in , , ,

Stelling van de week: Een controller hoeft geen poespas te hebben

Een speaker, een touchpad, haptic feedback: noem het allemaal maar op. De controllers die we kunnen kopen bij onze consoles worden steeds uitgebreider. Is dat ook nodig?

De stelling van deze week luidt: Een controller hoeft geen poespas te hebben. 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 1 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
20 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
19 dagen geleden

Ik vind zelf de ps5 controller een beetje TE overdreven. Het touchpad, de speaker en de haptic feedback zijn misschien voor sommige mensen leuke gimmicks, maar ik vind het maar niets. Met name de haptic feedback. Als ik een knop indruk wil ik voelen dat ik een knop indruk, niet het gevoel krijgen dat er ergens iets klem zit doordat ik knop niet kan doordrukken. Ik vind ook dat deze controller door deze functies te snel door de batterijen heen is. Zelf geef ik dan de voorkeur aan de Xbox controller die een stuk simpeler is, langer meegaat door de oplaadbare batterijen en de vorm die beter bij mijn grote handen past. Ik heb dan liever een vrij basic controller en een beetje vibrate mag dan nog wel, dat geeft nog wel eens dimensie aan een spel maar meer hoeft van mij niet 🙂

Dragon_Martin
Dragon_Martin
19 dagen geleden
Antwoord aan  Lavalera

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat je veel van de functies die je niet graag hebt wel kan afzetten in de opties. Maar ja, ze zouden even goed een goedkoper model kunnen voorzien zonder al die opties.

Rainking
18 dagen geleden
Antwoord aan  Lavalera

En deze reactie kan ik helemaal begrijpen. Want ja, je speelt spellen in principe voor wat er op het scherm gebeurt. In de bioscoop heb je al een aantal jaar 4D films met bewegende stoelen enzo. Dat heb ik voor de grap één keer geprobeerd, maar dat was meteen de laatste keer. De batterij van de PS5 controller is er ook errug gauw doorheen, inderdaad. Daarom heb ik er twee, met een oplader, zodat ik ze snel gewisseld heb.

Laatst bewerkt 18 dagen geleden door Rainking
CarnifeX
19 dagen geleden

De enige functie die ik echt zou missen is de tril functie. Vind dat een fijne vorm van feedback als er bijvoorbeeld iets dichtbij ontploft of als je de curbstones raakt. Alle andere functies zijn geinig, maar kan ik prima zonder.
Ik heb wel het liefst een wat zwaardere controller. Het type die een deuk in mijn vloer valt als ik hem laat glippen. Lichte controllers voelen goedkoop ofzo

adutchman
adutchman
19 dagen geleden

Van de Xbox controller krijg ik door de rumble slapende handen, heel klote. Dualsense is wel geinig maar al die gimmicks hoef ik niet echt. Nee de beste vind ik de Switch Pro controller. Lange accu duur en een lekkere feel.

Maar als we verder teruggaan vond ik de SNES controller het allerbest.

adutchman
adutchman
18 dagen geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Zeker ook een fijne!

Rainking
18 dagen geleden
Antwoord aan  adutchman

“Maar als we verder teruggaan vond ik de SNES controller het allerbest.”

Amen! Ik vond de Super Nintendo controller altijd heerlijk in de hand liggen en het is de reden dat ik voor mijn Switch 8bitdo pro controllers gebruik die op die voor de Super Nintendo lijken, alleen dan met analoge sticks.

adutchman
adutchman
18 dagen geleden
Antwoord aan  Rainking

Ah ik heb altijd getwijfeld om die te halen. Zie dat ik hem voor €35 kan kopen… Vanavond ga ik hem bestellen, hopelijk werkt ie ook op de opvolger van de Switch. Thnx voor de tip, heb nu al zin om hem te gebruiken 🙂

Rainking
18 dagen geleden
Antwoord aan  adutchman

Leuk! Ik vind ze wel prettig. Het enige dat ik er weleens mee heb is dat als je ‘m aanzet dat de cursor even wild doet, maar dan is het even een kwestie van de analoge sticks even alle kanten op bewegen en dan werkt het weer gewoon.

adutchman
adutchman
17 dagen geleden
Antwoord aan  Rainking

Als het te erg is ga ik een andere firmware update proberen. En ik lees dat je met een kabel er sowieso geen last van hebt. Nou ja ik merk het morgen wel!

velocityx
velocityx
19 dagen geleden

Beste controller allertijden is de PS3 controller. (Lichter en ligt beter in de hand dan de PS5 controller) Force feedback moet een controller altijd hebben. Maar dan moet het wel goed toegepast worden, niet zoals bij Fifa wanneer je tegen de paal schiet ofzo.

Beste controller voor de PC vindt ik de oude Razer Wolverine. Die is perfect en de extra knoppen zijn welkom. Ook is het leuk wanneer de RGB lichtjes werken, zoals de politie op je hielen zit en de lichtjes op je controller knipperen rood/blauw.

Rainking
18 dagen geleden
Antwoord aan  velocityx

De PS3 controller is zeker niet verkeerd, maar ik werd wel verrast door die voor de PS5. Op de plaatjes leek die me behoorlijk bulky, maar ik vind ‘m een stuk beter in de hand liggen dan ik verwachtte.

Voor de PC heb ik alleen Logitech controllers gebruikt die op PS2 controllers leken. Daar heb ik zelfs World Of Warcraft mee gespeeld.

Dragon_Martin
Dragon_Martin
19 dagen geleden

Altijd wanneer ze nieuwe functies van een controller uit de doeken doen ben ik er een beetje sceptisch over. Maar ik moet zeggen dat de ps5-controller persoonlijk de beste is voor mij. De haptic feedback en trillingen zijn zeker geen game changer, maar het is wel heel leuk. De subtiele trillingen van regen of door lang gras lopen, de weerstand bij het aanleggen van een pijl dat dan terug schiet bij het afvuren. Ik zou liegen als het me allemaal niets doet. De problematische batterijduur heb ik niet echt last van omdat ik altijd dicht tegen mijn console aanzit.De speaker en touchscreen zijn er, maar maken me niet zo veel uit. De audiojack toevoeging sinds ps4 daarentegen vond ik wel heel handig! Daarnaast ligt de ps5-controller perfect in de hand als je grotere handen hebt.

Dus ja, de toevoegingen zijn een beetje hit or miss. Maar dat ik de nieuwste controller verkies is toch al een teken dat het een positieve evolutie is

Rainking
18 dagen geleden
Antwoord aan  Dragon_Martin

Ik vind de PS5 controller ook verrassend leuk. Het is met de mogelijkheden alleen altijd afwachten of ontwikkelaars ze in hun spellen willen verwerken.

Rainking
18 dagen geleden

Ja, in principe ben ik het met de stelling eens. Zolang je een d-pad, twee analoge sticks, vier actieknoppen en vier schouderknoppen hebt, kun je gewoon lekker gamen. Meer heb je eigenlijk ook gewoon niet nodig.

Mooi moment om lekker hypocriet te gaan doen. Als ik me niet vergis kwam de eerste Dualshock controller ongeveer tegelijk met de originele Gran Turismo uit. Die feedback was toen nieuw en zeker bij een race game vond ik het wel wat hebben. Het wordt echter vaak zat bij spellen gebruikt waar het me weinig interesseert. Wat die controller ook bracht waren de analoge sticks en daar zou ik echt niet meer zonder kunnen. Dat vind ik ook het laatste echte belangrijke wat aan controllers is toegevoegd, gaming-wise. Ik weet niet of meer mense hier ‘last’ van hebben, maar ik heb de sticks liever symmetrisch. Die van de Xbox en Switch zijn asymmetrisch en dat vind ik zelf toch wat onwennig.

De PS3 bracht natuurlijk Sixaxis, wat op zich een leuk idee was, maar volgens mij werd dat na de eerste periode niet superveel meer gebruikt. Ik vond het wel lekker werken in Foklore en Super Rub A Dub, maar in bijvoorbeeld Lair werd er later een patch uitgebracht, zodat je het niet per sé hoefde te gebruiken. De Wii staat natuurlijk bekend om de motion controls en dat boeit me dan weer niet zo. Ik snap waarom andere mensen het leuk vinden, maar laat mij maar lekker op de bank zitten.

De PS4 bracht ons de touch pad, maar ik zit even te bedenken of dat nou echt op een innovatieve manier is gebruikt. In Until Dawn kon je er de zaklamp van je telefoon mee aanzetten, maar dat zou net zo makkelijk met een gewone knop kunnen. Ik weet dat Okami op de PS4 is uitgebracht, maar niet of die de touch pad nodig had voor de kwast. Dat zou me nou echt DE game lijken om die functie te gebruiken. Iemand die dat wél weet? Het heeft ook een lichtbalkje dat op een plek zit waar je niet altijd naar kijkt. Leuk idee, minder goede uitwerking. Wat dan wel weer handig was, was de mogelijkheid om een koptelefoon in de controller te prikken. Oh, en een share knop. Daar kom ik later nog even op terug.

De Wii U had de tablet. Op zich ook een gimmick, maar dat is dan wel weer iets wat je goed in een spel kan verwerken om je inventory bij te houden of waar je de plattegrond of de layout van een circuit op kan weergeven. Als ik eerlijk ben vind ik de Wii U dan ook leuker dan de Wii als je puur naar het apparaat en de besturing kijkt.

De huidige ‘beste controller’ is die voor de PS5, wat alle gimmicks bevat van de vorige Sony generaties, plus haptic feedbacken adaptive triggers. Beide vind ik wel geinig, maar vind ik het echt belangrijk? Nee, maar ik kan niet ontkennen dat ik het erg leuk vond in Astro’s Playroom, wat toch een beetje een showcase voor de DualSense is.

Sinds de PS4 heb je natuurlijk ook een share knop om foto’s en video’s mee te maken. Toen de PS4 uitkwam boeide dit me voor geen ene reet. Ik heb er lange tijd dan ook helemaal niets mee gedaan. Dat kwam pas toen LeegBlikjeWater de Screenshot Sunday rubriek begon. Toen pas had ik zoiets van ‘Oh, dat is wel handig.’ Anders had ik het waarschijnlijk alleen gebruikt voor herinneringen, zoals kistjes die je nog niet kan openen of gebieden waar je nog niet in kan. Je hebt tegenwoordig nog veel meer sociale opties in consoles zitten, maar dit is er wel eentje waar ik later het nut van in ben gaan zin.

Lang verhaal kort; het hoeft niet, maar het kan weleens leuk of handig zijn.

Screenshot Sunday #141

Wat spelen we dit weekend? 10 en 11 februari