Met Kena: Bridge of Spirits is er weer een game uitgekomen die timed exclusives is voor de PlayStation 5 en de PC. Helaas moet ik, zoals vele anderen, dus nog even geduld hebben. Wanneer de game precies naar de Xbox komt, is niet bekend maar dat zal pas op z’n vroegst volgend jaar zijn. Tijdens de vorige generatie flikte Microsoft het ook al door Rise of the Tomb Raider een jaar exclusief te houden voor de Xbox One.
Ik vind het maar niets, zulke praktijken. Het zou spelers moeten aantrekken tot het kopen van een nieuwe console, maar ik denk persoonlijk niet dat dit werkt. Het is niet zo dat ik nu perse een PlayStation 5 moet hebben voor Kena. Daar kan ik echt nog wel een jaartje of meer op wachten. Wat vinden jullie van timed exclusives?
Dit vind ik nooit zo erg, als playstaion hem eerst krijgt dan kunnen wij lekker de game testen voor de Xbox mensen. En tegen die tijd dat die naar Xbox komt heb je alle updates enzo al gehad dus heb je een goed afgewerkt spel. Dat je een jaar moet wachten kan zuur zijn als je die game echt op launch wil spelen en spoilers ontwijken kan dan nog wel is lastig zijn. Maar ikzelf heb er weinig last van koop eigelijk nooit meer games op launch.
Ik heb het idee van timed exclusives nooit begrepen. Ze zullen er ook nooit voor zorgen dat ik een andere console haal. (ik heb al jaren zowel een PS, XBOX, PC en Switch lite).
Als je klanten naar je platform wilt lokken moet je dat doen via je eigen exclusives en niet met third party titels. Persoonlijk vind ik dat vrij kansloos.
Het haalt mij niet over om een console ervoor aan te schaffen. Hoe graag ik die game of content ook zou willen spelen. Ik wacht dan wel lekker of anders maar helemaal niet.
Ze denken met een timed exclusive wat te bereiken, maar denk dat dit maar een hele kleine percentage is die denkt dan toch maar die console met game aanschaffen.
Ik denk niet dat het super veel uithaalt om iets voor korte duur exclusief te hebben. Toch is het misschien voor veel mensen een combinatie van: op de PS5 heb je Ratchet & Clank en Kena komt dan en dan al. Op de Xbox heb je alleen … of andersom.
Zelf koop ik consoles veelal voor 1st party games. Als Kena niet op de PS5 komt dan zou ik m ook nooit kopen. Nu trouwens ook nog niet gedaan. Maar zo’n gevalletje jammer, maar over een paar maanden weer vergeten.
Exclusives (timed of niet) vind ik sowieso vervelend. Maar ze zullen vast werken. Er wordt veel voor betaald. Uiteindelijk gaat het ook om de hype en marketing. Als je als merk een jaar kan shinen met een game en de concurrent zegt na dat jaar: nu kun je hem bij ons ook spelen, is de glans er toch van af. Kom je toch over als het kleine broertje dat het met afdankertjes moet doen.
Misschien profiteren we overigens wel van deze praktijk. Misschien worden veel games wel voorgefinancierd door de betalingen inzake tijdelijke exclusiviteit en zouden die games anders nooit gemaakt worden? Is toch een stukje risico afdekken voor de studio.
Vooral vervelend. Ik heb nu bijvoorbeeld mazzel met Kena, maar ik kan me nog herinneren hoe kl*te ik het vond toen Shadow of the Tomb Raider een jaar lang exclusive was.
Uiteraard heb ik ernstig last van FOMO, dus het zal niet voor iedereen een evengroot probleem zijn 😉
Vrij irritant vind ik t persoonlijk, de ergste vorm vind ik wanneer men zelfs zo ver gaat om onderdelen tijdelijk of geheel exclusief te doen van multiplatform titels. Dat heeft wat mij betreft echt 0 functie behalve vervelen.
Persoonlijk vind ik timed exclusieve titels vooral storend juist omdat ik alle platformen heb. Dat klinkt gek maar ik speel het liefst op mn base console (nu series x) waar je vrienden ook spelen en waar ik de beste ervaring op heb. Dan moet t wel een extreem bijzondere titel voor mij zijn dat ik de game een x periode eerder aanschaf, kan me niet 123 herinneren dat ooit gedaan te hebben.
Maar al met al wie gaat hier nou op zeggen dat t echt een goed iets is, behalve uit marketing oogpunt als je t vanuit een puur fanperspectief zou bekijken is er niks moois uit op te maken.