Spyro zagen we voor het eerst in de gelijknamige game: Spyro the Dragon. Er hing veel vanaf, want het was een soort laatste strohalm voordat Insomniac Games bankroet zou gaan. Charles Zembaillas ontwierp het paarse draakje met vleugels en hoorns na een jarenlange animatiecarrière voor cartoons als She-Ra en games als Crash Bandicoot.
Spyro was een groentje
Spyro was eigenlijk groen, maar omdat hij dan niet genoeg zou opvallen in het gras werd toch gekozen voor het opvallende paars. Hij is schattig, maar niet te schattig, waardoor hij alsnog stoer overkomt. IGN omschreef hem eens als “hij zit tussen een grote puppy en een paars geschilderde ezel in”. Echter is hij niet bepaald een ezel, want hij is gevat, nieuwsgierig en vol lef. En een beetje arrogant, maar dat heeft hij ook wel nodig om niet te snel koddig te worden gevonden.
Dertien Spyro-games
Er zijn tot nu toe 13 Spyro-games verschenen, veelal in trilogievorm. Meestal zijn dat platformgames met een avonturensetting, geliefd om hun uiterlijk, grapjes, soundtrack en goede gameplay. Zo begon het met Spyro the Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! en Spyro: Year of the Dragon op de PlayStation. Deze games waren allemaal gemaakt door Insomniac, maar toen dat veranderde, wisselde Spyro ook van console. Season of Ice en Season of Flame verschenen op de Game Boy Advance en werden gemaakt door Digital Eclipse. Niet veel later kwam op PlayStation 2 en GameCube Enter the Dragonfly, gemaakt door Equinox en Check Six. Ondertussen was Digital Eclipse Spyro ook niet vergeten, dus verscheen Spyro Adventure nog op Game Boy om wederom een trilogie af te ronden.
In 2004 verschenen er uiteindelijk twee Spyro-games: de Crash Bandicoot-crossover Spyro Fusion verscheen op Game Boy Advance en werd gemaakt door Vicarious Visions. Daarna volgde A Hero’s Tail door Eurocom op PlayStation 2, Xbox en GameCube. Vrij snel daarna kwam de opvolger Shadow Legacy uit op DS, wat een vreemde eend in de bijt was. Niet door het platform, maar door het feit dat we ineens alle platformgameplay loslieten en met Spyro in RPG-vorm speelden. Kortom, het waren een paar vreemde jaren voor de verder geliefde franchise, die uiteindelijk werd afgesloten met The Legend of Spyro, een trilogie die als reboot fungeerde. Het was tof dat Spyro weer terug was zoals we hem kenden, maar de gameplay werd als te herhalend ervaren.
Spyro is het laatste decennium vooral bekend geweest door zijn rol als posterboy van de toys-to-life-franchise Skylanders. Logisch, want hij is door Activision enorm naar voren geschoven om de juiste doelgroep aan te spreken. Bovendien had hij zelf sinds 2008 geen eigen game meer. Binnenkort verandert dat. Dan zien we Spyro na tien jaar weer in een eigen game. Om precies te zijn in zijn Reignited Trilogy, bestaande uit Spyro The Dragon, Spyro 2: Ripto’s Rage! en Spyro: Year of the Dragon. Het is de vraag of er ooit nog een verse Spyro-game zal verschijnen. Gezien de geschiedenis is de kans klein, maar als er ruimte is voor een heruitgave als de Reignited Trilogy, dan moet er ook wel animo zijn voor een gloednieuwe Spyro-game.
Het Spyro Reignited Trilogy verschijnt op PlayStation 4 en Xbox One op 13 november.