in , ,

Wat een League of Legends-speler van Pokémon Unite vindt.

Vorige week kwam er een nieuwe Pokémon-game uit en hij is nota bene gratis. Dat klinkt als muziek in de oren voor veel Switch-eigenaren. Het klinkt ook als een match made in heaven voor Moba-spelers. Gratis en Pokémon trekt natuurlijk veel spelers aan. Waarschijnlijk is het merendeel nieuw in het Moba-genre. Maar als doorgewinterde League-speler met 8-9 jaar ervaring klonk de combinatie Pokémon en Moba ontzettend goed voor mij. Wat vind ik er nu uiteindelijk van?

Ik heb behoorlijk wat ervaring met Moba’s, ook die met controller gespeeld worden. Zo heb ik aardig wat Arena of Valor op Switch gespeeld, maar ook de nodige uren in Smite, Paragon en de mobiele versie van league: Wild Rift.

De kern

Unite slaagt in 1 ding waar vele League-varianten niet in slagen: het heeft een eigen draai. In Unite verzamel je punten door wilde Pokémon of tegenstanders te verslaan. Deze verzamel je dan en kan je inleveren bij de doelen van de tegenstanders. Hoe meer punten je spaart, hoe langer het duurt om ze te ‘cashen’. Terwijl je dit staat te doen kunnen tegenstanders je aanvallen om je ‘dunk’ te stoppen. Ook snoepen ze een gedeelte van je opgespaarde punten weg als ze je doodmaken. 

Het lijkt een soort capture the flag waarin de flag je punten zijn. In plaats van schietende turrets is het enige gevaar de tegenstanders. Alleen zij kunnen jou stoppen met scoren. Het probleem is hier echter in dat Unite gemaakt is voor snelle potjes. De eerste helft van een potje respawn je zo snel dat het afmaken van je tegenstanders weinig ruimte geeft om je punten te scoren. Hierdoor loop je vaak vol met punten rond zonder er iets mee te kunnen. Dat komt omdat er gewoon niks anders mee te doen is, geen items, geen upgrades. 

Simpel

Elke Pokémon heeft twee aanvallen en een Unite-aanval. Spelers hebben de keuze om twee paden te bewandelen per aanval. Kies je een fire ball of blaze kick? Dat is een vrij uniek element t.o.v. andere moba’s waar je vaak gebonden bent aan een kit. Hierdoor heb je iets meer flexibiliteit per potjes. Kom die ene dash meer van pas of toch die kick? Dat is alle invloed die je hebt op jouw Pokémon tijdens een potje.

Zoals eerder genoemd zijn er geen items die je kan kopen om je Pokémon sterker te maken in bepaalde dingen. Dat is erg jammer want het haalt het dynamiek weg uit de game. Als de tegenstanders behoorlijke tanks in hun team hebben, dan kan je daar niet veel tegen doen. Er is geen counterplay. Hoewel dit erg fijn is voor mensen die net in het genre stappen, is het jammer voor de verdere diepgang van de game.

 

Betalen voor stats

Ik schrok me een ongeluk toen het duidelijk werd dat je stats kan kopen. Items zijn er stiekem toch wel, al is het via een algemene vorm van ‘held items’. Zo geeft een focus band extra damage en attack speed. Deze kan je dan ook weer upgraden zodat ‘ie meer damage en attack speed geeft. Oke… toch wel wat dynamiek, maar waar gaat die dynamiek precies kapot?

Het upgraden van deze items vereist Upgrade Modules. Een currency dat je kan verdienen door missies en events te voltooien. Leuk en aardig, tot je erachter komt dat je deze Upgrade Modules doodleuk kan kopen met echt geld. Als je even 100-250 euro neerlegt heb je alle items wel een keer volledig geupgraded. Iemand die net begint aan het spel kan sterker dan jij zijn, puur door geld.

Het is een fundamentele fout wat een groot probleem gaat vormen voor Unite’s toekomst. Er zijn nu al video’s op het internet hoe spelers een potje oneerlijk maken doordat ze even wat geld hebben neergelegd. Unite had naar LoL moeten kijken, een game onder dezelfde uitgever als Unite. Daar kan je louter champions en skins kopen. Iedereen heeft dezelfde runes en andere dingen die je betere stats kunnen geven. 

 

Oppervlakkig knokken

Unite is wel leuk in de gameplay. Alles voelt kloppend aan. Pokémon en Moba’s zijn écht een geweldige match. Nieuwe aanvallen leren, kiezen, en upgraden voelt fijn aan en de controls zijn goed te gebruiken. het is alleen jammer dat de diepgang gewoon snel ophoudt en het een race wordt wie het hoogste level is. Niet wie de slimste build heeft. 

Unite is oppervlakkig voor een Moba, wat het perfect maakt om in te stappen in het genre. Maar door het gemis van diepgang draait de game vooral om dom knokken en soms wat punten dunken. Met zijn vijfen 1 lane bestormen werkt vaak beter dan strategisch te werk gaan. Unite is erg leuk, maar oneerlijk en simpel. Dat laatste is gelukkig niet zo heel erg want soms is dat precies wat je nodig hebt. Wel heeft Unite nog veel werk voor de boeg met haar monetization. Het zou de game goed doen om de items naar in-match te verplaatsen om tijdens een potje wat dynamischer te zijn. 

Lijken moba’s je wel leuk en zie je de gameplay zitten? Dan is Unite geweldig. Zoek je naar diepgang? Dan is het alsnog een fijne instapper voor het hele moba-genre. Unite kan echter meer zijn dan dat. Het heeft een rooskleurige toekomst als het het P2W-aspect flink aanpakt en dit wellicht vertaalt naar meer keuze tijdens een potje. Gelukkig is Unite gratis te checken en daarom kan ik het, ondanks mijn fundamentele problemen met de game van harte aanraden. Ik start nog een potje om de tijd te doden! 

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.7/5 volgens 3 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
5 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Janucci
3 uren geleden

Mooi omschreven! Ik ben zelf geen MOBA speler, maar wel een Switch bezitter wat deze game voor mij zeker interessant maakt. League was zo’n game waar ik altijd naar keek en dacht “Wauw, lijkt me vet om te spelen”, maar door de steile leercurve en de overvloed aan champs en mechanics heb ik dit nooit doorgezet. Dit voelt als een kans om het MOBA-genre te leren kennen en tegelijkertijd een nieuwe Pokémon game te spelen.

Het pay2win aspect van deze game is inderdaad wel treurig als je beseft dat het merendeel waarschijnlijk kinderen zijn die geen idee hebben waarom ze ineens zo genadeloos worden afgeslacht. Ook herken ik dat strategie nog niet echt een plaats kent in dit spel. De ‘meta’ is duidelijk nog niet gevormd en ik zie persoonlijk nog geen goede reden om een support-Pokémon te runnen. Los daarvan is er op release al genoeg om uit te kiezen en ga ik straks zeker weer een potje doen!

Gourami
Gourami
2 uren geleden

Ik vermaak me toch meer dan prima met de game heb alweer 86 potjes gespeeld en vind het best een leuke game. P2W is wel wat jammer, maar goed daar doe ik niet aan mee. Wel zijn sommige pokemons enorm sterk en eigenlijk te sterk, daar moeten ze nog wel wat mee doen.

Gourami
Gourami
59 minuten geleden
Antwoord aan  RuanMoleman

Ja Gengar, maar ook Zeraora, Ninetales en Lucario mogen wel iets minder sterk. Bij Zeraora gaat het voornamelijk om Discharge move.

Een ode aan de slimste shooter ooit