Voordat we verder in gaan op onze titanische strijd met ‘Darth Eikel’, spoelen we even terug: Fallen Order vertelt het verhaal van Jedi Cal Kestis, die op de planeet Bracca een minder dan glansrijke carrière in de sloopindustrie heeft opgebouwd. De eens grote Jedi Order is na de beruchte ‘Order 66’ verraden door haar bondgenoten en in één klap bijna helemaal weggevaagd. De voorheen democratische Galactic Republic wordt daarmee de Galactic Empire, met Darth Sidious en stijlvol geklede bodyguard Darth Vader aan het roer. Jedi zijn tot persona non grata verklaard, waardoor hoofdpersonage Cal zich op deze planeet schuilhoudt. Al snel wordt Cal betrokken bij een plan om de Jedi Order opnieuw op te bouwen, al gaat dat niet helemaal van harte. Gelukkig maar, want hierdoor verandert de game al snel van ‘Sloopsimulator 2019’ in een achtbaanrit vol blastervuur, lightsabers en iconische Star Wars-muziek.
We kunnen niet wachten tot het Kestis
Toch zijn het geen lightsabers of Stormtroopers die een Star Wars-game interessant maken. De enige maatstaf voor een game als deze is de vraag: ‘Voel ik me een echte Jedi?’. In het geval van Fallen Order is het antwoord is een volmondig ‘ja’. Alhoewel Cal in het begin relatief onvaardig is, verdien je al snel genoeg ervaringspunten om je skill tree uit te breiden. Je kan hierin kiezen tussen nieuwe gaven op het gebied van gezondheid, lightsaber-vaardigheid of de Force. Het duurt dan ook niet lang alvorens je Stormtroopers van links naar rechts aan het smijten bent en ze een gratis extra luchtsluis geeft met je lightsaber. Elk ervaringspunt dat je hier mee verzamelt voelt dan ook als een kerstcadeautje wat je zo snel mogelijk uit wil pakken onder de skill tree.
Die ervaringspunten verzamel je op twee manieren: het doden van tegenstanders of het vinden van zogenaamde ‘Force Echoes’. Deze Echoes zijn punten in de wereld waar bijzondere dingen plaats hebben gevonden en de Force sterker aanwezig is. Niet alleen leveren ze ervaringspunten op, maar zorgen er dankzij Cal’s commentaar ook voor dat je de verschillende werelden en gebeurtenissen iets beter leert kennen en begrijpen. Deze Echoes helpen het universum en de soms wat lege werelden iets meer tot leven te wekken, waardoor het de moeite waard is om deze te zoeken. Nu eerst terug naar Darth Smeerlap en je Jedi-krachten.
Oggdo blijkt een aardige uitdaging voor een beginnende Jedi. De lightsaber doet hem niet zo veel en we hebben maar weinig Force-krachten tot onze beschikking op dit moment. Keer op keer knaagt deze ongemanierde bal slijm onze held aan gort, zonder dat we hem al te veel pijn weten te doen. Het probleem ligt hem in het feit dat de game je regelmatig iets te weinig uitlegt en context geeft, waardoor je soms zelf door schade en schande wijs moet worden. De bedoeling is namelijk dat je jezelf een ‘Sekiro’-achtige speelstijl aanmeet waarin je agressief te werk gaat. Niet alleen helpt dit je de verdedigingsbalk van je vijanden tot nul te brengen, maar het laadt ook je Force-meter op. Pas wanneer je op deze manier gaat spelen merk je dat je de Force vaak kunt gebruiken om ook tactische keuzes te maken wanneer je tegen veel of lastige vijanden vecht en breek je sneller door de verdediging van je tegenstander heen.
Gameplay: de Force en tegens
Op het moment dat Oggdo en wij voor de dertiende keer oog in oog staan hebben we dit nog niet helemaal door, wat het gevecht er niet makkelijker op maakt. Toch merken we dat we de levensbalk van Darth Drollenkop hebben weten te reduceren tot de helft van zijn originele grootte. De Force is met ons en we maken ons op voor de onvermijdelijke overwinning. Oggdo verandert zijn tactiek en besluit ons met een grote sprong te pletten. Dankzij een handige rol weten we hem te ontwijken en draaien we ons om voor het slotoffensief op het achterste van onze aartsvijand. In de hoek van het scherm zien we Oggdo neerdalen om vervolgens door de solide vloer heen te zakken: ‘Oggdo Boggdo Defeated’ verschijnt in beeld. Geen glorieuze overwinning door een lightsaber in al zijn ogen te porren, maar een onverdiende winst op deze ploerterige pad…
Deze bug is er een van velen die we tegen komen gedurende onze sessies. Vijanden die clippen, glitchen en soms zelfs teleporteren. Daarnaast crasht de game tweemaal, wat helaas tot het opnieuw spelen van een lang stuk leidt. De bugs komen sporadisch naar voren en lijken vooral beperkt tot interacties met het terrein. Ze zijn ook lang niet altijd écht storend, maar wel een ervaring die je beleving niet ten goede komt.
Oggdo Boggdo Defeated!
Het goede nieuws is dat gevechten bijzonder leuk en uitdagend genoeg zijn. Na een korte periode van wennen aan je krachten en (customizable!) lightsaber schotelt Fallen Order je steeds grotere groepen vijanden met verschillende vaardigheden voor. Er zijn momenten waarbij je met de Force een Stormtrooper als levend schild voor blastervuur gebruikt, om zijn lichaam daarna tegen een groep aanstormende vijanden te gooien. Als je daarna ook nog eens een blastersalvo weet terug te kaatsen naar maar liefst drie vijanden én een droid met een enkele houw doormidden klieft voel je de Force door je aderen stromen.
Deze gevechten worden afgewisseld met het verkennen van de wereld om je heen om zo upgrades voor je outfit, schip, lightsaber of tweepotige droid BD-1 te vinden. BD-1 speelt hier een grote rol in, aangezien alleen hij bepaalde gebieden voor je kan ontsluiten en soms hints geeft over interessante punten. Hoogtepuntje zijn de kleine gesprekjes tussen Jedi en droid, die duidelijk een vriendschappelijke band aan het opbouwen zijn. Daarnaast zijn er aardig wat puzzels verstopt in deze werelden. Ze zijn zelden écht moeilijk, maar vereisen wel een goed begrip van Cal’s Force-krachten en omgeving. Er zit genoeg variatie in de puzzelmechanismen om het leuk te houden, al zul je naarmate de game vordert steeds minder onder de indruk zijn.
Emotie is de vijand van de Jedi
De verschillende planeten waarop deze puzzels zich bevinden zijn een mix van bekende en onbekende werelden. Elke wereld heeft een begaanbaar gebied waar je samen met BD-1 op verkenning kan. Je zult deze gebieden echter nooit geheel kunnen verkennen tijdens je eerste bezoek. Door het verhaal te volgen krijg je nieuwe krachten en tools die je bij een tweede bezoek langs dat voorheen onbereikbare punt leiden. Dit leidt tot het ontdekken van sterkere vijanden en nieuwe upgrades, wat het de moeite waard maakt om goed rond te neuzen. Deze werelden zijn over het algemeen mooi vormgegeven, met schitterende vergezichten en meerdere niveaus.
Een van de belangrijkste ontdekkingen die je kan doen in deze werelden zijn de meditatie-cirkels. Op deze punten kan je jouw voortgang opslaan, vaardigheidspunten besteden en je gezondheid aanvullen. Dat laatste gaat ten koste van je verslagen vijanden, die allemaal terugkeren bij gebruik van deze optie. Ook met je vaardigheidspunten is het opletten. De ervaringsmeter vult zich langzaamaan tot dat je een ervaringspunt verdient. Mocht je echter verslagen worden vóór dat je een heel punt verdiend hebt, ben je alle ervaring kwijt. Dat lijkt lastiger dan het is, want door het beschadigen (niet eens doden) van de tegenstander die je naar het hiernamaals stuurde keert alle ervaring terug in je meter.
Het reizen tussen de verschillende werelden doe je met behulp van ruimteschip de ‘Mantis’ en haar bemanning. Piloot Greez en medereiziger Cere doen zelden mee in de actie, maar zijn er om het verhaal te helpen vertellen. Dat doel dienen ze prima, al zal je niet snel om de bemanning gaan geven. Emotie is de vijand van een Jedi, maar blijkbaar geldt dat ook voor Fallen Order zelf. De game doet een verwoede poging om een gevoelige snaar te raken, maar slaagt daar nooit echt in. Behalve dan bij je trouwe maat BD-1, die naast deuren openen en droids saboteren ook nog eens bijzonder geheim met zich meedraagt. Hier zit nog wel de grootste gemiste kans: het relatief simpele verhaal had iets minder storend geweest als we wat meer emotionele diepgang hadden gezien bij Cal of onze medereizigers.
Als je het simpele verhaal, het gebrek aan emotie en de kleine bugs bij elkaar op telt zou je al snel tot de conclusie kunnen komen dat Star Wars Jedi: Fallen Order al net zo teleurstellend is als de naam van de game lang is. Tóch zijn er genoeg elementen die dit avontuur prima overeind houden. Of het stevig genoeg staat voor een eigen trilogie zal door het publiek bepaald moeten worden, maar wij houden in ieder geval onze lightsabers gekruist voor een tweede deel met een sterker verhaal en meer emotie. De titel? Star Wars Jedi: The Revenge of Oggdo Boggdo. Het is maar een suggestie…
Star Wars Jedi: Fallen Order is vanaf 15 november verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PS4. De screenshots in deze review zijn allemaal in-game gemaakt.
Vlak voor het verschijnen heeft EA laten weten dat er bij launch een patch is voor de Xbox One- en PS4-versies van de game die enkele bugs en problemen met laden en saves aanpakt. Een volgende patch die andere probleempjes in de game aanpakt is in ontwikkeling.