in

Wat is het coolste detail dat je in een game gezien hebt?

Games worden alsmaar meer realistisch. Vroeger vonden we het al uniek wanneer je personage nat werd door regenval, maar tegenwoordig voegen de spelmakers alleen maar meer en meer details toe om onze ervaringen zo echt mogelijk te maken.

Momenteel ben ik the Last of Us part II voor een tweede keer aan het spelen. Het spel zit boordevol details, maar wat ik deze keer meemaakte heeft me zelfs licht geshockeerd.

Ellie sluipt door het hoge gras. Een patrouille blokkeert de route. Het wordt al snel duidelijk dat voorbij sluipen geen optie is, dus de vijanden één voor één uitschakelen is de enige optie. Ze hebben honden die me kunnen opsporen. Met een goed gemikte pijl schiet ik het baasje van de hond neer. De hond schrikt en weet even niet wat er gebeurt. Het duurt niet lang vooraleer hij beseft dat z’n baasje er niet langer is. Wat er verder gebeurt is heel zielig en doet je maag omdraaien.

De hond zit stilletjes te janken, aait met z’n poot tegen het levenloze lichaam in de hoop dat hij weer wakker wordt. Omdat de hond me hoogstwaarschijnlijk zou vinden of alarm zou slaan door te blaffen, heb ik ‘m met mijn mes omgebracht. Het voelde niet goed, maar deze game is bikkelhard, tjonge, tjonge. 

Voor het eerst in een lange tijd heb ik een spel even moeten pauzeren omdat ik ergens misselijk van werd. Dit was even te realistisch. Voorheen had ik wel details in de combat opgemerkt waarbij mensen elkanders naam riepen als ze gesneuveld waren door Ellie’s toedoen, of dat schotwonden ed. heel realistisch overkwamen, maar dit was next level. Net zoals bij Red Dead Redemption II blijft deze game me verrassen met gekke dingen. Een dikke pluim aan de makers!

Hebben jullie ook unieke details ervaren tijdens het gamen? Ik ben alvast benieuwd naar wat voor leuke verhalen we hier kunnen samen sprokkelen.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 4.9/5 volgens 14 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
29 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
LeegBlikjeWater
1 maand geleden

TLOU2 blies mij ook weg in de details die de wereld levensecht maakte. Ook RDR2 zit boordevol met “kleine dingetjes” die alles net weer beter maken. Een klein voorbeeldje is als je bijvoorbeeld bij de kapper bent geweest, de deur uit loopt en weer naar binnen gaat. De kapper zegt dan iets als: “But you were just here!”

Een groter voorbeeld is de AI van een grizzly beer, de clip laat het zien:
https://www.youtube.com/watch?v=9TrA9JBO_GE

Erik07
Erik07
1 maand geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Alleen al hoe Arthur wegglijdt op het ijs… wat een game

LeegBlikjeWater
1 maand geleden
Antwoord aan  Erik07

Ook dat nog ja!

Kaskarion
1 maand geleden

Het eerste waar ik hierbij aan moet denken is toch wel Metal Gear Solid V. Zo kunnen guards bijvoorbeeld verdrinken als ze bewusteloos met hun gezicht in het water liggen. Of kan je met behulp van een audiotape waarop een kotsende soldaat te horen is jezelf veilig verstoppen op het toilet!

Robert-Frans
Robert-Frans
1 maand geleden

Ik vind vooral de vele details in Nintendo-games bijzonder om te zien. Als je bijvoorbeeld in Super Mario Odyssey een tijd stil staat, gaat Mario op een gegeven moment erbij liggen en landt er zelfs een vogeltje op zijn neus. Dat in elke wereld ook nog eens een ander vogeltje is.
Het is nergens voor nodig, daar vrijwel niemand zo lang zal stilstaan in het spel, maar toch is het er.
Of in Animal Crossing: New Horizons, als je om 10 voor 10 ‘s avonds de winkel van de Nooks betreedt. Er klinkt in die laatste 10 minuten voordat de winkel sluit een speciaal, extra rustgevend muziekje. Uitsluitend voor die 10 minuten gecomponeerd.

Zo kom je constant dat soort dingetjes tegen in verschillende van die spellen. NPC’s die op de maat van de muziek bewegen, gedetailleerde geluidseffecten waarbij zelfs het schoeisel dat je draagt effect heeft op hoe de vloer klinkt, de soms bizar realistische physics in Breath of the Wild en vaak zelfs geinige details op plaatsen waar spelers zelden komen.
Voor mij maakt dat toch het verschil tussen een goed spel en een heel goed spel. Net zoals in het echte leven de details, vaak niet eens (meteen) opgemerkt, echt bijdragen aan kwaliteit, aandacht en liefde voor het vak.

PietS.
PietS.
1 maand geleden
Antwoord aan  Robert-Frans

100% eens!

Erik07
Erik07
1 maand geleden

Last of Us 2 heeft inderdaad hele indrukwekkende details. Vooral de NPC’s die elkaar geloofwaardig aanspreken etc.

Nog een paar leuke:

  • NPC’s die zich blijven vasthouden aan je auto (GTAIV)
  • Mieren die blaadjes dragen in Horizon
  • Psycho Mantis leest je memory card in Metal Gear
  • Wapens worden smerig in Battlefield 5
  • Foto’s maken in Beyond Good & Evil die je uiteindelijk allemaal langs ziet komen tijdens de aftiteling.
  • Alles van Red Dead Redemption 2
LeegBlikjeWater
1 maand geleden
Antwoord aan  Erik07

Battlefield 1 en 5 hebben ook echt gruwelijke geluiden van soldaten die doodgaan of schreeuwen als ze in brand staan. Erg grimmig soms.

Erik07
Erik07
1 maand geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo
Luigi1985
1 maand geleden

Ik was toen wel onder de indruk van de eerste Metal Gear Solid: voetstappen in de sneeuw etc.

The Last of Us 2 barstte van de details. Ik heb de laatste weken weer zin om die weer eens op te starten, maar dan met de PS5-upgrade. Eerst Demon’s Souls uit spelen, maar mss doe ik die daarna dan nog eens. Wel op een lagere moeilijkheidsgraad, zodat ik er gewoon een keer ‘ff snel’ doorheen kan.

De game was wel een beetje heavy. Ik merkte aan het eind dat ik er niet per definitie vrolijker van werd, maar het is in mijn ogen wel een van de beste games ooit.

Ben trouwens blij dat mijn vriendin de door jouw geschetste situatie destijds niet heeft gezien. Die vond het al niet leuk dat ik konijntjes doodmaakte bij Horizon. Denk dat dat iets vrouwelijks is, mijn zusje trok dat vroeger ook nooit als ik een ingame dier doodmaakte.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden

Damn, ik was bezig met een artikeltje over de meest indrukwekkende technische hoogstandjes in games. Komt een beetje op hetzelfde neer… Voor mij waren dat bijvoorbeeld het wedstrijdcommentaar in FIFA 96 (net als op TV, bi-zar!) en de permanente remsporen in de eerste Need For Speed.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden
Antwoord aan  Mister Frowdo

Dat artikeltje gaat er nu niet meer komen, haha. Beetje zelfde als dit. Maar no worries, er komt vast wel weer eens wat anders!

PietS.
PietS.
1 maand geleden

Wildlife is BotW is echt achterlijk vet gemaakt. Je kunt je bv. achter een boom/rots verstoppen en stilletjes bekijken hoe een stelletje Bokoblins een beer proberen te vangen. 1 van hen schiet pijlen en de andere 2 rennen er achteraan, maar ze hebben geen geluk en het lukt ze niet.

En dat is nog maar 1 voorbeeld. Die physics enige in BotW is ook de beste die ik ooit in een game meegemaakt hebt. Die ragdoll effecten zijn echt geweldig!

Laatst bewerkt 1 maand geleden door PietS.
Dokter Caspari
1 maand geleden

Mooi en leuk artikel Frodo!

Mijn details ;

– Witcher 3 dat er tijdens regen ook echt water van alle objecten afdruipt (baardgroei was ook een tof detail).
– Als je in Black and White vooral goede dingen doet, dan zal de duivel meer zwijgen. Doe je meer verderfelijke dingen dan zal juist de engel wat meer naar achteren schuiven.
– kijk je in RE4 onder een bepaald rokje, dan word je al snel voor ‘pervert’ uitgemaakt.
– probeer je in dungeon keeper geld aan de goden te doneren via een bepaalde heilige ruimte, dan krijg je te horen ‘dat het geen wensput is’.
– klik je op een eendje in Rollercoaster Tycoon dan hoor je ook een eendengeluid ;)(algemeen bekend)

Ik weet er vast meer, maar nu ff niet kennelijk :p

velocityx
velocityx
30 dagen geleden

Ik kan mij herinneren dat een deel van Need for speed hadden ze de rook realistisch gemaakt. Ook wanneer je botst met de auto dat de schade aan de auto blijft. Vroeger botste je met 200 km/u met de auto tegen een auto en zag je geen schade.

Rainking
29 dagen geleden

Ok, dit is niet echt een heel realistisch detail of iets supercools, maar vier jaar geleden kwam ik iets grappigs tegen. Althans, dat vond ik zelf. Ik weet niet of ik het wel eens gezegd heb, maar ik werk bij een witgoed bedrijf. Naast natuurlijk wasmachines en koelkasten, hebben we ook kleinhuishoudelijke apparaten, dus bijvoorbeeld stofzuigers en… koffiezetters. We hadden destijds een koffiezetter van Inventum, de HK10. Heel apart model, zoals je op deze foto kan zien.

comment image

Nou ja, op zich niets bijzonders, zou je zeggen. Dat dacht ik dus ook. Totdat er een demo uit kwam van Prey. Zowel de demo als het volledige spel begint in je appartement. Maar wat staat daar op het aanrecht…?

https://www.youtube.com/watch?v=GfTo5fIyqx4

Ik weet niet, maar die komt me wel héééééél bekend voor. Ze hebben ‘m misschien wat futuristischer gemaakt, maar het design is verder precies hetzelfde.

velocityx
velocityx
30 dagen geleden

Bij voetbalspellen zijn de details realistisch. Vroeger speelde ik voetbalspellen zonder publiek. 1 knop. Alleen schieten. Iedereen rende op hetzelfde niveau. Nu zit alles erop en eraan.

Het medicijn dat Ted Lasso heet

Gamescom 2021