘matige’ Zelda, niet de beste, maar ook zeker niet de slechtste. Ik vond vooral de sfeer die de game uitstraalde geweldig, samen met de geweldige muziek. En wat betreft die motion controls, daar heb ik me eigenlijk nooit aan gestoord. Ik vraag me wel af of die besturing met knoppen op de Switch wel lekker gaat werken. De rechter stick gebruiken voor het zwaard lijkt mij niet echt prettig spelen.

SandR
SandR
1 dag geleden

Snap sommige punten wel maar het zuurgehalte is mij toch echt iets to hoog, en dat verdient Skyward Sword niet

PietS.
PietS.
1 dag geleden

Ik ben het nog steeds niet met je eens Thijs! ;P

Laatst bewerkt 1 dag geleden door PietS.
Rainking
Rainking
1 dag geleden

Ik heb deze eerlijk gezegd nog nooit gespeeld, dus wat dat betreft kan ik er niet over meepraten, maar ik zal ‘m waarschijnlijk wel kopen en dan kan ik kijken of ik hem leuk vind.

Snuivert
Snuivert
1 dag geleden

Mijn favo Zelda-game. De minst leuke vind ik TP.

Robskeee
Robskeee
1 dag geleden

Ik snap een groot aantal punten, zeker die puntjes over Fi en het langzame spelen op het begin. Maar ik vind dat er ook bepaalde punten nou juist heel mooi zijn aan deze Zelda game.

  • de motion controls werken goed en voegen echt wat toe in mijn ogen
  • de bazaar waar je steeds terugkomt om je wapens en tool te upgraden. Elke keer wanneer je er terug komt geeft je een tof gevoel.
  • het verhaal is geen enkele andere Zelda meer aandacht aan besteed
  • Soundtrack hoef ik niet uit te leggen
  • Bossfights en Demise zijn heel vet. Behalve de imprisoned dan die je meerdere keren moet verslaan. (lame inderdaad)
  • de side quest zijn leuker en hebben een stuk meer diepgang als in andere Zelda’s.
Laatst bewerkt 1 dag geleden door Robskeee
Dokter Caspari
18 uren geleden
Antwoord aan  Robskeee

In al je punten kan ik mijn vinden. Ook het verhaal is idd uniek qua perspectief. Toch had ik liever het mysterie rond de Masterword gehad, nu draag ik constant het idee dat die irritante Fi in dat ding zit met mij mee. Het was een mysterie dat hele ding en het origine verhaal, dit had het van mij mogen blijven.

Alleen de quests… sorry maar die vond ik dus geen klap aan. De enige die mij echt bijbleef was die verliefde geest-dame. Voor de rest kan ik mij weinig herinneren. Nu moet ik ook zeggen dat Zelda biet gelijk dé franchise is waar ik aan denk als het gaat om goede side-quests. Ik heb genoten van Kafeis quest in MM, de mask salesman quests in OOT, de fotografie quest (het hele fotografie gebeuren bij elkaar) uit TWW en ook de bug-catching quest uit TP vond ik best een leuke zoektocht.

Iedereen zeurt trouwens over de triforce quest in TWW , maar ik vond die serieus prima om te doen. Het was een errandboy-quest, maar hij kwam voor mij op het juiste moment in de game. Het liet je namelijk na alle uitgestippelde routes tot dusver eindelijk eens de hele zee uitkammen waarbij jijzelf de volgorde bepaalde. Ik vond dit best leuk om te doen.

Robskeee
Robskeee
4 uren geleden
Antwoord aan  Dokter Caspari

Ah er zijn best wat leuke sidequests van meerdere characters op Skyloft, mocht je toch de remaster nog ooit uit de kortingbak grabbelen, raad ik die zeker aan te doen.
Fi moet gewoon even dimmen, ik hoop dat ze der random gebrabbel bijna weglaten bij de remaster, en die buttonlayout midden op je scherm mag ook weg. Nu nog een skip knopje voor de uitleg aan het begin van de game en de prijs van de remaster naar 39.99 (nog steeds aan de hoge kant voor een remaster).

Maargoed het is Zelda en dat is voor mij genoeg, die 420p resolutie was niet om aan te zien dus ik ben erg blij dat die nu in HD komt.

Dokter Caspari
3 uren geleden
Antwoord aan  Robskeee

Dat sowieso, de keuze voor deze grahics was prima, alleen was de Wii voor deze vorm niet geschikt. Een grafische stijl als deze moet scherp weergegeven worden, anders oogt het erg korrelig. Bij TP moest ik destijds ook even slikken hoor, die was ook behoorlijk korrelig. Dus goed dat er een remaster komt, alleen de prijs is dus echt schandlig hoog als je vergelijkt dat Remakes over het algemeen ook 60 euro.

Ook al fixen ze het gezeur, deze Zelda is voor mij gewoon te lineair, ik mis een open-wereld en de spelwereld zelf vind ik (op enkele gebieden na) gewoon niet zo uitnodigend. Maar dit zijn persoonlijke vetes die ik met deze game heb. Ik heb deze game pas járen na release gespeeld, dus mijn perspectief is anders (wellicht eerlijker) dan bij de andere Zelda’s die ik op release speelde. De roze wolk weerhoudt je dan soms de negatieve kanten van een game te zien.

Laatst bewerkt 3 uren geleden door Dokter Caspari

Sony kondigt een next-gen VR-headset aan voor PS5

Welke Game Statue, Poster, Art etc. ben jij het meeste trots op?