in , ,

Zes uur in game: PlezieR: Automata of NieT: Automata?

Allereerst mijn oprechte excuses voor de slechte titel van dit artikel. Meestal begin ik  gamespecifieke artikels niet als ik de game nog niet heb uitgespeeld, tenzij het een preview is, maar voor NieR: Automata maak ik een uitzondering. Ik weet het namelijk niet. Platinum Games krijgt van mij vaak wat extra attentie, omdat medewerkers in het verleden Viewtiful Joe hebben ontwikkeld en games als MadWorld en Vanquish mij bijzonder goed vermaakt hebben. Recentelijk zijn Bayonetta en Astral Chain mij (zij het lichtelijk) tegengevallen. Toch ben ik al jaren benieuwd naar NieR: Automata. Men spreekt er vol lof over, mijn backlog is leeg en het spel kost nog geen twintig euro, dus ik dacht: “Ik ga ervoor!” Na ruim zes uur te spelen, ben ik nog niet helemaal tevreden en twijfel ik om door te zetten.

Let op! Dit artikel bevat mogelijk spoilers.

Intro

De eerste ergernissen doken al bij de intro van het spel op. Je kan namelijk niet saven en je moet steeds opnieuw beginnen als je faalt. De introductie is vrij lang en wordt afgesloten met een episch eindbaasgevecht. De weg ernaar toe is variërend en zeer vermakelijk. Het geeft je bovendien een goed idee van wat je te wachten staat. Echter als je steeds een half uur opnieuw moet spelen, dan weet je het wel. Na vier/vijf keer heb ik de moeilijkheidsgraad teruggeschroefd. Enkel om door die intro heen te komen.

Eindelijk beginnen

Na de intro kon ik eindelijk beginnen aan het ‘echte spel’. Ik had er enorm veel zin in. Hoewel de omgeving waar je terecht komt een beetje grauwig is, ademt het wel de sfeer uit die je verwacht van een game als deze. Je kan gelijk al meerdere kanten op in de open wereld en ik besloot maar gewoon naar gelijk naar het doel van de main quest te gaan. Onderweg sla je even wat robots de vernieling in en valt je direct een aantal merkwaardige dingen op. De nieuwsgierigheid naar de game werd bij mij alsmaar groter. De eerste quests waren ook wel tof om te spelen en schotelden al wat spectaculaire en bijzondere gebeurtenissen voor.

Al snel wordt het duidelijk dat je veel kan, maar door nauwkeurig alles te lezen, iets waar ik veel moeite mee heb tijdens het spelen van een game, lijkt het allemaal vrij duidelijk. Je kan op bepaalde plekken saven, je kan gemakkelijk bestemmingen op je map aangeven, je kan op verschillende plekken items en wapens kopen en upgraden en door goed gebruik te maken van je chips kan je je personage naar hartenlust aanpassen. Wat dat betreft zie ik het wel zitten.

Lucky shots en heen en weer

De main quests tot nu toe gaven me wel steeds het gevoel dat ik verder wilde gaan, behalve dat ik de gevechten tot nu toe nog een beetje knoppen rammen vind. Net als bij bijvoorbeeld Astral Chain en Bayonetta, kom je een heel eind door te bashen en te ontwijken op de goede momenten. Ik heb nog niet het gevoel dat ik de controle heb, ondanks dat ik zelden het loodje leg. De keren dat ik dat wel deed, buiten de intro om, kwam het doordat ik per ongeluk ergens terecht kwam waar ik nog niet moest zijn. Helaas kreeg ik daarna niet fatsoenlijk de kans om terug te keren voor mijn lichaam. Althans, ik kon wel terugkeren, maar werd gelijk weer afgemaakt.

Na een tijdje kreeg ik regelmatig rode puntjes op kaart te zien: de sidequests. Ja, als ik die zie ben ik altijd bang dat ik iets mis als ik ze niet doe. Dus net als in iedere andere openwereldgame neem ik in het begin aan wat ik tegenkom. Echter begint het me nu al te irriteren. De op een na laatste quest die ik deed liet me van een robotdorpje naar de woestijn en van het zelfde dorpje naar het preptpark lopen. Vervolgens weer terug naar het robotdorp en weer terug naar het pretpark en de woestijn en weer naar het robotdorp. Ik werd er helemaal gek van. Gelukkig kreeg je wel wat leuke spulletjes en wat geld. Echter, waar denk je dat de volgende robot me naar toestuurde uit het dorpje? Naar de ****** woestijn. Het leek wel alsof ik enkel spullen aan het rondbrengen was.

Hoe nu verder?

NieR: Automata kreeg ik tegelijkertijd met Super Mario 3D World binnen. Ik merk dat ik steeds naar die laatste game grijp als ik tijd vrij heb. Diep van binnen heb ik soms wel zin om NieR te spelen, maar als er dan een uurtje vrij is, ga ik toch voor de Switch. Gister heb ik er weer een uurtje of anderhalf in zitten en heb ik het gevoel dat ik geen haar ben opgeschoten en niks leuks heb gedaan, vanwege de zojuist genoemde side quests. Wellicht moet ik me op de main story focussen, want diep van binnen ben ik toch wel nieuwsgierig, maar zit ik er nog niet lekker in. Wat denken jullie?

Leuke post? Drop een hartje

Score: 0/5 volgens 0 gamers

Nog geen hartjes. First!

Abonneer
Laat het weten als er
7 Reacties
Meest gestemd
Nieuwste Oudste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Kiekmgoan46
Kiekmgoan46
1 jaar geleden

Doorgaan! Ik kan de game moeilijk omschrijven zonder spoilers, maar geeft het een kans. Vind het één van mijn favoriete game ervaringen van de afgelopen generatie. De combat heeft meer dan genoeg diepgang, al hoef je daar niet zoveel gebruik van te maken om je er doorheen te beuken. En de dodge is behoorlijk OP.

Het is unieke game ervaring die je nog lang bij kan blijven, mits de game je pakt. Kan zelf maar één minpunt benoemen, maar daarvoor moet ik ook spoilen.

Rainking
1 jaar geleden

Ik had Nier: Automata destijds ook tegelijk met een ander spel gekocht. Horizon: Zero Dawn, in mijn geval. Ik had toen verwacht dat ik Horizon als eerste zou gaan spelen. Ja, mooi niet dus. Ik had de demo van Nier een aantal keer gespeeld en dat smaakte toch naar meer. Het enige waar ik toen even aan moest wennen was de open wereld. Nou ja, het is niet zo open als een Elder Scrolls of een GTA, maar je snapt wat ik bedoel. Toen dat een beetje gewoon aanvoelde, wilde ik maar één ding. Verder spelen. Het grappige is dat het rondrennen voor sidequests me niet bekend in de oren klinkt. Ik zal er niet zo’n last van gehad hebben. Misschien teveel World Of Warcraft gespeeld, waar quests je naar andere continenten brengen. Als het verhaal je intrigeert, dan kan ik alleen maar aanraden om door te spelen. En niet te stoppen nadat je ‘m uitgespeeld hebt. There’s more!

Mister Frowdo
1 jaar geleden

Leuk geschreven, Luigi! 🙂

Ik heb ‘m zelf nog niet gespeeld, enkel eens gezien bij een vriend. Ziet er top uit.

Laatst bewerkt 1 jaar geleden door Mister Frowdo
HanTheMan
1 jaar geleden

Nier Automata! een game die een hele hoge plaats in mijn all time top 10 heeft en toch kan ik me al je frustraties voorstellen 🙂
Als je de gameplay gaat vergelijken met Super Mario 3d World dan weet Mario daar toch wel elke keer te verassen en aan Nier zitten veel rauwe randjes dus ik snap wel dat je eerder naar SM3DW grijpt.

Wat Nier Automata zo mooi maakt is de sfeer, muziek en het verhaal dat mijn inziens een pak verder gaat dan de meeste games op existentieel niveau en daar moet je wel van houden.
Mocht je daar nieuwsgierig naar zijn dan raad ik je aan de game te spelen en zeker niet na de credits te stoppen.

Ik vind hem zelf ook moeilijk aan te raden, ik heb deze game eens aan een goede vriend gegeven en hij kon er ook niet inkomen omdat hij hem toch echt niet zou spelen heb ik hem het complete verhaal verteld en dat blies hem eigenlijk wel weg.. 🙂

Wellicht is het goed je op de main quest te focussen en af en toe eens een sidequest te pakken.

Laatst bewerkt 1 jaar geleden door HanTheMan

Vierde seizoen van Fall Guys begint op 22 maart

Outriders komt meteen op release op Xbox Game Pass te staan