In mijn vorige stukje compleet verrast had ik al aangegeven dat ik nog dieper in zou gaan waarom de Yakuze spellen zo geweldig zijn. Hierbij een uitgebreid stuk waarom deze games zo geweldig zijn.
Historie:
De Yakuza spellen worden gemaakt door Ryu Ga Gotoku (wat Like a Dragon betekent en de naam van de spellen in Japan is) en uitgegeven door Sega. De eerste Yakuza game verscheen in 2005 in Japan en in 2006 in het westen op de PS2. Sindsdien zijn er in totaal 8 mainline games verschenen en enkele spinoffs. In de afgelopen paar jaar zijn Yakuza 1 t/m 5 geremade of geremastered, dus voor iedereen die dat wil kan alle games op Ps4/Xbo en later spelen. In 2015 werd er zelfs een prequel gemaakt met Yakuza 0, wat het voor verhaal vertelt van hoofdpersoon Kazuma Kiryu , die de hoofd persoon was van Yakuza 1 tot en met 6. In 2020 werd Yakuza Like a dragon uitgegeven, die met een nieuw hoofdpersoon en nieuwe combat mechanics een nieuwe weg insloeg. Waar de oude spellen vooral brawler based combat zijn, is Yakuza Like a Dragon in principe een JRPG met een nieuw hoofdpersoon, Ichiban Kasuga.
De prachtige open wereld van Kamurocho waar de meeste spellen zich afspelen
Verhaal:
De grootste kracht van Yakuza zit in het verhaal. De verhalen zijn sterke crime drama verhalen, die vol emotie verteld worden, waardoor je vaak erg gegrepen wordt. Omdat de games zich in een hedendaagse versie van Japan afspelen, komen er veel sociale en ethische problemen voor die aan de kaak worden gesteld. Hoe mensen bij geldgebrek kunnen grijpen naar criminaliteit, armoede, pesten, de idol industrie, er zijn veel onderwerpen die behandeld worden die niet altijd zichtbaar zijn voor iedereen, maar wel een onderdeel uitmaken van de maatschappij. Het aan de kaak stellen van die sociale problemen en de manier waarop dit vertelt wordt grijpt je bij de keel en laat je niet meer los. Je wordt meegezogen in de sterke verhalen, mede door de sterk uitgewerkte karakters. Niet alleen de hoofd personen, maar ook de slechterikken en de side characters worden goed uitgewerkt zodat het verhaal daardoor dieper wordt uitgewerkt en je mee gaat leven met de karakters uit de games
Gameplay en side content
De Yakuza games kan je het beste beschrijven als open wereld action RPG’s. Nou hoor ik sommige mensen denken: “he bah open wereld, dat is niets voor mij”. Gelukkig is de open wereld compact. De games spelen zich vooral af in 1 of 2 stadswijken, waar je vrij snel door heen loopt. De meeste gebouwen kan je gewoon inlopen. Je hebt verschillende winkels, zoals supermarkten, apotheken en kledingwinkels waar je voedsel, potions of accessoires kan kopen, zoals in de meeste rpgs. Hiernaast heb je nog de plaatsen waar he de side content kan doen. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een Arcade hal waar je oude Sega games kan spelen, een honkbal center, een bioscoop, karaoke bars, casinos en zo veel meer. Het mooie van de open wereld is dat je zelf kan kiezen op welk tempo je door het verhaal heen gaat. Het is zo heerlijk om eerst even een emotioneel stuk van het spel te spelen, daarna de straat op te rennen en een paar bad guys neer te maaien met een verkeersbord of fiets om vervolgens een uur lang mee te gaan bleren op karaoke songs in de karaoke bar. Hiernaast heb je vaak een enorme lading aan side quests. Hier zit vooral de absurditeit van de spellen in, soms komen de rariteiten ook wel voor in het verhaal, maar meestal zit dit in de side quests. Dus ben je niet zon fan van de absurditeit kan je de side quests gerust over slaan, deze zijn in principe optioneel.
In Yakuza 0-6 speel je het grootste gedeelte als hoofd persoon Kazuma Kiryu, maar in sommige delen speel je ook meerdere hoofd personen met Yakuza 5 als hoogtepunt waar je zelfs als 5 personen speelt. Omdat het RPGs zijn heb je in de meeste spellen skill trees waar je door geld of experience bijvoorbeeld, skill upgrades kan vrijspelen. Niet alleen voor het sterker maken van je vecht skills maar ook dat je meer health terug krijgt als je eet bijvoorbeeld. De action combat bevat verschillende stijlen en kan wisselen van boxen tot martial arts, dit gecombineerd met blocken en dodgen zoals hoort in een actie RPG.
Yakuza Like a dragon gooit het roer radicaal om. In plaats van de action RPG, is LAD meer een old school JRPG gebaseerd op de Dragon Quest spellen. Dit wordt ook wel gelijk duidelijk doordat de hoofdpersoon Ichiban een enorme fan is van Dragon Quest en graag een “hero” wil zijn. Veel JRPG zijn fantasie of sci fi gebaseerd, maar LAD is het school voorbeeld van hoe een jrpg in de “echte wereld” er uit zou zien. Net zoals in veel jrpg heb je hier een job system. Het job system is in JRPG een specialiteiten systeem, waarbij je kan focussen op healen, damage, magic etc. Het leuke in LAD is dat als je een nieuwe job wil leren, je eerst even langs het uitzend bureau moet om een nieuwe baan te krijgen. Het is zoals veel jrpg een turn based vecht systeem, waar je party om de beurt een actie mag doen. Er is een grote variatie aan vijanden, die allemaal hun eigen krachten hebben of resistent zijn tegen bepaalde damage types. En zoals een JRPG beaamt zijn er ook dungeons te doorlopen.
Het klassieke Outrun oa te spelen in Yakuza 6.
Conclusie
De Yakuza games zijn games met ijzersterke uit het leven gegrepen verhalen, met goed uitgewerkte karakters en mega veel optionele side content om je uren lang bezig te houden. Het zijn emotionele achtbanen waarbij het ene moment je bij de keel gegrepen wordt door een emotioneel verhaal en het volgende moment je dubbel ligt van het lachen om een wacky side quest om vervolgens je foute ik naar boven te halen door een uur lang in de karaoke bar te swingen op de muziek. De spellen zullen zeker niet voor iedereen zijn, maar ze zijn wel het proberen waard. Zeker als je gamepass of ps plus hebt waar bijna alle spellen op staan. Hou je meer van action RPG kan je het beste bij 0 beginnen, is dat niet je ding en jrpg meer je stijl, dan kan je ook prima bij Like a Dragon beginnen, die een nieuw verhaal begint. Als je het gaat proberen, het kan verslavend zijn, dus kijk uit 😊
Als Yakuza-fan doet het me altijd plezier als anderen dat enthousiasme met me delen. Daarom is het een leuk stukje om te lezen ook al weet ik maar al te goed waar Yakuza allemaal om draait.
Door mijn completionistisch trekje neemt het echt veel tijd om door te serie te gaan. Maar erg vind ik het niet, ik geniet er zo veel van. Ik denk dat ik een zwart gat ga vallen eens ik door alle games heen ben, maar gelukkig is het nog lang zo ver niet. Ik heb nog Yakuza 6, LAD en de 2 judgements voor de boeg! Al denk ik dat het afscheid met Kiryu zwaar zal vallen… Ik vind het echt een top personage!
Zo denk ik er net zo over. Ik word ook altijd enthousiast als ik andere mensen zie die Yakuza net zo gaaf vinden als ik.
Kiryu is inderdaad echt een top personage, enorm goed uitgewerkt. Maar geloof me Ichiban is net zo goed uitgewerkt maar wel totaal anders. Waar Kazuma vooral het stoere einzelganger type is, is Ichiban meer het sullige groep dier. Op veel vlakken echt totaal verschillend maar ook altijd in de strijd voor gerechtigheid. Weet zeker dat je Ichiban net zo relaxt gaat vinden als Kazuma Kiryu.
Takayuki Yagami van de judgment games is voor mij dan de minste van de 3 maar alsnog een goed uitgewerkte persoonlijkheid. Daar is het meer de sidekick die de show steelt, helemaal met de dlc van lost judgment maar daar zal ik niet te veel over door gaan anders spoil ik straks wat haha
Al een gerustelling dat de andere personages ook zo goed uitgewerkt zijn. 🙂
Ik moet wel zeggen dat ik wel fan ben van Kiryu zijn ingetogen karakter. Het is eerder uniek in games dat het hoofdpersonage eerder eenzaam en stil is. Zeker in actiegames waar het hoofdpersonage vaak precies zo luidruchtig en grappig mogelijk moet zijn, wat voor mij vaak geforceerd overkomt.
Super geschreven artikel, ik snap nu waarom je compleet verrast was én waarom Yakuza – zeker Like A Dragon – geweldig moet zijn. Je legt goed uit hoe het breekt met de oudere games, waar ik me zelf nooit toe heb aangetrokken.
Maar voor LAD beschrijf je precies wat ik naar op zoek ben, als ik het zo goed samenvat: (J)RPG, turn-based, verhaalgedreven, maatschappijkritisch, nieuw hoofdpersoon, absurditeit als bijzaak en… een open wereld die behapbaar is en zich in hedendaags Japan afspeelt.
Het zijn de momenten waarop ik ik de limitatie voel van een Nintendo/Switch-gamer zijn 😉
Tnx 🙂 Het is inderdaad jammer dat Yakuza (nog) niet op de switch is. Maar dat kan nog komen. Yakuza als serie is ook volledig op de Xbox verschenen inmiddels en dat is een platform die normaal gesproken niet echt vol staat met jrpg. Dus ik zie de kans zeker wel dat het ooit nog een keer op de switch zal komen. Zeker dit jrpg formaat zou het prima doen op de switch in mijn optiek. Dus ik ga voor je hopen dat het er ooit nog een keer van komt, maar gezien de historie dat ook andere spellen massaal op de switch uit komen nu zoals Nier Automata en 13 sentinels komen of net zijn gekomen, is die kans best groot.
Dat kan zeker nog komen! Als andere games uiteindelijk beter laat dan nooit op de Switch verschijnen, zie ik Yakuza ook als een logische kandidaat 🙂 En SEGA is volgens mij ook best goede vriendjes met Nintendo vandaag de dag.
Mooi stukje, man! Het is duidelijk waarom je de serie een warm hart toedraagt. Enneeee… ik moet bekennen dat je me lichtelijk hebt weten te interesseren voor Like A Dragon, ghehehe.
Thanks voor het compliment. En dan heb ik mijn doel al bereikt. Had al het idee dat ik jou misschien wel enthousiast kon krijgen voor Like a Dragon aangezien ik de rest van je smaak wel gezien had in je top 50. Ben benieuwd of je ooit zo ver komt en zo ja wat je er van vindt dan.
Als het zo ver komt en ik het ga spelen, dan zal ik het zeker laten weten. Ik begreep trouwens dat er komende week een nieuw deel aangekondigd zou worden.
Die is al wel aangekondigd maar nog zonder info en release datum en zo. Woensdag aanstaande is er een showcase en daar gaan we zo goed als zeker meer zien over Like a dragon 2 en misschien meer, want er is gezegd dat ze aan meer spellen werken. Dus ben benieuwd waar ze mee komen.
Ah, cool. Een tweede Like A Dragon zal vast wel aanslaan. We gaan het zien.
Ik moet zeggen. Ik begin het te overwegen. Als complete leek, welke game raad jij aan om mee te beginnen?
Lekker geschreven Lavalera!
Thanks voor het compliment!
Ik zou als iemand die het nog nooit gespeeld heeft beginnen bij Yakuza 0. Dat is het begin van de serie officieel qua verhaal.
Je kan als alternatief bij Yakuza Like a Dragon beginnen als je niet door de hele serie heen wil spelen, dat is een compleet nieuw verhaal en prima te spelen zonder dat je de rest hebt gespeeld, dat is ook waar ik ben begonnen zelf. Dit is wel de meest nieuwe en meest gepolijste game.
Okeoke, dan spreekt LAD mij het meeste aan. Maarrr… am I missing out? Doe ik de serie onder door daar mee te beginnen? Of weet LAD ook wel goed de essentie en de magie van de franchise te pakken?
Je doet de serie niet te kort door bij 7 te beginnen of zelfs alleen 7 te spelen. Behalve de nieuwe hoofdpersoon en dat de combat turn based is, is het in essentie een Yakuza spel en bevat het alle sterke punten van de andere games.En daarna kan je ook beslissen of je alsnog verder wil met de serie en met 0 verder gaat, dat is ook de volgorde waarop ik het gespeeld heb, dus eerst 7 en daarna 0-6.
De minigames Pocket circuit en cababet club vind ik het leukst. Ook de muziek bij de cabaret club is tof. Het minste vond ik die bouncer minigame. Dat duurde te lang. En bij 1 deel kwamen al die Amons bij elkaar. Dat was echt niet leuk. Die gasten hadden 8 levensbalken. 1 komt telkens rennend naar je toe. De ander schoot met een rocket launcher op je en de ander had een superzwaard. En je moest die gasten 1000x raken ofzo.