Starlink: Battle for Atlas review

Wat Starlink uniek maakt is het feit dat het speelgoed dat je naar de game transporteert uit verschillende onderdelen bestaat. Er zijn verschillende piloten, ruimteschepen, vleugels en wapens met ieder hun unieke eigenschappen die op het speciaal daarvoor bedoelde dock geplaatst kunnen worden. Tijdens het spelen is het op ieder moment mogelijk om een onderdeel los te koppelen en om te wisselen voor een ander. Even een sneller ruimteschip pakken om een lange afstand te overbruggen is op die manier een eitje.

starlink

Ruimteschip op schoot

Het speciaal meegeleverde dock bij de fysieke versie van Starlink klemt om de controller heen van de console naar jouw keuze. Stroom krijgt dit portaal van een usb-kabel die in de console gestoken moet worden. Het effect is een ruimteschip dat bovenop je controller rust en waarvan de lampjes aangaan zodra het apparaat in gebruik wordt genomen. Het ligt misschien voor de hand dat je de controller vervolgens op en neer kan bewegen om de manoeuvres van een ruimteschip te simuleren, maar Starlink heeft helaas geen gyroscopische besturing. Je zit daarom vooral met een speelgoedruimteschip op schoot. Het helpt daarbij niet mee dat met alle extra uitrusting je controller al snel twee keer zo zwaar is.

Daarnaast zit achter het ‘toys to life’-concept met ruimtevoertuigen een game die bij tal van andere spellen een beetje leentjebuur speelt. Starlink lijkt wat stijl betreft op een kindvriendelijke Mass Effect en heeft met het naadloze reizen en ontdekken van verschillende planeten wel iets weg van No Man’s Sky. Het aanbod van hemellichamen is alleen een stukje kleiner. Ruimtepiraten en een kwaadaardig ras van robots zijn de voornaamste vijanden in het Atlas-sterrenstelsel. Met deze facties kan alleen afgerekend worden met de nodige dosis intergalactisch geweld.

Logan Paul in space

Voor een beetje knokken haalt team Starlink zijn neus niet op. De groep van ruimtereizigers is een bij elkaar geraapt zooitje van aardbewoners en vriendelijke ruimtewezens. Met hun uitgesproken en tamelijk irritante persoonlijkheden lijken ze bovendien zo wegelopen uit een willekeurige tekenfilm. Het absolute dieptepunt is een Logan Paul-achtige vlogger die zich om een of andere reden ook bij Starlink heeft weten te voegen.

Het verhaal rondom deze clichés is eigenlijk ook weinig spannend. Er is een mysterieus verdwenen ras van ruimtewezens, een slechterik die het universum wil veroveren en een cast van saaie goedzakken die hier een stokje voor willen steken. Alle gaten in het verhaal worden ingevuld met een dosis sciencefictionnonsens waar je verder vooral niet te lang over moet nadenken.

Starlink

Stargrind

Niet te veel nadenken is sowieso geen verkeerd advies bij Starlink. Als het spel na de eerste paar verhalende missies zichzelf echt opent wordt pas duidelijk wat een enorme grind de gameplay eigenlijk is. Alle planeten in Atlas worden langzaamaan overgenomen door de kwaadaardige Legion. Om ze te bevrijden moet je outposts bouwen, gigantische boorinstallaties opblazen en gigantische stampende robots verslaan. Lukt dit dan wordt er een gedeelte van de planeet teruggewonnen en is het verslaan van een van de boven de planeten zwevende vijandelijke slagschepen net wat beter te doen. De ruimtebasissen, zijmissies, opdrachten en doelen zijn iedere planeet ongeveer hetzelfde waardoor alles ongeacht de locatie uiteindelijk heel veel op elkaar gaat lijken.

Het helpt gelukkig dat Starlink prima wegspeelt en dat een volgende beloning nooit ver weg is. Of het nu meer ervaringspunten, een nieuwe plek voor een basis of een handige mod voor een wapen is, een volgende opdracht is altijd om de hoek te vinden. Je schip naar keuze wisselt gemakkelijk van een zweefvoertuig naar een jager voor luchtgevechten.

Ruimtespektakel

Of je nu vast zit aan de grond of vrij door de ruimte kunt bewegen, de combat is het onderdeel van Starlink waardoor je blijft terugkeren. Ieder ruimteschip kan uitgerust worden met twee wapens met ieder speciale effecten. Doelzoekende ijsraketen kunnen op bijvoorbeeld gecombineerd worden met een vuurspuwende shotgun. Bevroren vijanden spatten door het warmteverschil uiteen. Het richt niet alleen de nodige bonusschade aan maar het ziet er ook nog spectaculair uit. Andere combinaties van wapens hebben minstens zulke handige bonussen. Omdat sommige vijanden immuun zijn voor bepaalde wapens of juist extra zwak voor een ander, is het nodig om vooral veel te blijven wisselen.

Steeds nieuwe samenstellingen uitproberen maakt Starlink op de lange duur leuk, want ongeveer dezelfde missies in identiek ogende nederzettingen doorlopen gaat op de lange duur best vervelen. Om het spel leuk te houden moet je veel wisselen, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Niet alle wapens zijn in het standaardpakket van Starlink beschikbaar. Ze zijn zelfs alleen te krijgen wanneer je ze fysiek aansluit op het dock of ze digitaal koopt. Alleen met de Deluxe-editie heb je toegang tot alles, maar daarvoor leg je meer dan honderd euro neer. Een behoorlijke prijs voor een game die al behoorlijk snel eentonig wordt.

Fysiek of digitaal

Starlink: Battle for Atlas is ook te spelen zonder gebruik te maken van het dock. Door het spel te pauzeren zijn schiponderdelen en piloten om te wisselen. Wel heb je hierdoor maar een beperkt aanbod aan wapens. Heb je de Deluxe-editie dan is het spel op deze manier zelfs een beetje makkelijker, want op die manier kun je vanaf het begin al uit alle wapens kiezen en hoef je ze niet extra te kopen. Dodelijke combo’s maken zich vervolgens bijna vanzelf.

Star Fox: Battle for Atlas
Wie Starlink Battle for Atlas voor de Nintendo Switch koopt krijgt toegang tot de piloot Fox McCloud en zijn Arwing als voertuig. Er is een speciale verhaallijn voor dit personage, maar de rest van de game is ook als deze piloot te spelen. Voor deze review is helaas alleen de PlayStation 4-versie beschikbaar gesteld waarvoor deze extra content niet getest is.

Starlink Battle for Atlas is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en Switch. Het basispakket kost 79,99.