Team Sonic Racing review – Racet zijn doel voorbij

Het is daarom een beetje teleurstellend dat Team Sonic Racing zoveel van diezelfde elementen de rug toekeert. De selectie speelbare personages bestaat deze keer alleen uit personages uit de Sonic-games. Van de transformerende voertuigen is ook niets meer terug te vinden. Deze derde kartgame met Sonic heeft namelijk een nieuwe insteek gevonden: samenwerking.

You never race alone

Racen doe je in Team Sonic Racing nooit alleen. Ieder personage – of dat nu Sonic, Amy, Dr. Eggman of Blaze is – is aangesloten bij een team van twee andere figuren. Wie van de drie als eerste over de finish komt is niet eens zo belangrijk; als het als team maar wint. Elkaar een handje helpen in de race kan op verschillende manieren. Rij even in iemands slipstream en je verdient genoeg extra snelheid om je teamgenoot in te halen. Overbodige items die je hebt opgepakt kunnen onderling uitgewisseld worden. Voer je zulk soort acties vaak genoeg uit dan is er een Ultimate die als team ingezet kan worden, waarmee de maximumsnelheid even flink verhoogd wordt.

Race je ergens achteraan de groep dan is het best tof om al driftend en gebruikmakend van je teamgenoten omhoog te klimmen in de ranglijsten. Lig je al eerste dan is dit systeem toch een stukje minder spannend. Helemaal als je samen met computergestuurde tegenstanders speelt die er niet zoveel van bakken. Het komt regelmatig voor dat je ruim voor ligt op de groep, constant items deelt, maar je teamgenoot alsnog maar zevende wordt.

Toch is racen met de onhandige AI in je team nog altijd beter dan een race waarin het ieder voor zich is. Zonder enige vorm van samenwerking is Team Sonic Racing wat zoutloos. Het spel voelt nou niet bepaald supersnel en de items zijn niet interessant genoeg om een standaard race mee leuk te maken.

Sonic On Tour

Team Sonic Racing moet het dus vooral hebben van teamwork. Gelukkig draait het merendeel van het spel helemaal om dit concept. Tijdens online of lokale races stel je zelf je teams samen. Iedere coureur heeft zo zijn eigen plus- en minpunten naast de speciale krachten van iedere subklasse. Figuren zoals Sonic zijn snel, Tails is beter in de bochten en Knuckles kan met zijn extra stevige kart door obstakels beuken zonder snelheid te verliezen.

In de singleplayer speel je met vooraf bepaalde teams. Verschillende soorten races worden hierin afgewisseld met een betreurend voorspelbaar verhaal. Een nieuw figuur met de naam Dadon Pa nodigt namelijk alle belangrijke personages uit het Sonic-universum uit voor een race en drie keer raden wie er achter de schermen stiekem de touwtjes in handen heeft? (Dr. Eggman)

Het is daarbij gek genoeg extreem gemakkelijk om per ongeluk een missie op te starten en meteen het verhaal over te slaan. Zo gemakkelijk dat je het waarschijnlijk een paar keer per ongeluk doet omdat je simpelweg de verkeerde knop indruk. Het lijkt daardoor bijna alsof de makers liever hebben dat je maar niet op het verhaal let.

Hoewel de singelplayer niet bepaald baanbrekend is, verdient iedere kartgame die de moeite neemt om speciale missies te maken lof. Het is namelijk ook best leuk om driftuitdagingen of races te doen waarin je Eggmans robots van de weg af moet beuken, tussen de standaard Grand Prix-races door.

Ongeïnspireerd en ongelikt

De eenentwintig banen waarop dit allemaal plaatsvindt zijn stuk voor stuk gebaseerd op eerdere Sonic-games. De orka uit Sonic Adventure 2 en de Mother Whisp uit Sonic Colors duiken bijvoorbeeld verschillende keren in de achtergrond op. Een aantal parcours is afkomstig uit eerdere Sonic-racegames. Dat is allemaal leuk en aardig, alleen zijn ze niet allemaal van even hoge kwaliteit. Met name de latere banen voelen wat ongeïnspireerd en lijken veel te veel op elkaar.

Het helpt daarbij ook niet dat de framerate verre van stabiel is. Met name in de wat drukkere banen hapert het spel behoorlijk, wanneer je bijvoorbeeld net een inhaalmanoeuvre uitvoert. Ook geluidseffecten lijken soms wat vertraging te hebben tijdens het racen.

Dat Team Sonic Racing technisch gezien niet zo gelikt is onderstreept helaas alleen maar meer dat deze game het net niet helemaal is. Als kartgame is het allemaal best degelijk, maar het teamwerk is eigenlijk net niet spannend genoeg om de hele game naar een hoger niveau te tillen. Daardoor zit Team Sonic Racing in een ongemakkelijke positie. De vorige racegame met Sonic in de hoofdrol was namelijk stiekem een stuk beter.

Team Sonic Racing is vanaf 21 mei 2019 beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game gespeeld op een PlayStation 4.