in , , , , , , ,

Story of my life

“Waar ging het nu precies over?” Deze vraag stel ik mezelf regelmatig nadat ik een game heb uitgespeeld. Hoewel ik vaak met de beste bedoelingen het verhaal van een game probeer te volgen, haak ik negen van de tien keer toch ergens af. In bepaalde gevallen ben ik echt helemaal kwijt waar het over ging en in de meeste andere gevallen weet ik het een beetje. Het verhaal vind ik niet het belangrijkst in games, maar het kan wel een toegevoegde waarde hebben. Echter moet het dan wel ECHT goed verteld worden om ervoor te zorgen dat ik niet afhaak en dat gebeurt maar zelden.

Meer geschikt voor vrouwen

Als ik de meeste vrouwen mag geloven, onderscheiden zij zich onder andere door de capaciteit om te multitasken van het mannelijke geslacht. Mannen kunnen geen twee dingen tegelijk. Hoewel ik me sterk afvraag of vrouwen het wel kunnen, ben ik het ermee eens dat ik zelf geen twee dingen tegelijk kan doen. Althans, niet zo goed als wanneer mijn volledige aandacht naar slechts een van de twee taken zou gaan. Daar loop ik tijdens het gamen ontzettend vaak tegenaan. Onlangs nog bij het spelen van de Dead Space remake.

Het zijn die altijd terugkerende geluidsopnames en text logs waar ik echt de pestpleuris in heb. Hoewel het verhaal van Dead Space niet bijster origineel en ingewikkeld is, kostte het me de grootste moeite om het echt te volgen. Als ik donkere gangen afstruin, waarin ik op elk moment uit het niets verrast kan worden door iets gevaarlijks, dan wil ik de volledige focus daarop houden, maar wat vind ik overal? Geluidsfragmenten en text logs. Vooral die eerste: ik heb het geduld niet om rustig stil te gaan staan en te luisteren en ik vergeet het achteraf te doen. Nee, ik speel ze direct af en loop door, met als gevolg dat ik de eerste zin meekrijg en vervolgens niet meer luister.

Sowieso komt het verhaal op deze manier niet echt binnen, al zou ik er wel naar luisteren. Voor lappen tekst geldt dat ik negen van de tien keer niet eens de moeite neem. Nee, een verhaal kan wat mij betreft beter live of via flashbacks verteld worden, dan haak ik misschien aan.

Rauw en realistisch

Het probleem in games is ook vaak dat hoofdpersonages iets kunnen dat totaal niet realistisch is. Dat hoeft niet erg te zijn, want onrealistische dingen kunnen best goed verteld worden als de personages geloofwaardig zijn, maar dat is in de spellen die ik speel niet vaak het geval.

Films en series kijk ik ontzettend graag en buiten het feit dat veel films en series enkel lekker wegkijkmateriaal zijn, zijn er genoeg die wel iets met me doen. Dat zit m met name in de hoofdpersonages en de manier waarop zij zich ontwikkelen. Zomaar accepteren dat iemand superkrachten heeft, of een grote maffiabaas is, wat in veel films en series van me gevraagd wordt, doe ik niet. Ze moeten overkomen alsof het pad dat zij afgelegd hebben om zo te worden realistisch is. Daarbij maakt het me niet uit of een personage goed of slecht is. Meestal zit het ergens in het midden en is het niet zo zwart-wit.

Goede voorbeelden hiervan zijn voor series als The Wire en Breaking Bad, waarin je personages goed leert kennen en de motivatie achter hun acties accepteert. Walter White begon met de beste bedoelingen voor zijn gezin, maar werd eigenlijk een steeds grotere klootzak, waar je als kijker toch sympathie voor bleef opbrengen tot het eind van de serie. Voor mij zijn er niet veel films en series die hetzelfde doen. Laat staan videogames, waarin de tijd om een verhaal te vertellen nog kleiner is.

The Last of Us

Een van de weinige games waarin het verhaal wel insloeg als een bom is The Last of Us. Eigenlijk het tweede deel nog veel meer dan het eerste. Geen enkele andere game wist mij zo mee te nemen in de levens van de hoofdpersonages. Dit zijn echte mensen, met eigen gevoelens, hun eigenaardigheden en eigen problemen. De keuzes die zij maakten balanceerden tussen goed en kwaad. Is Abbie de slechterik, of heb ik eigenlijk wel begrip voor haar acties? Had Joel niet…

Als er dan toch verhalen verteld en gevolgd moeten worden in games, dan mag dat van mij de standaard zijn. Het verhaal op zich was niet eens zo heel sterk, maar de manier waarop je erin meegenomen wordt was fenomenaal. Hopelijk zien ontwikkelaars dat ook en wordt dat de nieuwe standaard in games. Al hoeft het van mij niet perse. Ik game al mijn hele leven met veel plezier en er zijn genoeg ontwikkelaars die keer op keer bewijzen dat een verhaal totaal niet belangrijk is. Een ontvoerde prinses is meestal wel genoeg…

 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.8/5 volgens 13 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
3 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Lavalera
1 jaar geleden

Mooi stukje weer Luigi.
Ik ben het helemaal met je eens over het gebruik van audiofragmenten en textlogs in games. Ik raak al snel het overzicht kwijt en met het type spel zoals Dead Space en ook Horizon Zero Dawn waar ze ook plenty waren, leidt het alleen maar af van de gameplay. Zoals je zegt kijk in dan liever een cinematic tussendoor. Ik heb het idee dat audiofragmenten en text logs tegenwoordig wel stukken minder worden. Volgens mij hebben de game ontwikkelaars ook wel ingezien dat die manier van een verhaal vertellen toch een stuk beter aan komt bij mensen. En voor de mensen die het verhaal niet interresseert kunnen vaak die filmpjes gewoon skippen. Dan hou je nog rekening met mensen die een spel puur voor de gameplay spelen en het verhaal niet zo veel boeit.

Het hangt ook wel een beetje van het type spel af of een verhaal erbij past of niet en op welke manier vind ik. Bij platformers, arena vechters etc maken een verhaal niet zo veel niet uit en als die er wel in zit is het vaak bijzaak. Bij een avonturen of rpg game is een verhaal in mijn optiek dan vaak wel weer belangrijk of kan een aanvulling zijn op de gameplay. Ik ben wat dat betreft ook vaak wat vergevingsgezinder als ik een verhaal van bijv een Mortal Kombat speel ten op zichte van een Horizon game. BIj een Mortal Kombat zit er vaak een story mode in, maar dat is over het algemeen niet van de hoogste kwaliteit en bijzaak. Zo speel je het grootste gedeelte van een Mortal Kombat game 1 vs 1 en dan maakt het allemaal niet zo veel uit via een goed of slecht persoon is uit het verhaal. Bij een Horizon wil ik dan juist wel weten hoe ik in een wereld met Robo dino’s terecht kom en wat de wereld is die ik aan het verkennen ben.

De genoemde Last of Us heb ik nog steeds niet gespeeld. Ik heb de remastered versie via de PS plus collectie. Maar nu de remake er is wacht ik liever tot die op ps plus komt of in een goede sale terecht komt. Heb voorlopig nog genoeg te spelen dus kan nog wel even wachten. Maar ik kijk er wel enorm naar uit. Het is wel het type verhalend spel wat ik over het algemeen het liefste speel. Ben benieuwd wat ik er tzt van vindt.

Rainking
1 jaar geleden

Ik hou zelf heel erg van verhalen in spellen, maar ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Zeker in de jaren ’90 speelde ik heel graag JRPG’s met toffe verhalen, maar als de gameplay je niet ligt, dan kan het verhaal nóg zo goed zijn, de kans dat je afhaakt wordt dan automatisch groter.

Je text en audio log argument snap ik ook wel. Het kan teveel worden, zeker in een spel waar het de bedoeling is dat je constant op het puntje van je stoel zit.

Dat mannen geen twee dingen tegelijk zouden kunnen doen is ook gewoon een fabeltje. Kijk maar naar mij. Ik kan kauwen en gamen tegelijk, dus dat is gewoon onzin, ghehehe.

Laatst bewerkt 1 jaar geleden door Rainking

Lavalera’s reis door de tijd

Wat spelen we dit weekend? 1 en 2 april