in , ,

The Forgotten City (verlate) review

Een maand of vier geleden zat ik op een webshop te kijken wat voor spellen er nog aan zaten te komen dit jaar. Natuurlijk zitten daar spellen tussen waarvan je weet dat ze nog uitgebracht moeten worden, maar het is leuker om te zien of er nog iets tussen zit waar je nog nooit van gehoord had. In die laatste categorie viel The Forgotten City. De box art nodigde uit om te kijken wat voor soort spel het was. De omschrijving beloofde een mysterie en het onderzoeken ervan. Het klonk erg interessant en ik heb er dan ook aan zitten denken om het spel te kopen… totdat Inside.Gamer opeens kwam met “Claim een gamecode en schrijf een review!” Ik heb die code toen dus ook geclaimd, het spel doorgespeeld en begonnen met het schrijven van een review. Maar op een gegeven moment zat ik vast. Het hielp ook niet dat ik erg wispelturig en gauw afgeleid ben. Ondertussen is gebleken dat het initiatief helaas geen succes was, maar toch wou ik de review nog afmaken en plaatsen.

Game: The Forgotten City

Ontwikkelaar: Modern Storyteller

Uitgever: Dear Villagers

Platform: Xbox One (S)

Geschiedenisles

In dit geval gaat de les niet over het Romeinse Rijk, maar over het ontstaan van The Forgotten City. Voordat het werd ontwikkeld als spel zoals het nu verkrijgbaar is, was het namelijk eerst een mod voor The Elder Scrolls V: Skyrim. De mod, gemaakt door Nick James Pearce en uitgebracht in 2015, paste logischerwijs in de wereld van Skyrim en maakte gebruik van de lore en bevolking. Het script bleek zo goed, dat het zelfs een prijs heeft gewonnen, een Australian Writers’ Guild Award. (Oh, fijn. Dus verder geen druk voor het schrijven van een review…) In 2017 richtte hij Modern Storyteller op, om samen met een paar extra mederwerkers nieuwe spellen te ontwikkelen. Het eerste spel dat van de digitale band rolt is The Forgotten City, een herziene versie van de oorspronkelijke mod. De setting van het noordse Skyrim is vervangen door een romeinse en het script is aangepast aan de romeinse mythologie om het geheel passend te maken. Ook werd het script verder uitgebreid, waardoor het spel langer is.

The many shall suffer for the sins of the one

The Forgotten City speelt zich af in een stad waar niet uit te ontsnappen valt. Het bevindt zich als het ware in een berg waar een gedeelte van de bovenkant open is, waardoor er toch licht binnenkomt. Een beetje als een stadion. Na wat rondgedoold te hebben, kom je uit bij een kleine tempel met daarin een mysterieuze lichtbol. Deze bol blijkt een time portal te zijn en hierdoor reis je tweeduizend jaar terug in de tijd. Daar ontdek je dat de paar mensen die er wonen leven volgens de Golden Rule. Er mag namelijk niet gezondigd worden. Als er een zonde wordt begaan, dan zouden alle inwoners worden gestraft en veranderd worden in een gouden beeld. En dat kan kloppen, want onderweg naar de portal kwam je een aantal gouden standbeelden tegen. De meesten houden zich braaf aan die regel, maar er zijn ook mensen die er helemaal niets van geloven en van mening zijn dat het maar een fabeltje is. Het liefst zouden ze de huidige leider, die de Golden Rule in stand houdt, van zijn troon stoten. Jij gaat, in opdracht van die leider en gewapend met een time loop, op onderzoek uit om uit te vinden hoe je de Golden Rule in stand kan houden en hoe je in godsnaam weer terug naar je eigen tijd kan gaan.

Time and time again

Omdat het spel gebaseerd is op een Skyrim mod, speelt het ook in first person. Sterker nog, toen ik het voor het eerst speelde wist ik nog helemaal niet van de mod af. Wel deed het eerste karakter dat je tegenkomt me denken aan Oblivion, het Elder Scrolls spel vóór Skyrim, dus toen ik gewezen werd op het bestaan van de mod (bedankt, Erik07) verklaarde dat een hoop.

Elke keer als je sterft of iemand een zonde begaat, begint de time loop opnieuw. Je kent ze wel. Groundhog Day, Edge Of Tomorrow, Happy Death Day. Alles begint weer van voor af aan. Het spel bestaat voor een groot gedeelte uit het ondervragen van de bewoners van de stad. Sommige dingen die je vraagt of zegt hebben een aanzienlijke impact en vanwege de time loop kun je best eens een gokje wagen en het de volgende keer anders aanpakken. De loop heeft een bepaalde tijdsduur, waarbinnen je zo veel mogelijk moet zien te doen. Nadat ik daar achter kwam, heb ik er steeds een stopwatch bij gehouden, zodat ik precies wist hoe lang ik nog had. Dat maakte het makkelijker om te bepalen of ik nog tijd had om nog iets te proberen of dat ik de tijd maar beter kon resetten. Het spel bevat wel combat, maar vergeleken met het onderzoeken is het niet erg veel.

Het oog wil ook wat

Tijdens de loop zie je het langzaam maar zeker donker worden. Dat is een leuk detail. Je zou kunnen zeggen dat tegenwoordig niet meer dan logisch zou moeten zijn, maar ik vond het toch mooi om te zien. Wat ook mooi was, was hoe het tijdreis effect leek op hoe het eruit ziet in Doctor Who. Steeds vaker begon ik het bekende deuntje te neuriën als ik weer eens terug reisde. Ik miste er alleen nog een TARDIS bij. De layout van de stad zit ook wel leuk in elkaar. Het is niet echt groot, maar naarmate je speelt zie je wel dat er meer paadjes zijn dan je in eerste instantie denkt.

Wat dan weer jammer is, is dat het spel er nou niet bepaald scherp en gedetailleerd uitziet. Ik had onderstaande screenshot ook al eens bij een Screenshot Sunday geplaatst. Toen had ik het gekscherend over PS2 graphics. Zo erg is het natuurlijk niet, maar als je zou zeggen dat het voor de PS3 was, waar Oblivion en Skyrim oorspronkelijk ook voor uit waren gebracht, dan zou ik het nog wel geloven. Je ziet ook regelmatig dithering effecten, dat blokkerige, op de omgeving als je er vlak voor staat. Iets vreemds dat ik tegenkwam, was dat de hoofden van standbeelden soms naar je toe draaien als je er tegenaan loopt. Het lijkt me niet dat dat hoort en dus een bug is, maar het zorgde de eerste keer wel voor een klein schrikmomentje, waar ik om moest lachen.

En dan nog wat!

Laden is traaaaa….aa…a…ggg. Ik moest denken aan een oude grap van Herman Finkers over een computercursus. “Stap één, zet uw computer aan. Stap twee, zet uw koffiezetapparaat aan.” Dat kwam wel aardig in de buurt. De voice acting is ook erg hit or miss. Sommige karakters worden goed nergezet, maar anderen… Not so much. Datzelfde geldt voor enkele “humoristische” momenten. Ze landen niet altijd en lijken soms zelfs misplaatst. De ondertiteling mist soms ook woorden. Op zich niet onoverkomelijk en geen ramp, want je snapt wel wat er bedoeld wordt, omdat je het tegelijkertijd ook hoort, maar dat zijn van die dingen die er toch makkelijk uit te halen moeten zijn. Ik kreeg meteen een flashback naar een cutscene van Marvel’s Avengers, waarin Kamala “crys” in plaats van “cries”, al vind ik die wel wat erger. Wat een beetje apart is, is dat er wel een button remapping optie is, maar niet volledig. Om precies te zijn, zijn alle knoppen aan te passen, behalve de knop om keuzes te selecteren. In dit geval dus A en op de PlayStation’s en de Switch zullen dat respectievelijk de X en B knoppen zijn. Als je knoppen kan aanpassen, dan zie ik graag dat alles te veranderen is.

Als ik dan toch met nog iets positiefs mag eindigen, dan kan ik zeggen dat de muziek wel goed is. Het past ook mooi bij het spel en het gaat ook niet vervelen, iets wat ik zelf graag zie. Of hoor, in dit geval.

Ondanks de wat mindere prestaties op het visuele vlak is dit een geslaagd spel. Het onderzoeken en ondervragen is erg leuk, al zit er best wat herhaling in dat laatste. Zeker als je er de tijd voor neemt. Ook al telt elke seconde, het is geen spel om doorheen te rushen. Ik wil ‘m dan ook nog een keer voor de PS5 kopen, gewoon om het te steunen.

Cijfer: 7,5

Score: 5/5 volgens 3 gamers