in

Vijf redenen om uit te kijken naar de Zelda: Link’s Awakening-remake


Het origineel is briljant

Als je het origineel hebt gespeeld, dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten. Dan weet je ook dat je minimaal één keertje moet proberen te jatten van de verkoper in het midden van het stadje, om vervolgens de rest van het spel door de beste man te worden omgelegd. Plus, alle personen waarmee je praat, zullen ‘DIEF!’ naar je schreeuwen. In het echte leven zou dat niet zo tof zijn, maar deze easter egg in Zelda is smullen geblazen. We zijn dan ook benieuwd om te zien of er nog een paar nieuwe easter eggs zullen worden toegevoegd nu het spel naar Switch gaat.

Waarom we over het algemeen zo gelukkig van de game worden, is niet in één woord uit te leggen. Collega Rene Koops schreef het al eerder: The Legend of Zelda Link’s Awakening is misschien wel één van de beste Zelda-games én handheldgames ooit gemaakt. Juist omdat het spel heerlijke breinkrakers van kerkers en het bijzondere eiland Koholint om te ontdekken bevat, ben je er gemakkelijk een zomervakantie mee zoet. Verder is geestelijk vader van de Zelda-reeks, Eiji Aonuma, wederom bij het project betrokken. Datzelfde geldt voor Grezzo, dat succesvol Ocarina of Time en Majora’s Mask naar Nintendo 3DS bracht. De game is dus in goede handen.

Het wiel wordt niet opnieuw uitgevonden

Daarbij blijft Nintendo zeer trouw aan het origineel en wordt de game vooral qua graphics opnieuw wordt opgebouwd. Dat wil zeggen dat je niet zeer grote veranderingen moet verwachten qua gameplay, kerkers, omgevingen, enzovoort. De remake wordt dus vrij veilig, maar wat ons betreft is dat in dit geval geen probleem en zelfs verstandig van Nintendo. Het spel is namelijk zo oud dat gamers graag hun avonturen willen herbeleven zoals ze die herinneren, maar dan met een mooier uiterlijk. Er worden wel wat dingen aan de game toegevoegd, zoals de Dungeon Builder, maar dat lijken letterlijk en figuurlijk geen gamechangers te worden.

De visuele stijl is fenomenaal

Nu is het vrij standaard dat bij een remake de game visueel wordt opgepoetst, maar in Link’s Awakening gaat dit verder dan alleen een glansje en betere 3D-effecten. Het spel ziet er uit zoals een Zelda-spel er nog nooit uitzag: alsof je een reus bent die van bovenaf een miniwereld in kijkt. Een heel koddige mini-wereld welteverstaan, waarin Links ogen op kleine dropjes lijken en de vijanden schattiger zijn dan ooit. Het lijkt een beetje op Kirby and the Rainbow Paintbrush, maar dan iets minder klei-achtig.

Het is niet alleen een wereld van verschil met andere (cartoony) Zelda-games, en natuurlijk helemaal met het origineel. Dat waren vooral een heleboel blokjes en grijstinten op een groen vierkant schermpje. Op het Switch-scherm is de wereld al een stuk beter te overzien, maar op een grote televisie kun je straks helemaal je lol op. Als je de spellen in september naast elkaar legt, dan zou je waarschijnlijk nooit zeggen dat het dezelfde game is.

Er is een dungeon builder

Toch is het dezelfde game, al kan het zijn dat Nintendo er nog een dungeon extra aan toevoegt. Dat is allemaal nog een groot mysterie, maar er is één toevoeging waarvan we al het een en ander weten. Het is een nieuwe mogelijkheid die ook wordt omschreven als Mario Maker op zijn Zelda’s: de dungeon builder. Je moet het echter eerst verdienen voordat je eigen kerkers kunt bouwen. Je speelt namelijk voorgemaakte kamers vrij tijdens het verhaal.

Die kamers kun je allemaal bij elkaar puzzelen tot je zelf een hele dungeon hebt gebouwd. Het is voor het eerst dat zoiets mogelijk is in een Zelda-spel, al is het een nogal uitgeklede, versimpelde versie. Je kunt immers niet zelf kamers maken, alleen bepalen welke kamers waar komen. Het is ook nog niet bekend of je je dungeons dan kan delen. Een interessant feitje is dat de Dungeon Editor-modus te vinden is op dezelfde plek als de Camera Shop uit Link’s Awakening DX op Game Boy Color, in Tal Tal Heights. Of die fotografiewinkel nog terugkomt in het spel, dat is onbekend.

links awakening

De soundtrack belooft veel

Hoewel de geluiden uit de Game Boy niet verschrikkelijk waren, zijn ze natuurlijk niet bepaald van deze tijd. Het mooie is dat de soundtrack niet meer hoeft te klinken zoals op dat apparaat. Volgens Aonuma wordt de soundtrack gemaakt door een bekende van de franchise die ook in zijn band zit. Dat belooft wat. Hopelijk klinken de deuntjes als een ode aan vroeger, met de geweldige geluidskwaliteit en -mogelijkheden van nu. Aonuma heeft gezegd dat er waarschijnlijk een fluitinstrument wordt gebruikt, maar dat het niet allemaal live muziek is. Er moet ook wat digitale muziek in zitten, net als vroeger, waardoor het waarschijnlijk een mooie mengeling tussen oude elektro en moderne geluiden wordt.

20 september verschijnt The Legend of Zelda: Link’s Awakening op Nintendo Switch.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

Check hier de gezichten van alle PSV-spelers in PES2020

Ubisoft blijft voorlopig bij open wereld-formule