in ,

Wat vind jij nou echt een vervelende mechanic in games?

We hebben waarschijnlijk allemaal wel dat ene ding dat in een aantal games verwerkt zit maar zodra je het ziet je een zuchtje niet kan onderdrukken.

Voor mij persoonlijk zijn dat Timed Challenges en Random Encounters.

Timed challenges zetten voor mij altijd een soort druk op het spelen van een game en dat is niet waarom ik een spelletje speel. Ik wil gewoon lekker op mijn gemak het spel uitpluizen en rustig aan uitzoeken wat het plan van aanpak is in een combat encounter. Zelfs mijn favoriete game Persona 5 Royal ontkomt niet aan de Timed challenges.

En dan random encounters…
Ik denk dat mijn probleem hier vooral ligt bij het feit dat een random encounter vaak heel erg de “flow” van een game lijkt te onderbreken. Daarom ben ik bijvoorbeeld nog steeds niet uit Midgar gekomen in de originele Final Fantasy 7, ik wil niet de hele tijd onderbroken worden zonder dat ik daar invloed op heb. Dan neem ik weer Persona 5 als voorbeeld. Als je in die game in een dungeon zit, kom je een heleboel vijanden tegen. Maar je hebt altijd een soort keuze of je deze vijanden ook echt aanvalt, of dat je probeert langs ze te komen. En soms is het juist helemaal niet mogelijk om langs ze te komen maar het gevoel dat je een keuze hebt is al genoeg om alsnog het gevecht aan te gaan.

Maar dat zijn alleen maar mijn persoonlijke keuzes. Ik ben benieuwd wat jullie vervelend vinden in games 😀

Wat denk jij?

Abonneer
Laat het weten als er
23 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
SamuraiPizzaCat
1 maand geleden

Verplichte tutorials.

PietS.
PietS.
1 maand geleden
  • Quick time events in games en dan vooral als ze tijdens cutscenes (onverwacht) voorkomen. Zo vind ik beide Bayonetta games zeer tof, maar die QTE’s in de eerste game, maken de game gewoon echt minder leuk. 1 sec. niet opletten en je bent de lul.
  • Niet kunnen rennen (i.p.v. gewoon lopen).
  • Niet aanpasbare trage text speed.
  • Niet skipbare/doorspoelbare tutorials & cutscenes.
Laatst bewerkt 1 maand geleden door PietS.
Luigi1985
1 maand geleden
Antwoord aan  PietS.

Quick time events vind ik vaak ook irritant en zeker in bayonetta.

Silverwolf
1 maand geleden
Antwoord aan  PietS.

Ik heb niet altijd moeite met QTE’s als ze goed worden uitgevoerd, bijvoorbeeld als er een cutscene er een goed vervolg aan geeft (Uncharted bijvoorbeeld).

Bij Shadow of Mordor maakte ze echter van de final boss een QTE. Hoe dan?!

PietS.
PietS.
1 maand geleden
Antwoord aan  Silverwolf

De meeste QTE’s zorgen voor cheap deaths en als ik ergens een hekel aan heb…

MonsterCrab
1 maand geleden

Laatst kwam ik er eentje tegen in Wario World voor de GameCube: ik was bij het einde van het level, maar had niet alle collectibles gevonden. Dit betekende dus dat ik door moest zoeken voordat ik naar het volgende level mocht. AARGH!

Snuivert
Snuivert
1 maand geleden

Irritante quick time events die totaal onverwacht/ongepast zijn en daarmee op een oneerlijke manier op het allerlaatste moment nog een missie kunnen verprutsen die verder feilloos verliep (looking at you Bayonetta 1). QTE’s kunnen mij gestolen worden.

Verder een hekel aan inventory management en dan met name die max. weight mechanic wanneer deze wordt gecombineerd met vendors die altijd veel te weinig eigen geld hebben. Een goed voorbeeld hiervan is Skyrim. 80% van de tijd dat ik daar rondloop, kan ik niks oppakken. Grotendeels doordat ik opgepakte spullen ook weer amper kwijt kan, want na het verpatsen van 2 items heeft de vendor geen geld meer. En ik zit er niet op te wachten om elk uur een kwartier van vendor naar vendor te fast travellen alleen maar om items te verkopen. Gewoon waardeloze game design imo. Gelukkig heeft Skyrim hier dan nog mods voor. In TW3 vond ik inventory management ook irritant.

Wanneer het goed is ontworpen, is het dan juist weer geen enkel probleem. Bijvoorbeeld in Cyberpunk of BotW. In die eerste zijn er talloze verkooppunten met ook een redelijke hoeveelheid eigen geld, waardoor dingen verpatsen eitje is, en de nood die je aan het geld hebt voor in-game doeleinden zorgt ook voor de motivatie om dat te doen. In BotW breken je wapens regelmatig, waardoor er als vanzelf weer plek komt voor nieuwe.

TL;DR
Fuck QTE’s en slecht ontworpen inventory management. 😉

PietS.
PietS.
1 maand geleden
Antwoord aan  Snuivert

Onduidelijke/onoverzichtelijke inventory schermen zijn ook echt vervelend ja…

Luigi1985
1 maand geleden
Antwoord aan  Snuivert

Leuk dat je ook bayonetta noemt. Wat was dat kut hè?

PietS.
PietS.
1 maand geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Verschrikkelijk ja…

Snuivert
Snuivert
1 maand geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Hahaha, ik denk niet dat ik veel ergere gevallen van gamer rage heb gehad. 😛

MelvinChowder
MelvinChowder
1 maand geleden

Dat je in sommige spellen eerst een stuk van de singleplayer moet spelen voordat je deze co-op/online kunt spelen.

coola
1 maand geleden

Timed events en zoals al door iemand anders gezegd verplichte tutorials.

Random encounters daarentegen houd ik juist erg van.

Leanderttt
Leanderttt
1 maand geleden

‘Hold X to pick up ammo’
Games waar je knoppen ingedrukt moet houden om dingen op te pakken/gebruiken, terwijl het ook kan met een simpele button press. Voorbeeld hiervan is Gears. De eerste 2 Gears games hadden een simpele button press, om daarna X ingedrukt te moeten houden. Erg vervelend.

Het tot in de treure vragen ‘Are you sure to delete this?’ is ook erg irritant.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door Leanderttt
Luigi1985
1 maand geleden
Antwoord aan  Leanderttt

Zou dat niet zijn om het realistischer te maken dat dingen oppakken nu eenmaal eventjes duurt?

Ik stoor me daar overigens niet aan.

Leanderttt
Leanderttt
1 maand geleden
Antwoord aan  Luigi1985

Dat mag, jij stoort je weer aan andere dingen 😉
Wellicht is het ‘realisme’ de reden waarom het gedaan wordt, maar toch vind ik het vervelend.

Snuivert
Snuivert
1 maand geleden
Antwoord aan  Leanderttt

Oh man, nog erger vind ik die games waarin je cursor met wetenschappelijke nanoprecisie op een item moet zijn gericht voordat je het kan oppakken. Dat is zelfs met een button press de hel. Ik vind het natuurlijk geen probleem wanneer deze deadzone lekker breed is zodat je gewoon op die X knop kan rammen, maar wanneer elk item zulke precisie vereist dat je er 5 sec over doet om het op te pakken… Brrrrrr.

Luigi1985
1 maand geleden
Antwoord aan  Snuivert

Ja dat is inderdaad super irritant.

Aldodilly
Aldodilly
1 maand geleden

Backtracking zonder dat het logisch is. Als je geen metroidvania bent is backtracking verboden.

PietS.
PietS.
1 maand geleden
Antwoord aan  Aldodilly

Mwa… Het ligt er bv. wel een beetje aan of de gebieden veranderd zijn als je er terugkeert, vind ik.

Laatst bewerkt 1 maand geleden door PietS.
jo_joost
1 maand geleden

Dat je de tekst niet kunt versnellen, of kan skippen. Ik lees mega snel en heb echt geen zin om 3 seconden te wachten voordat ik op A kan klikken. Veel ds games hadden dat.

Michael-Raymond-Clayton
1 maand geleden

Van die RPG’s die zichzelf veel te serieus nemen en jou als gamer verplichten om te eten (en weer niet te vaak), te slapen, te poepen en weet ik wat niet allemaal, omdat dat ‘realistisch’ is… Kom op, zeg, ik héb al een baan en hoef er niet nog een als ‘verzorgende’ bij… Where is the fun in that?!

Dokter Caspari
1 maand geleden

Concreet;

Valheim:

-De tutorial raaf
– gewicht mechanisme, had liever de slots in je inventory als maatstaf gezien in hoe vol je rugtas is. Vooral mijnen en vervoeren van ingots (voor bijv crafting) is hierdoor niet zo tof.
– niet met alle items door portals kunnen.

Fable 3:
– het omslachtige ‘inventory menu’.

The Forest:
– hoe meer vijanden je dood, hoe meer er je pad zullen kruisen.

Pokémon Sword en Shield ;
– al je Pokémon in je team groeien mee in de verdiende XP.

Zelda TWW:
-het keren van de wind door middel van keer op keer t zelfde liedje. Had dit liever wat vlotter gezien.

Breng me terug!

Artikel: Resident Evil Vs. Resident Evil