in , , ,

Wat is Deathloop nou precies?

Afgelopen tijd heb ik mij zitten vermaken met Deathloop. Een spelletje waarvan ik eigenlijk nooit echt wist wat de bedoeling was. De marketing hielp ook niet echt mee; ik dacht voor een lange tijd dat het een online multiplayer game was. Hoewel Arkane en Bethesda hun best deden om de game een hippe marketing te geven, wist het mij niet te grijpen. Tot onze Bol hem laatst in de aanbieding had. Ik besloot op basis van positieve verhalen van vrienden de game een kans te geven en wat heb ik me er mee vermaakt. In dit stukje probeer ik met een leuke draai de game uit te leggen. Het is dus niet zozeer een complete review.

De uitleg
Mocht jij nog steeds in dat schuitje zitten en nog steeds niet weten waar Deathloop over gaat of wat de bedoeling is, ik ga het een poging wagen. Kleine waarschuwing: het is minder ingewikkeld dan het lijkt. Trust me!

Deathloop speelt zich in 1 dag af op een eiland genaamd Blackreef. Blackreef zit vast in een loop. Elke nieuwe dag wordt het leven op Blackreef gereset, alles wat je de dag ervoor hebt gedaan wordt teruggedraaid. Tijdens zo’n dag kan je personage Colt vier verschillende gebieden bezoeken. Tijdens zo’n bezoekje gebeurt er niks met de tijd, maar na het verlaten (of voltooien) van zo’n gebied gaat de tijd een stukje verder. Kortom: je kan nooit twee gebieden op 1 tijdstip bezoeken. Wél kan je alle 4 de gebieden op 1 dag of ‘loop’ bezoeken, want er zijn immers 4 tijdstippen; ochtend, middag, einde van de dag, ‘s avonds.

Jij als Colt wilt deze loop doorbreken, want elke dag wakker worden op een strand is niet leuk. Colt komt er gauw achter dat er 1 ding is dat niet reset als de dag voorbij is: zijn kennis. Alles wat je leert op een dag neem je als het ware mee naar de volgende loop. De loop doorbreek je door 8 ‘visionaries’ te doden in 1 dag. Zolang ze alle 8 levends zijn is het niet mogelijk om de loop te doorbreken. Deze visionaries bevinden zich op verschillende plekken op verschillende momenten op het eiland. Zo is Wenji bijvoorbeeld ‘s ochtends in haar lab te vinden in een van de vier gebieden.

Het uiteindelijke doel van de game is dus om al deze 8 visionaries in 1 dag te doden. Maar als je er maar 5 in een dag weet te doden, dan reset de dag en is alles wat je hebt bereikt verdwenen… ofja… behalve alles wat je geleerd hebt. Kortom: 1 dag, 4 gebieden, 4 tijdstippen, 8 visionaries. Je zou dan zeggen: oke, easy! ik kill er twee per dag en hatseflats! Maar dat is uitgaande dat er twee visionaries in 1 gebied op elk tijdstip te vinden zijn. Volg je het nog? We nemen een stapje terug en praten wat meer over de gameplay. Tijd voor een nieuwe loop…

De uitleg.
Mocht jij nog steeds in dat schuitje zitten en nog steeds niet weten waar Deathloop over gaat of wat de bedoeling is, ik ga het een poging wagen. Kleine waarschuwing: het is minder ingewikkeld dan het lijkt. Trust me!

Dag 1: Je hebt bepaalde informatie nodig om meer te weten over het eiland en de visionaries. Je weet dat je Colt heet maar eigenlijk ben je alles vergeten. Julianna, een andere dame, praat constant tegen je in een microfoon. Wat is haar deal? Na wat geinige (goed geacteerde) gesprekken vind je je appartement in Updaam. Een kluis! Hierin zit vast de nodige informatie. Maar ik weet de code niet meer. Oh… hier ligt een papiertje met informatie. Volgens dit papiertje kan ik de code vinden in een dagboek van John in Karl’s Bay, tegen het einde van dag. Tijd om dit gebied te verlaten en naar Karl’s Bay te gaan.

Al sluipend, moordend en ook vaak schietend maak je een weg door Karl’s Bay. Je vindt nieuwe wapens, vaardigheden en een soort currency genaamd Residuum. Yes! Code gevonden. Tijd om terug te gaan naar het appartement en de kluis te openen. Je keert terug naar Updaam maar ondertussen is het ‘s avonds en de straten zagen er heel anders uit dan toen we hier in de ochtend waren. De routines van de vijanden, de Eternalists (nee niet die nieuwe Marvel-film), zijn veel meer op de straten te vinden, we moeten meer oppassen. Eenmaal terug bij het appartement zien we dat de kluis is opengebroken door iemand anders. We zijn te laat. Kennelijk gebeurt dit elke avond met de kluis; we moeten er eerder zijn. Tijd om de dag te resetten en in de ochtend terug te keren. We verliezen de wapens en vaardigheden die we die dag gevonden hebben, maar niet wat we geleerd hebben, zoals de code van de kluis…

De uitleg
Mocht jij nog steeds in dat schuitje zitten en nog steeds niet weten waar Deathloop over gaat of wat de bedoeling is, ik ga het een poging wagen. Kleine waarschuwing: het is minder ingewikkeld dan het lijkt. Trust me!

We zijn al onze wapens kwijt, het lijkt wel een soulsgame. Of nee toch niet. Bij het doden van viosionaries, of door gewoon in de gebieden te zoeken, vinden we ‘Residuum’. Deze rare stof kunnen we gebruiken om wapens en vaardigheden te “infusen”. Een wapen, perk of ability dat geïnfused is behouden we permanent, ook na een nieuwe loop. Hierdoor kan je dus langzamerhand sparen en werken voor een permanentere loadout. 

Met onze nieuwe wapens leren we steeds meer. Zoals een Visionary die een feestje geeft in de avond van de loop. Wat nou als we die nerd van een Wenji, die elke dag in haar lab zit te experimenteren, flink laten falen met een experiment. Hierdoor wordt ze pissig en besluit ze toch naar het feest te gaan. Daardoor hebben we al twee Visionaries op 1 plek. We maken vooruitgang. Of ik schiet haar nu gewoon neer, pak de Residuum, haar speciale wapen én Slab, en dan zorg ik de volgende loop wel dat ze naar het feestje gaat. Ja. Ik doe dat. 

*schietgeluiden*

Zo. Een mooie Slab gekregen (abilities) genaamd Dash. Met Dash kan ik kleine afstanden teleporteren. De game is nu net een Dishonored geworden en ik vind het fantastisch. Lekker over daken sluipen en teleporteren. Dit gaat mij een stuk helpen. Tijd om te resetten! 

De uitleg
Mocht jij nog steeds in dat schuitje zitten en nog steeds niet weten waar Deathloop over gaat of wat de bedoeling is, ik ga het een poging wagen. Kleine waarschuwing: het is minder ingewikkeld dan het lijkt. Trust me!

Ik heb mijn Residuum gisteravond gebruikt om Wenji’s wapen te infusen en de Dash-Slab te infusen. Deze zijn nu voor altijd bij me. Tijd om meer informatie te vergaren om zo een meesterplan in elkaar te zetten om alle visionaries in 1 dag te doden en zo de loop te doorbreken.

Dat is Deathloop in een “notendop”. Ja ik heb veel tekst geschreven, maar ik wilde er ook meteen een leuke draai aan geven dan domweg uitleggen. Deathloop draait om het steeds meer weten en actie-reactie. Als ik A doe gaat Visionary A op deze manier reageren, en daarmee kan ik dan weer B doen. Het leuke is: het hoeft niet altijd zo. Je kan ook je eigen manieren vinden om informatie te krijgen of visionaries te doden. Wat dat betreft is de wereld van Deathloop een speeltuin en is de game een soort detective spel.

Langzamerhand wordt jij ook beter in het kennen van de wereld. Welke vijanden waar lopen op welke tijdstippen. Uiteindelijk werk je naar 1 meesterplan toe die je dan op 1 dag uitvoert. Wat ik niet heb gezegd is als je doodgaat dat de loop dan opnieuw begint; de dag reset en al je werk is vergaan. Sluip dus stilletjes en maak er geen puinhoop van. Gelukkig kan je twee keer doodgaan voordat je echt doodgaat.

Verder laat de game meer toe dan je zou denken. Zie jij die hoge muur? Daar kan je op komen met een Double Jump-Slab en een Dash-Slab. Onzichtbare muren zijn niet te vinden in deze game; de creativiteit is eindeloos (en vooral mogelijkheden voor stealth). Weg van de nogal domme AI (die kennelijk slimmer is sinds een patch van vorige week) heb ik weinig negatiefs te zeggen over deze game. De voice acting van Colt en Julianna zijn top notch en maken de Dishonered-achtige gameplay stukken vermakelijker dan het überhaupt al is. Al met al ben ik aangenaam verrast door Deathloop. Wil jij ook de loop doorbreken? Sla vooral je slag door hem nu in de aanbieding te kopen bij Amazon.

En als ik er dan toch een cijfer achter moet stoppen: 8.5

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 5 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
9 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
HanTheMan
1 dag geleden

Je hebt me overtuigd, vanochtend je stuk gelezen en vanavond gekocht en gespeeld.
Super leuk tot nu toe, het is beter dan de trailers doen vermoeden!
Thnx

Luigi1985
4 dagen geleden

Goed artikel. Begrijp ik het goed dat je dus steeds de dag opnieuw begint, maar niet steeds hetzelfde hoeft te doorlopen, zoals bijvoorbeeld een Hades?

Ben je nu op dat eiland en besluit je dag 1 te gebruiken om informatiedeel A te verzamelen, dag 2 voor B enz., tot je op het eind alles weet wat je moet weten en het spel uitspeelt? Dus je dat je elke dag ergens anders heen gaat/kan gaan?

M.a.w. is dit zo’n rogueliketitel? Daar houd ik helemaal niet van, maar als ik de beelden zie van deze game doet het me een klein beetje denken aan Timesplitters en dat spreekt me wel aan (al klinkt de gameplay heel anders).

Michael-Raymond-Clayton
4 dagen geleden

Geweldig! Je hebt me zowaar aan het twijfelen gebracht! Mijn vorige ik (de niet trophy hunter) zou het heel misschien nog hebben aangedurfd ook. Maar vermoedelijk toch al snel spijt van gekregen. Want hoe enthousiast je het ook brengt: zo’n gameplay loop van steeds (bijna) hetzelfde? Nee, dat is me een te groot risico. Maar hulde voor je aanstekende review!

Tr1ppl3B
Tr1ppl3B
3 dagen geleden

Groundhog day met perks die je kan houden. Klinkt cool, ik ga hem checken.

Rainking
17 uren geleden

Mooi verhaal! Ik heb ‘m zelf ook, maar ben nog helemaal niet ver. Ik kan nog niet de Protect The Loop mode spelen, dan snap je wel wat ik bedoel waarschijnlijk. Heb je dat ook al geprobeerd en zo ja, is dat wat? Het speelt verder wel lekker.
Het hele visuele stijltje ziet er erg eeeehhhh, groovy uit en Julianna is wel een cool karakter.

Laatst bewerkt 17 uren geleden door Rainking

League of Legends-serie Arcane krijgt een tweede seizoen

Review: Tokyo Ghoul: Re Call to Exist (PS4)