The Punisher seizoen 2 review – Een mooi afscheid voor Frank Castle?

Deze review bevat kleine spoilers over het verhaal van The Punisher seizoen 1

punisher

Frank Castle (Jon Bernthal), die na de gebeurtenissen in het eerste seizoen bekendstaat als Pete Castiglione, ontmoet in een willekeurig hardrockcafé een nogal grofgebekte jongedame die behoorlijke problemen heeft. Hij besluit zich over het meisje Rachel (Giorgia Whigham) te ontfermen en de schurken die haar achterna zitten, onder leiding van de hervormde christen John Pilgrim (Josh Steward), een flink lesje te leren. Ondertussen ontwaakt Franks voormalig beste vriend Billy Russo (Ben Barnes), die in seizoen 1 de aartsvijand van Frank werd, uit een coma. Billy’s gezicht heeft, zoals je wellicht al weet, de nodige schade opgelopen na hun bloederige confrontatie uit seizoen 1.

The Punisher

Brute cinematografie, maar een lui script

The Punisher moet het in zijn avonturen vooral hebben van brute actie, wat in het tweede seizoen niet anders is. De afstraffingen van Marvels bekendste antiheld worden meedogenloos in beeld gebracht, vaak in overzichtelijke wide shots waarin de actie goed tot zijn recht komt. Nauwelijks ontaarden de gevechten in scènes die aan elkaar hangen van snel geknipte shots, waar de makers een schouderklopje voor verdienen.

De Marvel-series op Netflix zijn ook vaak gericht op de personages zelf en hun (psychologische) reis in het verhaal. In series als Iron Fist en Luke Cage zie je dat weleens lelijk misgaan, maar bij Daredevil en Jessica Jones komen personages vaak wat beter uit de verf. Dit tweede seizoen van The Punisher laat helaas ook wat kansen liggen.

Vooral Billy Russo verdient wat meer liefde van de scriptschrijvers. Ben Barnes levert een puike acteerprestatie, maar het script waar hij mee moet werken leunt helaas te veel op makkelijk vermaak en te weinig op betekenisvolle verhaalvertelling.

Barnes’ personage is gebaseerd op de Marvel-schurk Jigsaw. Zijn littekens zijn in de comics veel gruwelijker en in grotere getale aanwezig. Russo is, voordat hij zo toegetakeld wordt, uitermate ijdel, arrogant en narcistisch. Het kleinste littekentje zou hem waanzinnig maken, zodat de connectie met The Punisher meer gewicht krijgt, maar de scriptschrijvers hebben ervoor gekozen Russo’s verwondingen vanuit een minder meeslepend perspectief te benaderen. Dat is jammer, want Russo heeft zeker de psychologische ‘bagage’ waar je veel interessantere dingen mee kunt doen.

The Punisher

Een te lang seizoen

Naast de antagonisten zijn ook lang niet alle overige personages interessant. Bernthal blijft prima als getergde ex-marinier die de oorlog maar niet los kan laten en de chemie met de jongere Whigham is goed. Zo goed zelfs dat hun band de chemie tussen Micro en Frank in het eerste seizoen bijna doet vergeten. Ook Frank en Billy’s oorlogsmaatje Curtis Hoyle (Jason R. Moore) is net als in het eerste seizoen een meeslepend personage, dat regelmatig voor ethische dillema’s komt te staan. Wederom fungeert hij als geweten voor Frank en dat werkt erg goed.

Helaas is agent Dinah Madani (Amber Rose Revah), die regelmatig de vaart uit seizoen 1 haalde, nog steeds van de partij. Haar verhaallijn lijkt alleen te bestaan omdat Billy Russo nog leeft, gezien de gebeurtennissen in het vorige seizoen, maar haar aanwezigheid doet het verhaal helaas meer kwaad dan goed. Netflix geeft zijn Marvel-series (behalve The Defenders) dertien afleveringen, maar als agent Madani geen rol zou spelen, waren tien afleveringen meer dan genoeg geweest en had het tempo van de serie veel hoger gelegen.

The Punisher

The Punisher seizoen 2 is nu te zien op Netflix.