in

Welke game-ervaring was het moeilijkst?

Van easy tot onmenselijke moeilijkheidsgraad. Sommige games kunnen verdomd pittig zijn. Denk aan Souls-likes, waar ikzelf liever uit de buurt blijf. Misschien was het wel die ene baas of een moeilijk level uit een platformer. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen rondom moeilijke levels/bazen/missies. 

Dit hoeft dus niet een hele game te zijn. Het mag een specifiek moment zijn. Gezien ikzelf niet echt een moeilijkheidsduivel ben, heb ik niet een hardcore ervaring om op te noemen. Waar ik wel als eerste aan denk is de “Ripsnorter” in Sackboy: A Big Adventure. Yup, dat lees je goed: een level in Sackboy. Je weet wel, die kindvriendelijke game.

Dat vereist enige uitleg. In Sackboy heb je de zogenaamde Knitted Knight Trials.  Dit zijn 15 platform levels die je in een zo snel mogelijke tijd moet halen. De levels zitten vol met gevaren en mechanieken die je het leven zuur maken. Uiteindelijk zijn ze allemaal te doen. Als je ze eenmaal gehaald hebt, speel je de Ultimate Knitted Knight Trail vrij. Deze draagt de titel “Ripsnorter”. Dat klinkt niet heel intimiderend, maar oh boy wat kostte dit bloed, zweet en tranen. 

De Ripsnorter is een level die al die 15 levels combineert in 1 grote uitdaging. Je zou de tijd van je leven kunnen nemen en voor de bronze trofee gaan. Dit gaat je makkelijk 15-20 minuten kosten. Maar ben je verpest (zoals ik) en wil je voor de platinum trophy gaan? Dan moet je goud halen, oftewel: binnen 10 minuten finishen. Dat betekent dat je niet veel de tijd kan nemen maar veel moet rollen (sneller dan rennen). Daarbij komt kijken dat wanneer je doodgaat, je opnieuw moet beginnen. 

De Ripsnorter heeft mij zo’n 8 uur gekost om uiteindelijk te kunnen halen. En van fellow plat hunters begreep ik dat ik zeker niet de enige was. Je komt steeds een stukje verder. Maar als je dusdanig ver bent dat je in een “nieuw” gebied komt waar je nog niet op “getraind” bent, krijg je klamme handjes. 

Het is zekers niet de meest moeilijke ervaring die je kan hebben en ik weet zeker dat jullie betere voorbeelden kunnen noemen. Maar ik ben wat dat betreft een miet. Ik speel nagenoeg altijd op de standaard moeilijkheidsgraad en dat vind ik prima. Maar Ripsnorter? Ik ben blij dat ik van je af ben.

Leuke post? Drop een hartje

Score: 5/5 volgens 1 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
12 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Luigi1985
8 maanden geleden

De From Software games die ik gespeeld heb waren erg moeilijk en het heeft me soms uren gekost een eindbaas te verslaan, maar dat lukte uiteindelijk wel.

Bij Celeste heb ik sommige stukken ook honderden keren moeten proberen, maar gelukkig hoefde je daar nooit ver terug nadat je het loodje legde. Die heb ik dus ook uitgespeeld.

Recentelijk Super Mario 3D World: dat laatste lange level. Die heb ik na een aantal weken dagelijks geprobeerd te hebben opgegeven. Het lukte me gewoon niet. De stukjes afzonderlijk waren allemaal te doen, maar toch kost het veel tijd om steeds weer opnieuw te beginnen. Ik was geloof ik al bijna bij het einde. En toen ie op de Wii U verscheen lukte t me ook al niet. Shit, nu wil ik m eigenlijk weer proberen.

xevulutionx
xevulutionx
8 maanden geleden

Bij mij komen er een paar naar boven. Sackboy games sla ik over na er al 3 geprobeerd te hebben en steeds tot de conclusie te komen dat ik de besturing gewoon niet OK vind. Te floaty om prettige ervaring mee te hebben, hoe schattig en leuk gemaakt de wereld ook is.

Lastige games die ter herinnering boven komen zijn:

Doom Eternal
Zelfs op de normale setting, echt diverse stukken een flink aantal keer moeten overdoen. Heb t mezelf halverwege ook lastig gemaakt door tussendoor nog iets anders te spelen.

Ninja Gaiden
Eindbaas Alma (ik dacht level 8-9 ofzo)… Ik heb geen idee meer hoe vaak ik die opnieuw heb moeten doen. Uiteindlijk had ik een gelukje met een bug gehad waar Alma tijdelijk in vast kwam te zitten en ik door kon hakken.

Hollow Knight
Aantal keer ook hier bij wat baasjes flink moeite gehad.

Ik zal er een aantal vergeten zijn maar games als Dark Souls waag ik me niet echt aan. Ik denk het wel te kunnen masteren maar wil het niet proberen omdat ik weet dat er veel tijd mee gemoeid zal gaan. Daar ben ik het type gamer niet meer voor. Ik wil zoveel mogelijk ervaringen (op eventueel diverse platformen) in verschillende games op doen/beleven. Dan past de intensiteit van een type Dark Souls game voor mij niet bij vrees ik.

coola
8 maanden geleden

Teveel om op te noemen eigenlijk.

Ik speel ook altijd op de standaard moeilijkheidsgraad en met een 2de of derde playthrough vaak zelfs op standje makkelijk. Ik wil genieten van games niet gefrustreerd worden van games.

Erik07
Erik07
8 maanden geleden

De Mile High Club trophy in Modern Warfare. Ik moest en zou ‘m hebben. Uiteindelijk heb ik dat korte leveltje denk ik 100 keer gespeeld.

adutchman
adutchman
8 maanden geleden

Ik ben nog steeds trots op een game van heel lang geleden. Ghost ‘n Goblins op de NES. Kei moeilijk maar na veel trainen speelde ik hem met 1 leven uit. Resident Evil 5 platina op de PS3, was ook niet makkelijk. Tegenwoordig doe ik alles op standard mode tenzij de game zelfs dan nog te moeilijk is (looking at you, Doom).

Laatst bewerkt 8 maanden geleden door adutchman
Ruaidri1981
Ruaidri1981
8 maanden geleden

Double dragon 3 op de NES. Ik heb hem als 11 jarige gekocht. Speelde elke middag 1 potje met een vriendje, duurde een week voor we bij de eindbaas waren. Duurde vervolgens 7 maanden voordat we hem uitspeelde.

Daarna nog 4 maanden bezig geweest om hem in mijn eentje uit te spelen. Net voor mijn 12e verjaardag uiteindelijk gelukt. En ik speelde elke dag minimaa 1 potje.

Ter vergelijking Double dragon 2 speelde ik samen met hetzelfde vriendje in 3 dagen uit.
Super double dragon op de SNES was dan wel weer de grootste sof. We waren toen wat ouder, hij had de game gehuurd en hij belde of ik zin had om samen te spelen. Op een zaterdagmiddag in de tweede run speelde we hem uit.

Ik mis soms wel het geduld, wat ik toen had om een game echt uit te spelen.

Dunke
8 maanden geleden

Ik zit nog steeds vast in het laatste level van Celeste. Die hele game is gemaakt rondom het moeilijk zijn, of course, maar de DLC content uit 2019 gooiden daar nog even een schepje bovenop. Net als in de main game though, ik kom er doorheen! Ooit. Eens. Wanneer het uitkomt. Hopelijk.

Lync
Lync
8 maanden geleden

Met verre voorsprong op alles: Hollow Knight’s Path of Pain. Er is niks wat hierbij in de buurt komt.

WitteHerder
WitteHerder
8 maanden geleden

Het moeilijkste spel wat ik ooit gespeeld heb was Green Beret op de C64. Een keer een enemy aanraken was een instant death…. En het enige wat je had was een miezerig klein mesje. En als je je secondary wapen wilde gebruiken moest je je hand van de joystick afhalen en op de spatie balk drukken waardoor je weer stil kwam te staan.

Shankdown
8 maanden geleden

Hey wat toevallig, onze laatste Podcast episode gaat hier ook over! Hierin doen we een deep dive in de keuzes achter moeilijkheidsgraden en wat er zo leuk (of niet leuk) is aan moeilijke games. Natuurlijk komen Dark Souls en Hollow Knight langs, maar ook Mario Maker, waar spelers het elkaar moeilijk maken.

In een ander stukje hebben we ‘t over hoe games difficulty-modes anders aanpakken. Zo werkt Resident Evil 4 bijvoorbeeld met een “dynamic game difficulty balancing” systeem. Hierin wordt je als speler, zonder dat je ‘t door hebt, met een rating van 1 tot 10 beoordeelt terwijl je het spel speelt. Hoe beter je speelt, hoe moeilijker het spel wordt. Super interessant!

Had ik dit maar eerder geweten

EA kondigt 3 nieuwe Star Wars games van Respawn aan!